Senaste nytt Forums BROMMA SKIDSPORT OSERIÖS SKITBUTIK!

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 13:47

Jag blir bara så trött när jag läser sånt här!

Vilken nivå ligger konfen på, vi kanske borde ha en åldersgräns eller ett ” jagärhelltvidminasinnensfullabruk-intyg” för att få lägga in inlägg.

Jag tycker att butiken har helt rätt-har du inget kvitto kan du inte kräva något av dom, Hur kan du bevisa att du köpt varan där?????

Och det där med att lura på dig ett par dubbelt så dyra skor som du tänkt dig. De dyraste skorna SS har kostar 499kr. Hälften av det är 250kr och vad för typ av sko kan du hitta för dom pengarna?

Du kan tyvärr inte vända dig till ARN heller då du saknar kvitto, de kommer att hävda samma sak som SS och ge dom rätt.

Vad har du åstakommit med ditt inlägg? inte mycket, kanske bara gjort dig själv en otjänst vid närmare eftertanke.

Hoppas du spar dina kvitton i fortsättningen så vi slipper läsa sådant här ifrån dig angående beli också, de är ju också ett riktigt företag som behandlar sina kunder på likande sätt.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 14:05

Njaee….

Enligt allmäna reklamationsnämden måste det vara garanti på en vara som säljs till privatpersoner…..

men reglerna gäller privatpersoner, är det till företag då kan säljaren/tillverkaren helt stunta i garanti.

Måhända att trådens rubrik var väl hård men…….
    Tycker att butiken ifråga skulle ordna upp detta snyggare
    de kunde ju ivarje fall själva ta kontakten med tillverkaren.
    Saningen brukar vara halvägs men att hoppa på killen här på forumet är rent av dåligt av er…..
    Sätt er in i hans läge, om dräken är näst intill oanvänd o helt paj nog fan hade det flesta seriösa handlare kollat upp med leverantören, kvitto eller inte……..

• surfskutt

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 14:12

Varför kan inte alla som tycker att dom har nått vettigt att säga logga in sig? är det så himla jobbigt, alla anonyma svar känns så oseriösa bara för att man inte vågar stå för sina åsikter…skärp er!
    För övrigt tycker jag att det är själva principen som är fel om det är som “uffe” sagt. Även om man inte alltid har rätt att byta en vara så skulle allafall jag förutsätta att butiken gör allt dom kan för att hjälpa sina kunder, (om dom vill ha dom kvar). I såna uppenbara fall som spruckna sömmar(har själv haft problem med detta) så tycker jag att det är skidsports sak att kontakta sola och höra sig för om problemet…återigen för att få nöjda kunder och inte riskera att sälja produkter som kunderna blir missnöjda med.

Vad gäller beli så kan jag bara säga att det beror mycket på vem man pratar med! vet man vad man vill ha och ung. vad det ska kosta så är beli bra. Går du dit och ber om en komplett utrustning så riskerar du att komma hem med en 80-tals presenning eller nått av beli’s egna märken från polen!
    /Andreas

• poonas

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 14:18

Nej, en garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.

Dock, enligt konsumentköplagen, har man två år på sig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Att man får en garanti med kortare giltighetstid, tex ett år, betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas.

Skillnaden ligger i bevisbördan. Ingen garanti = bevisbörda hos köparen.

Dock, skall tilläggas, att efter en ändring i konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som uppkommer inom sex månader från köpet inte var ursprungligt, dvs liknande en garanti. Bevisbördan hos säljaren.

• wahine

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 14:51

Jag har själv jobbat många år i butik och har tyvärr lärt mig att kunderna inte alltid har rätt (även om det kan löna sig att få dem att tro det:)
    Att behålla kvitton är ett måste, utan det har man ingen rätt till någonting.
    Ska man se det från försäljarens synvinkel så måste man sätta gränsen någonstans, något bevis på att det köpts där måste de ju se.
    En liten undran är bara varför du väntat med att reklamera tills den helt fallit i bitar? Det bästa är ju alltid att kontakta försäljaren så fort man upptäcker ett fel då är det lättare att få hjälp.
    Även om jag inte tycker att du kan få en ny våtdräkt rakt av så är det trist att inte butiken kunde kontakta sola direkt å dina vägnar. Kvitto eller inte det är lite extra kundservice.
    Jag kan inse att du är förbannad men att feta upp en rubrik på detta sätt känns lite överdrivet, har alltid blivit väl bemött när jag handlat på bromma. Så, spara kvittot i fortsättningen det kommer att spara dig en massa tråkigheter.

//N

• surfskutt

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 15:05

Seriöst hur ofta sparar man ett kvitto i 2 år…? och som butikägare som säljer våtdräkter av ett särskilt märke kan det inte vara så mycket att tveka om. Varför skulle man gå till en annan butik än den man köpt den i?? Sannolikheten för att den skulle va köpt nån annanstan är ju välldigt liten!

• poonas

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 15:16

Svar till:

Seriöst hur ofta sparar man ett kvitto i 2 år…?

[/ QUOTE ]

Tyvärr duger inte det… Det minsta man kan begära av köparen när denne ska hävda sin rätt, är att han/hon kan styrka sitt inköp. Annars skulle systemet rasa totalt.

Det finns alltid rötägg som skulle reklamera grejjer som dom inte köpt i butiken i fråga, bara för att dom marknadsför samma produkt (utan kvitto). Det medför ökade kostnader för handlaren, vilket i sin tur drabbar oss kunder.

Därför är det var och ens skyldighet att spara kvittot för att visa att man är seriös. Att kalla en butik oseriös när man själv inte kan leva upp till det, tycker jag är anmärkningsvärt.

• styret

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 15:35

om du har köpt nått du vet att du har garanti på, vilken man väl istort sett alltid har på dräkter, men inte har fått några garantipapper på så sparar man kvittot eftersom det då funkar som ditt intyg på att din garantitid inte har gått ut.

• surferdude

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 15:43

Jag köpte sommaren för två år sedan en NeilPryde2000 3/2 med kort ärm och sedan på hösten en NeilPryde5000 5/4 nånting hos bromma. De är materialmässigt fortfarande som nya. Att det finns lite lagningar beror på att jag haft jävligt kul och surfat i dom.

Jag tittade för två år sedan på soladräkter. De var billigare men jag tyckte de verkade bara vara skit. Inte lika najs gummi som NP-dräkterna. Ful engelsk disajn. Så inte faan tjacka jag en sån. Försäljaren sa att de var bra. Men de e ju hans jobb att sälja. De bedriver ju ingen välgörenhet. I den kapitalistiska världen måste man alltid som konsument vara kritisk och lita till sitt eget omdömme.

Våtdräkter är förbrukningsvaror. Jag köpte mina första surfdräkter på 80:talet (bla på Beli marin i Danderyd tillsammans med min första bräda en Dufour Wing). Jag minns inte alla märken. Men bland annat tjackade jag och min polare varsin gul. Jag är för fet för min men han surfar med sin fortfarande. Reeeesspect. Det kallar jag kvalle. Vi snackar 17 år gammalt GUMMI!!! Under 90:talet blev det ett antal dykdräkter. Alla från märkesmärket posseidon. Ingen passa mig idag. Jag e tjockare och de har krymp. Rock´n roll. Massa pengar, men inga tårar för det.

Livet e fullt av prylar. De skall vara till glädje och inte till besvär. Så mitt råd till dig som e så upprörd och våtdräktsbesviken. Släng skiten i soptunnan, köp en ny, rigga och plana iväg med ett lyckligt flin i nian. Livet e för kort för att sura över någon av de tusentals prylar du haft, har och kommer att ha i ditt liv…..(isf spar kraften till alla dina bilar du kommer att ha)

//
    Råd från en som inte tänker ha flest prylar när jag dör, däremot fixat en loop på Honolulu, ridit på vågor i söderhavet, dykt med delfiner, åkt puder med snorkel i rockymountains, jagat på savannen, supit i vladivostok bla bla bla …. ….. ……. smirk.gif

##
    PS. Bromma e en sjysst affär med sjyssta prylar å sjysst personal. Det kan inte vara lätt att leva på att sälja vattenleksaker nästan vid polcirkeln (finns det någon surfaffär närmare polcirkeln?). DS
    ##

• flikka

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 16:08

det är väl inte helt dumt att spara kvitton av värde, själv har jag sparat alla kvitton på alla segel, tillbehör som dräkter osv som jag köpt just för att slippa bråka.

Dessutom tycker jag att det är helt idiotiskt att hänga ut diskussionen här, det kunde “uffe” ordnat på ett snyggare sätt. Dåligt!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 16:54

Alla hatar alla!!!!

• maxx

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 17:38

Om du har en försäkring på surfprylarna , kan du nog hoppa över den o spara pengarna.
    Om något blir stulet eller går sönder gäller
    inga kvitton!! inga pengar!! smile.gif

• bopung

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 18:16

Man skall spara kvitton tills man inte använder produkten längre. Det är inte lätt att göra det men jag har lärt det av farsan min som flera gånger plockat fram 5-åriga kvitton och löst otaliga problem med “felvaror”. Man tycker att han samlar på sig papper i onödan men när han plockar fram dem är det bara att gratulera.

Slutsats: spara kvitton länge

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 20:05

Vi e sa jaevla trangsynta o korrekta i sverige, saknar allt vad service innebaer. Man skall fan inte behova spara ett kvitto i tva ar…
    Aer man aterforsaljare for ett marka skall man kunna ta varan utan kvitto…Det e lite extra jobb for butiken men som jag sa….var finns servicen?
    /Fredrik (som inte har loggat in…fattar inte varfor alla e sa forbannade pa de som vill vara anonyma…det e val upp till var o en)

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 20:33

Är det en just affär bråkar man inte med killen för att han inte har kvittot kvar. Jag hade också blivit sur. Sluta hacka på killen.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums BROMMA SKIDSPORT OSERIÖS SKITBUTIK!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.