Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bris på Hagapark i helgen?

• Bris på Hagapark i helgen?

Publicerad av johan_m på 23 juni, 2009 vid 07:05

Hur är det, är brisen på haga fortfarande aktiv eller är det för varmt i vatten/luft för att den ska fungera bra fortfarande?
    Ni locals (styret m.fl) vad tror ni?

imported_macts svarade 15 år, 4 månader sedan 14 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • ove226

Medlem
    23 juni, 2009 vid 07:26

det brisade ju över midsommar så det funkar nog nästa helg med om alvaret är torrt, det är solsken och lite grundvind från sydväst.

• styret

Medlem
    23 juni, 2009 vid 09:06

det är som olle säjer.

ser ju ut att bli nordligt i helgen. men iofs. verka brisa på den riktigningen idag.
    Jag är int riktigt haga-inkörd för året så jag känner itne att jag kan svara så rakt av.

• speedkenta

Medlem
    23 juni, 2009 vid 15:33
    styret;554829 wrote:
    det är som olle säjer.

ser ju ut att bli nordligt i helgen. men iofs. verka brisa på den riktigningen idag.
    Jag är int riktigt haga-inkörd för året så jag känner itne att jag kan svara så rakt av.

Brisen funkar bra. men det behövs sol. Ingen ost då kyls land ner och ingen temperaturskillnad. I år har vi haft vind 6 dar i veckan i två månader nu.

• johan_m

Medlem
    23 juni, 2009 vid 15:57

Låter fint de kenta, olle och styret. Er känner jag ju så er litar jag på.
    Blir väl haga i helgen då. Från Växjö är det ju inte så jättelångt så det går ju fint, ibland är det inte så dumt att ha “flyttat” från Gävle ner till södern, men känns bra att det bara är tillfälligt över sommarn 😛

• styret

Medlem
    23 juni, 2009 vid 19:15

nu ligger väl proggen på ost verkar det som. slå mig en signal på fredag om du vill ha en uppdaterad prognos.

• speedkenta

Medlem
    24 juni, 2009 vid 05:35
    Johan_M;554902 wrote:
    Låter fint de kenta, olle och styret. Er känner jag ju så er litar jag på.
    Blir väl haga i helgen då. Från Växjö är det ju inte så jättelångt så det går ju fint, ibland är det inte så dumt att ha “flyttat” från Gävle ner till södern, men känns bra att det bara är tillfälligt över sommarn 😛

så här ser proggen ut just nu och den är lovande bara den inte tippar mot ren ost
    NNE blir samma som ssv fast åt andra hållet
    3 Oskarshamn-Utklippan
    Onsdag förmiddag
    Nord vridande till nordost, 8-11 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 100%
    Onsdag eftermiddag
    Nordost, 9-12 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 100%
    Onsdag kväll
    Natten till Torsdag
    Nordost, 10-13 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 100%

Flerdygnsprognos
    Torsdag
    Nordost, 10-13 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s
    Fredag
    Nordost, 11-14 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 15 m/s
    Lördag
    Nordost, 7-10 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s
    Söndag
    Nordost, 6-9 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s

• mes

Medlem
    24 juni, 2009 vid 11:31
    Speedkenta;554996 wrote:
    så här ser proggen ut just nu och den är lovande bara den inte tippar mot ren ost
    NNE blir samma som ssv fast åt andra hållet
    3 Oskarshamn-Utklippan
    Onsdag förmiddag
    Nord vridande till nordost, 8-11 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 100%
    Onsdag eftermiddag
    Onsdag kväll
    Natten till Torsdag
    Nordost, 10-13 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 100%

Flerdygnsprognos
    Torsdag
    Nordost, 10-13 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s
    Fredag
    Nordost, 11-14 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 15 m/s
    Lördag
    Nordost, 7-10 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s
    Söndag
    Nordost, 6-9 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s

Blir grundvind-NO+bris=nordlig vind? Grymt sugen på att åka ner från Västervik. /Mats

• speedkenta

Medlem
    24 juni, 2009 vid 14:31
    mes;555080 wrote:
    Blir grundvind-NO+bris=nordlig vind? Grymt sugen på att åka ner från Västervik. /Mats

Fick du några bra GPS tider såg dig i ankdammen

• mes

Medlem
    24 juni, 2009 vid 14:38
    Speedkenta;555125 wrote:
    Fick du några bra GPS tider såg dig i ankdammen

Det var nog gamle Ferner du tänker på! Jag är en utflyttad Mats…som inte börjat GPSa ännu men lär väl göra det om ett par år. Iaf så undrade jag om sjöbrisen de närmaste dagarna. Lite svettigt att åka 30 mil fram och tillbaka med familjen om det inte med stor sannolikhet blir åka av med 95 liter FSW och 5.0 – 5.7.

🙂 Mats den yngre

• mes

Medlem
    24 juni, 2009 vid 15:14

Foreca ser lovande ut. Går det att segla HP vid den riktningen? Andra ställen är i princip uteslutna pga familjen.
    /Mes

• bjornen

Medlem
    24 juni, 2009 vid 19:42

Grymt sugen att dra ner till haga i morgon men lite osäker på prognosen. Dmi visar NNO som idag men vissa drar mer mot O. Finns det några bra spots men kan segla på östkusten med slalomprylar om det skulle vrida för mycket ? Hur mycket kan det vrida innan haga går bort ?

//Björn

• speedkenta

Medlem
    24 juni, 2009 vid 20:52
    Bjornen;555199 wrote:
    Grymt sugen att dra ner till haga i morgon men lite osäker på prognosen. Dmi visar NNO som idag men vissa drar mer mot O. Finns det några bra spots men kan segla på östkusten med slalomprylar om det skulle vrida för mycket ? Hur mycket kan det vrida innan haga går bort ?

//Björn

Skit i DMI vi kollar aldrig på dom den lokala prognosen för sundet är NNE det blir rakt ut från Haga. Inorgon har dom varnat för vindstötar upp till 17 m/s nne

• bjornen

Medlem
    24 juni, 2009 vid 20:59
    Speedkenta;555215 wrote:
    Skit i DMI vi kollar aldrig på dom den lokala prognosen för sundet är NNE det blir rakt ut från Haga. Inorgon har dom varnat för vindstötar upp till 17 m/s nne

Hmm låter som det kan bli en tidig morgon för mig :tongue: Vad kollar ni för prognoser och hur ser fredan ut ? Kanske ska stanna en dag till…

• argulander

Medlem
    25 juni, 2009 vid 07:30
    Bjornen;555216 wrote:
    Hmm låter som det kan bli en tidig morgon för mig :tongue: Vad kollar ni för prognoser och hur ser fredan ut ? Kanske ska stanna en dag till…

Verkar ju blåsa åtminstone ett par dar till. Är lite sliten efter att ha surfat 7 tim/dag i flera dar. Riktningen är NNO, dvs rakt motsatt SSV,vind ända in till stranden. Fn 13 m/s.

Klas

• andreasalm

Medlem
    25 juni, 2009 vid 08:23

ja det blåser ju inte för lite dessa dagar i alla fall, 14 i medel och 17 i topparna N på Ölandsbro lågbrodel just nu. Mätaren på Haga visar lite i underkant när det blåser NNO.
    Körde 4.0 på haga hela dagen igår…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bris på Hagapark i helgen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.