Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Brev om att begränsa kitesurfing på Näset

• anonym-anvandare

Medlem
    12 mars, 2004 vid 14:34

Citat ifrån sista punkten:
    “…att Naturvårdsverket påskyndar ärendet och utarbetar en nationell policy för denna och framtida liknande verksamheter i våra ur faunasynpunkt skyddsvärda områden.”

Det kan jag bara tolka som att han uppmanar Naturvårdsverket att införa kite-förbud (-restriktioner?) vid Sveriges samtliga fågel- och naturskyddsområden!!

…uj, uj detta kan sluta hur som helst…

• bohn2fly

Medlem
    12 mars, 2004 vid 15:05

Nu vet inte jag vad ni anser, men är det inte så att man inte beträder fågel- och naturskyddsområden hur som helst under de perioder fåglar finns där. Det står ju på skyltar osv att mellan maj – juli så är det fåglarnas område.

Det är ju jävligt dumt att trotsa den saken, inte lägger ni väl till med båt på öar och kobbar om det är fågelskyddsområde under västa häckningstiderna.

Det bäddar ju isåfall ganksa snabt till att det blir jävligt hårda restriktioner isåfall.

Min polare är fågelskådare och värnar om dem som sina egna barn. Så denna match är nog svårvunnen med att de ska ge med sig att det ska va aOK att kita på fågel- och naturskyddsområden.

Min åsikt om detta smirk.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    12 mars, 2004 vid 15:39

Nej där ligger inget skjutfält vid Tippen. Det ligger på andra sidan, men där skjuter de väldigt sällan nu mer. Får väl se hur det utvecklar sig…

C:

• raz

Medlem
    12 mars, 2004 vid 16:33

Det där området går ju hela vägen runt ända upp till Klagshamn. Då börjar man ju bli riktigt oroad, vindsurfare som man är…

/R

• zebulon

Medlem
    12 mars, 2004 vid 21:35

Svante, och alla andra ‘Ostkustare’…

Kanske kommer detta även på din farstutrapp (och framförallt min) då Torö (Reveln-Kolguskär) ingår i Natura 2000, alltså regeringens förslag på områden som skall skyddas. Värre för oss då detta är en del av Stockholms enda “riktiga” kite-spot… Dessutom är hela Torö Stenstrand och dess baksida naturskyddsområde–PUH!

Skulle man inte kunna vara proaktiv i detta ärende på nåt smart vis? Tror precis som Kalabra att detta tyvärr inte är den sista av liknande problemställningar i vårt långa land! Jag tror att en förutsättning för att kunna bemöta ev. förbudsförsök är nog att vi är organiserade på något sätt, och på så sätt åtminstone kan försöka hävda att vi kan påverka Sveriges kitesurfare homogent & effektivt… INTE ROLIGT, DETTA confused.gif

/Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    12 mars, 2004 vid 21:52

Men asså, jag har aldrig sett några flyende horder av fåglar när jag är ute och kajtar…? Någon annan? Känns som att problemet till stor del är överdrivet för att ornitologerna vill ha “sin” naturupplevelse ifred. Vanligt mänskligt beteende mao. Så här såg det ut när en svanfamilj kom på besök till vår kitestrand i somras, ser nästan ut som att han vill ta en tur själv! smile.gif
    Vi körde träningskites på stranden och Chrillo hade sin 18-kvadratare ute på vattnet.
    Om vi kan skaffa fler liknande bilder eller tom en filsnutt som visar orädda fåglar i närheten av kitare så faller ju deras argument platt. Isåfall mailar vi till samma myndighetspersoner som finns på hans lista och talar dessutom om vilken ofantligt miljövänlig sport vi bedriver..! Seså, ut å filma nu, nån som har lite and-atrapper liggande?! grin.gif
    /Johan

svanar.jpg

• zebulon

Medlem
    12 mars, 2004 vid 22:10

Tror faktiskt inte detta är ett ämne att skämta om (om än i all välmening)! Om vi inte snabbt, jvlgt seriöst och ordentligt, funderar på hur vi ska kunna möta ett förbudsförslag från Naturvårdsverket så har vi stora problem (..har vi nog ändå, förresten). Det är ju precis som många redan skrivit en hel del platser där kitesurfing inte är så lämpligt typ fågelskyddsområde i häckningstider osv. Men, risken är att om Naturvårdsverket ska “skipa rättvisa” tenderar de att gå för långt (har erfarenheter av detta inom fritidsfisket), och då måste vi stå rustade med argument till 1000. Och, en riskbenägen svan på en bräda är en attans bra början, men når nog inte i mål!

/Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    12 mars, 2004 vid 22:33

Nja, mitt inlägg är faktiskt rätt seriöst menat. Sen kan man väl få tillåta sig att skoja lite …OCKSÅ… på en fredagkväll! Så frågan kvarstår: Från vår synvinkel, hur skrämda blir fåglar och sälar egentligen?? Och nu menar jag inte om man kör rakt in i ett fågelskyddsområde under häckningssäsongen, för det fattar väl de flesta att det är riktigt dumt…
    /Johan

• stebe

Medlem
    12 mars, 2004 vid 22:43

Det är väl knappast bevisat att fåglarna instinktivt tror att en kite är en rovfågel. Framförallt är väl rörelsemönstret ganska olika plus att de släpper igenom ljus och inte alls ger så skarpa konturer.

Sen har jag grubblat lite och ta hela västkusten med alla bukter och vikar, där är kanske stränderna sammanlagt upp till 1000km långa från högst upp i bohuslän till skåne. På denna sträcka utgörs regelbundet besökta kite-spots av kanske en procent hur mycket skada kan vi egentligen ställa till med då????

• kalabra

Medlem
    12 mars, 2004 vid 23:22

Jag har, för nån vecka sedan, varit i kontakt med Sebastian som är ordförande i Brädseglarförbundet och de är mycket positiva till att ta upp kitesurfingen i sin verksamhet.
    Finns många fördelar med att vara anslutna till en organisation som i slutända landar under Riksidrotts förbundet.
    Jag är övertygad om att kitesporten kan bli mer “legitim” och kunna göra sin röst hörd om vi kan påvisa att vi är ett antal utövare som brinner för vår sport. Vet att disskusionen varit uppe tidigare med klubbar/föreningar och liknande och jag fortsätter att hävda att det är just i såna här fall som det är bra att stå enade. För att dra det till sin spets så kan ju inte gärna ett 30-tal (vad vet jag) kitare var och en för sig ta diskussionen med gubben. Bättre måste det vara att en klubb/förening kan föra medlemmarnas talan.
    I Varberg har Varberg Vindsurfing Klubb valt att utse en arbetsgrupp som skall se över vad som kan göras för att kitandet kan ske säkert på stränderna i vår närhet, inte pga att vi haft olyckor utan snarare för att undvika dem.
    Det handlar inte om några förbud och likande utan snarare rekommendationer som man som ansvarstagande kitare kan följa exempelvis start o landningszon på ett ställe i Apelviken, att kunna separera kitare från badare under semestern. De kontakter som vi hittills haft med kommunen har enbart varit positiva och uppmuntrande. Som en bonus kommer vi genom att vara med i Brädseglar förbundet kunna hålla ett officiellt SM om det nu i sig skulle vara en morot för någon.
    Snegla på snowboard, som var där kitesurfing är nu, för 10-15 år sedan, mycket gnäll i början när det startades förbund. Nu är det ingen som tänker på det när vi kollar in snowboard på OS!

• rambo_johnson

Medlem
    13 mars, 2004 vid 00:14

allt e mitt fel…

• hampe_

Medlem
    13 mars, 2004 vid 13:49

Tjena,

Är inte fåglar ganska så smarta! Tänk på alla kråkor som sitter i vägkanten på motorvägen och käkar på en död kanin. Dom flytar sig inte så långt ifrån en bil som kommer i 110 knyck. Dom har nog lärt sig att bilar inte är så farliga. Jag tror säker att änder och svanar ganska så snart inser att en kite inte är farlig men en rovfågel ska man passa sig för. Jag tror dock inte att mitt argument håller mot en fågelskådare som dessutom har nån typ av natureservatslag på sin sida. Vad kan man få för straff om man kör inom ett naturreservat med sin kite? För det finns väl ingen lag som säger att man inte får skrämma en fågel eller…

• anonym-anvandare

Medlem
    13 mars, 2004 vid 14:32

smile.gif

/JK

• patrikol

Medlem
    13 mars, 2004 vid 14:53

Aha Samlar inlägg eller Revolution! det är frågan? Peps Jesper Berg eller JK eller vilket du nu känner för att kalla dig just nu!

• anonym-anvandare

Medlem
    13 mars, 2004 vid 19:43

Böter, utrustningen beslagtagen annars inget!!Mvh Bengt N

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Brev om att begränsa kitesurfing på Näset

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.