Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Bredare i häcken
-
Hej kan det inte ochså vara så att eftersom både 76an och 86an har cutouts vilket inte 87an har så blir den våta ytan mindre och på så sätt så påverkar det inte tophastigheten? Men dom glider enklare genom (vindhålen) och du får en högre lägsta fart?
Jag har följande känsla när jag seglar 87an att först så planar den upp och ligger väldigt behagligt och stabilt och desto mer farten ökar så lyfter fenan brädan (Seglas på Fenan) nosen lyfter mer och en viss instabilitet käns.
När det inträffar så lägger jag lite mera tryck på främre handen för mer tryck på mastfoten brädan planar ut och det är då som den riktiga axett kommer.
Så det käns som om det är 3 olika planings faser som brädan genom går.
Vad säger ni grabbar har ni samma upplevelse?
Mvh
MickeÖ SWE-707
Starboard/Onwater teamrider – http://www.windsurf.se -
MickeÖ;407405 wrote:Hej kan det inte ochså vara så att eftersom både 76an och 86an har cutouts vilket inte 87an har så blir den våta ytan mindre och på så sätt så påverkar det inte tophastigheten? Men dom glider enklare genom (vindhålen) och du får en högre lägsta fart?
Jag har följande känsla när jag seglar 87an att först så planar den upp och ligger väldigt behagligt och stabilt och desto mer farten ökar så lyfter fenan brädan (Seglas på Fenan) nosen lyfter mer och en viss instabilitet käns.
När det inträffar så lägger jag lite mera tryck på främre handen för mer tryck på mastfoten brädan planar ut och det är då som den riktiga axett kommer.
Så det käns som om det är 3 olika planings faser som brädan genom går.
Vad säger ni grabbar har ni samma upplevelse?
Mvh
MickeÖ SWE-707
Starboard/Onwater teamrider – http://www.windsurf.seDu kanske har rätt Micke när det gäller cutouts, misstänker att de hade problem att få brädorna att riktigt släppa nu när de hade blivit lite bredare så med cutouts så löste det sig säkert. Ska i alla fall bli intressant att testa dem när vi får dem, eller hur Micke? 😉
När det gäller is87 så är den ju ruskigt lätt att segla, det tänker i alla fall jag varenda gång jag seglar den. Inga bekymmer, man står bra och den accelererar konstant – var ute en kort runda och lyckades t.ex få 35,4 knop på displayen med 87 och Code Red 6,7 och det är faktiskt nytt PB för mig. Så det är väl ett understatement att säga att jag är nöjd med isonic 87 🙂
-
Knatte
Gäst21 augusti, 2007 vid 18:57@tobhed 407488 wrote:
Du kanske har rätt Micke när det gäller cutouts, misstänker att de hade problem att få brädorna att riktigt släppa nu när de hade blivit lite bredare så med cutouts så löste det sig säkert. Ska i alla fall bli intressant att testa dem när vi får dem, eller hur Micke? 😉
När det gäller is87 så är den ju ruskigt lätt att segla, det tänker i alla fall jag varenda gång jag seglar den. Inga bekymmer, man står bra och den accelererar konstant – var ute en kort runda och lyckades t.ex få 35,4 knop på displayen med 87 och Code Red 6,7 och det är faktiskt nytt PB för mig. Så det är väl ett understatement att säga att jag är nöjd med isonic 87 🙂
Tobbe, håll inte på och läska mig med sådana citat om Isonic 87 😉 🙂
-
Om man ser på iSonic måtten så verkar det som om (förutom den minsta) ju större bräda desto kortare och brädare. Denna trend tycker jag personligen att verkar vara naturlig eftersom en längre bräda inte skickar en framöver i katapult lika lätt som en kortare.
-
Knatte;407506 wrote:Tobbe, håll inte på och läska mig med sådana citat om Isonic 87 😉 🙂
Sorry, men här har du min session 🙂
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=21578&uid=1010 -
@tobhed 407566 wrote:
Sorry, men här har du min session 🙂
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=21578&uid=1010Härligt Snygt jobbat grattis:smile: . nu väntar vi bara på lite västlig storm så man får åka söder över och bränna på.
Mvh
MickeÖ -
Har du repat dig sen din vurpa? Vore kul å speeda med dig igen. Är några kg tyngre nu än senast!
-
Bredare häck ger bättre hävarm och tillåter därför hårdare skotning av seglet på kryssen samt möjlighet att ta ut mer lyft av fenan=> bättre upwind performance. På undanvinde däremot behövs ju inte samma hävarm utåt så då är den stora bredden inte lika fördelaktig då den ökar den våta ytan och därmed friktionsmotsåndet. Detta är dock lätt åtgärdat med ”cut outs” som effektivt minskar den våta ytan..
-
@faster 408051 wrote:
Har du repat dig sen din vurpa? Vore kul å speeda med dig igen. Är några kg tyngre nu än senast!
Jo handen är nästan helt ok har kört endel och det funkar bulan i huvudet är fortfarande kvar men gör inte ont längre.
Tyngre!! så nu är du ännu snabbare det var som fan:smile: .
Jag kommer ner och kör så fort vi får en bra prognos vi kan väl höras på mobilen.
Ha det gött så syns vi.
MickeÖ SWE-707
Logga in för att svara.