Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Brev om att begränsa kitesurfing på Näset
-
Brev om att begränsa kitesurfing på Näset
tottovich svarade 20 år, 8 månader sedan 19 Medlemmar · 48 Svar
-
Hej
Hillarp och Lennart har rätt i att Kite- och windsurfingen stör fågellivet. Jag har själv windsurfat på Näset sedan 1974 och sett samma problem tidigare med förvirrade nybörjar som försöker komma tillbaka till startplatsen. Men under resans gång har de oturligt hamnat mitt i fågelflockarna.
Sedan har vi de som tycker att nu har jag lärt mig det här och ska testa lite långturer. Gemensamt för båda kategorier är att de inte har koll på vad som gäller i detta naturreservat. Och det är ju inte så konstigt då informationen inte är helt lätt att få fram. Och ibland vet man inrte ens om att den finns. Jag har påtallat detta för naturvännerna att om det bara skyltas och “bojas” ordentligt så kommer det inte att bli några problem, mer än med enstaka rötägg, och de kommer att finnas även om man förbjuder sporten. Vilken “tysk” bryr sig om en skylt. Men om det finns ett gäng “locals” som kan informera honom, rättar han sig säkert efter reglerna. Och under häckningstid räcker det med att en förvirrad seglare skrämmer upp ruvande honor och därmed ger möjlighet för efterföljnde måsar att ställa till med en “äggmassaker”.
Vi som hållit pålänge vet vad vi ställer till med när vi seglar in bland sälar och fåglar, så det gör man inte. Också något jag påpekat för naturvännerna.
Jag kommer nu att skriva tillnaturvårdsverket och tala om att med förbud löses inget, utan tydlig information, fina startplatser, trevligt bemötande i form iordningställda riggplatser, så kommer vi alla att kunna surfa, kita och skåda fågel tillsammans. Och framför allt kan fåglar och sälar få leva ostört.
Det här är ju inte så svårt att få till.
Gunnar Åstrand, Falsterbo
-
Tjena Gunnar!
Mycket vettigt initiativ. Känns bra att jag drog upp detta för diskussion! Kom gärna med kommentarer senare om vad som sker i utvecklingen.
Mvh.
Christian
-
Aha Samlar inlägg eller Revolution! det är frågan? Peps Jesper Berg eller JK eller vilket du nu känner för att kalla dig just nu!
-
Mkt bra att detta kommer upp till diskussion i tid.
Jag vill bara säga att det känns konstigt att kunna förbjuda kitesurfing nere på näset så länge det är tillåtet att promenenera på stranden nedanför Falsterbo golfklubb. Ska man förbjuda det också?
Då kan man ju även börja diskutera golfklubbens lämplighet därnere.
Jag tycker det inte är mkt att diskutera vad det gäller att kita längre ner mot måkläppen, där är väl redan en skylt som inte får passeras?
Det känns som kitesurfing faktiskt stör väldigt lite och så länge vi kör utanför el. riggar på stränder som är tillåtet att gå på kan det väl inte finnas belägg för förbud?Sen vad det gäller soptippen är ju ett förbud mot kitesurfing ett skämt med tanke på de jäkla ljuden som kommer från motorbanan som ligger granne! Weeeeweeeweee från 2-4 taktare låter ju FAN så mkt mer störande än kite.
Tack för ordet,
Fredrik -
Hej!
Halkade in på denna tråden av olika anledningar. En av att jag kommer därifrån… är DOCK INGEN kitesurfare utan vindsurfare…. blev lite förvånad att en som kallar sig local inte vet var “stenudden-ammebukten” är…De andra kunde han dock. Kan informera för er som undrar att Stenudden är udden väster om Parkvägen/storvägen… alltså utanför ljunghusens golfklubb och vidare västerut… typ området utanför lagunen där ammerännan mynnar ut i östersjön! Alltså inkluderas lagunen i detta område.
Tror och hoppas att Gunnar Åstrand kan vara en bra och drivande kraft i detta ämne för vind- och kitesurfare! Han kan förhoppningsvis reda upp detta problem på ett sunt sätt…
-
äsch
tar på mig den piken… men still. 2/3 e väl ändå ganska bra? -
Det e ju inte så att man springer omkring och kallar alla platser för samma sak som det står i vellinge kommuns geografiska ritnigar från 1763 när man bor här. Kom igen vi drar till “stenudden-ammebukten” och kitar….nja!
-
Svar till:
och ni kallar er locals…… fifan vad dåligt
[/ QUOTE ]
…och du kallar dig för kajtare?
Logga in för att svara.