Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bris Stockholm i helgen?

• Bris Stockholm i helgen?

Publicerad av nissex3m på 29 maj, 2009 vid 15:18

Det verkar som vi är mitt i ett högtryck och den svaga grundvinden ser ut att vrida sig över i stort sett hela kompassnålen under helgen, från NO, V, S, SV, ??, ??…

Grundvind bör vara sydlig (har jag läst) om det ska börja brisa i ex. Fituna, men det kanske går igång ändå, med tanke på värmen :confused2:

electric svarade 15 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • tsss

Medlem
    29 maj, 2009 vid 17:12

Söta Madeleine på TV4 lovade just att det blir sjöbris i Sthms skärgård under helgen. På en del ställen….

• Frezzie72

Medlem
    29 maj, 2009 vid 18:46

Lite bris och syd i Fituna skulle ju sitta!:cool2:

Eller är man optimist?

söndag
    Nordost vridande till syd, 2-5 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 6 m/s

• bjornen

Medlem
    30 maj, 2009 vid 20:05

Blir väl o sitta på stranden i morgon och hoppas…både smhi sjöväder och tv4 mumlar om sjöbris vid kusten.

//Björn

• jocla

Medlem
    31 maj, 2009 vid 05:39

Så ni tror det finns möjlighet att brisen hoppar igång i fituna alltså? Intressant! Jag trodde att grundvinden var lite för mycket ost för detta. Hm, hur skall jag nu lyckas styra av dagens aktiviteter…

• nagelfar

Medlem
    31 maj, 2009 vid 07:06

Bris eller inte igår satt henryk, nina och jag och sola på fituna. Det var vind på ca 3-4 sydligt från ca 12-16.30 sen blev det byigare och lite ost i det hela.
    /johan

• electric

Medlem
    31 maj, 2009 vid 10:08
    jocla;549874 wrote:
    Så ni tror det finns möjlighet att brisen hoppar igång i fituna alltså? Intressant! Jag trodde att grundvinden var lite för mycket ost för detta. Hm, hur skall jag nu lyckas styra av dagens aktiviteter…

Visst finns den “möjlighet” till sjöbris. Men den första frågan är hur stor denna möjlighet är. Och den andra, viktigare, frågan är hur stark den blir. Jag tror absolut att den sydvind henryk erfor vid Fituna kl 12-16.30 var sjöbris. Men den var bara ganska lokal (dvs den “startade” inte ända utifrån havsbandet) och blev därför inte särskilt stark. Samma sak var det närmare Södertälje: svag sydvind, som senare togs över av grundvinden.

Nu får den som vill göra sin egen prognos, baserad på det aktuella läget (dvs idag grundvind ost 🙁 och fortfarande ost ute vid Landsort). Och det är alltid intressant att senare få rapporter om hur det verkligen blev! Varje ny pusselbit vad gäller att göra schyssta vindprognoser om Fituna är välkommen!

/Lars

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bris Stockholm i helgen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.