Senaste nytt Forums BROMMA SKIDSPORT OSERIÖS SKITBUTIK!

• BROMMA SKIDSPORT OSERIÖS SKITBUTIK!

Publicerad av anonym-anvandare på 16 oktober, 2003 vid 09:43

Jag vet inte om det är fler som delar min åsikt att Bromma Skidpsort verkigen är en oseriös butik som inte verkar ge ett piss i sina kunder, dvs vi surfare. Eller vad säger ni om den här historien.

För nu två år sen var jag inne och skulle köpa nya våtdojor och en ny våtdräkt.

De hjälpte mig hitta en våtdräkt för dygt 2000kr, en Sola Vision. Nu två år senare har våtdräkten i princip ramlat i bitar, sömmarna går upp överallt – efter bara 6 surftillfällen! Jag gick tillbaka med dräkten och trodde i min enfald att de trots att jag inte hade nåt kvitto kvar ändå skulle se problemet och hjälpa mig med nån form av rep eller ersättning. Inte! Nej istället trodde de inte på mig när jag sa att jag köpt den för 2 år sen hos dem. Han trodde jag ljög! (kunden har alltid rätt var det väl – eller?). Jag kontaktade då Sola i england själv. Och det var inga problem. Skicka bara hit dräkten sa de. Sagt och gjort. Nu ringde de från Sola. De trodde inte sina ögon när de packade upp dräkten. Den var inte 2 år gammal, utan 7!!! Och det var dessutom en Ladies!. Hur FAN kunde bromma stå där och säga att det var en ny dräkt som passade mig bra ?!? (Jag är kille och ca 1.80 lång). Dräkten hade helt enkelt börjat ramla isär för att den legat och torkat i butikens förråd!! Och dessutom i efterhand vägra att ta ansvar för vad de prackat på mig!! Nu åker jag på att köpa ännu en våtdräkt – men den tänker jag djävlar inte köpa på Bromma.

Vid inköpstillfället försökte han också få mig att köpa ett par dubbelt så dyra dojor som jag ville ha – i fel storlek! (de fanns inte i min storlek). De jag köpte var på rea och passade utmärkt.

Vad i hela friden håller de på med?!? Det är jävligt synd att en sån urusel butik skall lyckas överleva när en hel del andra butiker har försvunnit. Som tur är finns ju Beli marin i täby och de skall få mina vindsurfingslantar i forstättningen.

Bojkott av Bromma! //uffe

hank_the_tank svarade 21 år, 3 månader sedan 31 Medlemmar · 55 Svar
  • 55 Svar
  • 11sekmeter

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 09:52

Klart trist för dig, verkar helt sjukt.

Mot mig har de alltid varit bra.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 09:54

Spara kvitton, alltid bra. Men jag håller absolut med, hade samma grej med sp i varberg, att min våtdräkt bara föll isär. Där fick jag dock en sprillans ny direkt utan tjafs eller frågor.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 10:11

Lägger du ut ett sånt här angrepp. Gör det inte anonymt.
    Vilken Uffe?.
    Börja undra köpt en våtdräkt för 2 år sen och bara använt den 6 gånger.
    Har letat i produktkataloger för Sola och inte hittar jag någon Vision för 7 år sen.
    Och sedan börja tala om Beli Marin som av dom flesta surfare anses vara rena rama skämtet.
    Så du får mitt svar anonymt eftersom du som den fega råtta du är inte går ut med ditt namn.
    Jag är själv från södra sverige men handlar rätt mycket av Skidsport (6 segel, 2 brädor, två dräkter m.m) Och alltid blivit behandlad med respekt och fått en reklamation åtgärdad utan problem.
    Tycker att Skidsport är fan så bra.
    Kalle på spången

• racso

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 10:25

Om du nu inte tycker att “Uffe” ska va anonym, kanske du ska föregå med gott exempel, och inte kontra med att vara anonym själv. Du går ju dessutom, på snudd till personangrepp, och det är väl ännu sämre att göra anonymt.

Man får väl någorlunda utgå ifrån att “Uffe” talar sanning, det är ju nämligen inte ovanligt att butiker försöker tjäna pengar på så många sätt de kan, ohederligt eller inte.

/Oscar

• frippe-s

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 10:52

håller med occy, varför tvivla på uffes historia? varför skulle ngn skriva ngt sådant utan ngn sanning bakom?! bara för att du har lyckats bra i dina affärer med skidsport innebär det ju inte att uffe ljuger…tycker det hela verkar helt sjukt, varför behandla kunder så när de borde veta att sådant sprider sig snabbt och de själva i det långa loppet blir de stora förlorarna!
    /F

• boman

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 10:56

Hej UFFE
    Ha Ha ha ha vilken kul läsning
    Ursäkta men viket garv jag fick, “Och det var dessutom en Ladies” VA!! märkte inte det när du prövade den, en kille på 1,80…

Skidsport är riktigt bra.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 11:05

Jag har gett Bromma chansen att rätta till det, men blev knappast bemött vänligt, och tycker knappast att saken blir bättre när du säger att den kanske är äldre än 7 år. Om du blivit schysst bemött så grattis. Jag tänker i vart fall inte handla där mer.
    Ulf Tollaksen 0734-177978

• dr-masse

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 11:12

Att grejor man handlar som inte håller måttet är ju aldrig skoj. När man väl knallar tillbaka till butiken så vill man ju gärna att det fixar sig smidigt och enkelt. Här verkar det stökigt.

För det första tycker jag att sådana här VERSALA rubriker och publik uppmaning till bojkott av en butik sällan funkar särskilt bra. Ta det i första hand med butiken och de som är involverade, om det går.

Utan kvitto är det ju faktiskt väldigt svårt för en butik att avgöra om varan är köpt där eller inte. Hur svårt den än kan upplevas så kan det vara värt att reflektera över butikens situation. Att rutinmässigt byta/hantera reklamationer för folk utan kvitton blir ju rätt snabbt ohållbart.

Nu skall det ju sägas direkt här att jag är väl nästan så mycket stamkund som man kan bli på just Skidsport Bromma, har till å med hjälpt till med några småsaker genom åren. Så jag är nog inte objektiv här, precis, men tycker att det är ganska magstarkt att på ett publikt forum anklaga en butik för att vara oseriös, hävda att kunderna ljuger, pracka på de med felaktiga varor och uppmana till bojkott.

Ibland när man köper och säljer mycket prylar så blir det fel. Då har väl både säljare och köpare ett ansvar att lösa det, om det går. Utan kvitto så har faktiskt Skidsport inget ansvar att lösa ditt problem. Då är det trevligt bemötande och försök till att få förståelse som gäller. Det är ju inte helt lätt att förvänta sig hjälp och förståelse från en butik om man själv som köpare inte är beredd att göra samma sak.

Jag har själv råkat ut för trista erfarenheter för att jag drällt med kvitton och inte anser jag att IKEA, Intersport och ICA är oseriösa företag som borde bojkottas för det.

Om det nu är så att Skidsport har sålt på dig en sju år gammal dräkt, enligt Sola, och sålt den som ny för två år sedan så är det ju något som inte stämmer här, helt klart. Men om butiker skall hjälpa kvittolösa kunder i sådana här fall, vilket även jag tycker att de bör försöka, så hjälper ju inte den inställning och attityd som ditt inlägg här präglas av här särskilt långt. Oavsett butik så tror jag faktiskt att du hade fått problem med det här upplägget och det faktum att du saknar kvitto. Vore du min kund i något annat sammanhang så skulle ett sådant här inlägg/agerande verkligen kräva mycket motivation från min sida för att agera hjälpsamt. Jag förstår att du är upprörd, tro mig!, men tycker att din strategi här är hyggligt tveksam.

Nu hoppas jag att det ordnar sig för dig och att du snart har en ny dräkt att surfa runt i!

Surfa På!

• pederboy

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 11:16

Ang reklamation:
    Man har alltid 2 års reklamations rätt från köp tillfället.
    Eftersom en reklamation är avsedd för/till tillverkaren så skall återförsäljaren strunta i anledningen eller hur produkten ser ut. Det är upp till tillverkaren att avgöra om produkten skall och hur åtgärdas. Håller man fortfarande inte med så är loppet fortfarande inte kört, läsa vidare på http://www.arn.se/

/P

• dr-masse

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 11:19

Ja, bra synpunkt. Fast ibland blir det problem i alla fall eftersom butiken och tillverkaren sällan är en och samma firma. Men klart värt att påpeka i sådana här sammanhang och när man köper dyrare grejor. Men, som alltid, för att kunna reklamera så gäller ju att kunna bevisa när varan köptes å så var vi tebaks i kvittoramsan…

Surfa På!

• gurra1978

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 12:46

“Och sedan börja tala om Beli Marin som av dom flesta surfare anses vara rena rama skämtet.”

Detta inlägg av Mr Anonym tycker jag var onödigt. Jag har köpt prylar därifrån och alltid blivit trevligt behandlad och fått mycket bra priser om man jämför mot andra surfbutiker, speciellt dyra men bra Skidsport Bromma. Sist jag var på Beli skulle jag köpa skruvar till min fena som Wallen Active Sports så snällt struntat i att skicka med när jag köpte en bräda av dem. Jag behövde inte ens betala, bara gick in och fick det gratis. När jag skulle köpa skruv på Skidsport Bromma till mina stroppar skulle de ha typ 20 kr/skruv eftersom det var “rostfritt” bla bla bla bla. Köpte det på Coop Forum rostfria 10 st för 30 kr. Lite skillnad.

Slutsats: Beli Marin är bra om man vet lite om surfing så man kan pressa lite på priset. Skidsport är också bra men snäppet dyrare än de andra (inte så konstigt med deras omkostnader).

• imported_borje

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 12:54

Måste säga att det är en trevlig debatt detta, och viktig. Jag håller med det sista skrivandet angående smådetaljer. Saker som skruvar och andra småsaker kan surfbutikerna ta bra överbetalt för. Varför inte sänka priserna på dessa saker när man köper segel och brädor där för 10 000-tals kronor? Det ger ett bättre intryck tycker jag. Bara en sak att tänka på.

• frippe-s

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 13:12

wallen active sports asså, är de slarviga, har de inget vettigt system vid leverans av varor eller försöker de luras? hade en massa strul med dem vid ett brädköp, ingen fena, luftskruv eller fenskruv, fick betala mer än överenskommet pris, dålig koll på vart grejerna de skickar blir av etc etc…man börjar ju undra
    nu fick jag faktiskt vad jag skulle ha och hade betalt för (i slutändan till rätt pris) även om det tog alldeles för lång tid och krävdes otaliga telefonsamtal…
    /F

• getwet

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 13:23

Garantier är, såvida dom inte förändrats sedan jag läste in reglerna, gällande i två år med omvänd bevisbörda efter tolv månader.
    De första tolv månaderna måste tillverkaren påvisa att skada/fabrikationsfel uppkommit pga felaktig hantering, vilket oftast är mycket svårt…….så oftast ifrågasätts det i princip aldrig förutom vid solklara fall, det är så oherhört svårt att bevisa för tillverkaren, 10-0 till konsumenten här! Därför upplever de flesta konsumenter som att det bara är att byta prylen vad som än händer…….trots att vi egentligen inte alltid har rättigheten till det. Efter tolv månader är bevisbördan tvärtom, nu måste konsumenten påvisa att felaktigheten/skadan uppstått i tillverkningen eller att det är ett så kallat “fabrikationsfel”. Det är oftast mycket svårt det också och därför tas inte så ofta garantier emot efter tolv månader, just på grund av att konsumenten inte kan bevisa att det är ett fabrikationsfel, 7-3 till tillverkaren…….En torkad våtdräkt behöver inte vara ett fabrikationsfel, det kan faktiskt vara så att det är torkat pga en felaktig förvaring, man kanske har tvättat den fel, låter den torka i solen, hänger för varmt, ihopknölad i en låda hela vintern osv. En våtdräkt är som bekant gjord i gummi och precis som gummidäck en färskvara men med ännu kortare livslängd.
    Och vad är det som säger att Bromma har levererat en gammal hyllliggare……..kanske Sola istället har gjort det och Bromma är helt ovetande…? Vem vet….
    Nä….Bromma har jag alltid sett som ett av de mest seriösa företagen i surfbranschen, varför skulle dom göra avkall på just surfbiten? Dom är faktiskt en av de riktigt stora på skidsidan (därav namnet)och har aldrig setts som oseriösa, snarare tvärtom.
    Jag är tacksam för att Bromma finns, jag kan handla det mesta som ligger i mitt intresse där. Från surfprylar, wake, kite, skidor, långfärdsskridskor osv och alltid blivit bemött med respekt och fått träffa genomgående trevlig personal. Så svärta inte ned Bromma på det här sättet, för de flesta av oss vet att det inte är en korrekt bedömning………

• poonas

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 13:40

En synpunkt. Garanti är ett frivilligt åtagande från tillverkare/säljare. Varor kan alltså säljas utan garanti, även om det är mycket ovanligt. Reklamationsrätten är tvingande. Skillnaden ligger i vem som har bevisbördan (se ovan).

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums BROMMA SKIDSPORT OSERIÖS SKITBUTIK!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.