Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bruten fot på Torö igår

  • Bruten fot på Torö igår

    Publicerad av kinabalu på 15 augusti, 2008 vid 13:40

    Hörde att någon bröt foten längst ut mot ön igår på Torös insida. Om jag förstod det rätt hade han lyckades ta sig upp på ön och viftat till någon annan vindsurfare som kunde larma sjöräddningen.

    Jobbigt om nått sånt händer när man kör själv eller om det händer den där sista repan när alla andra börjat gå in…

    Någon som vet hur det gick?

    kinabalu svarade 16 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • maca

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 13:49

    @Kinabalu 490850 wrote:

    Hörde att någon bröt foten längst ut mot ön igår på Torös insida. Om jag förstod det rätt hade han lyckades ta sig upp på ön och viftat till någon annan vindsurfare som kunde larma sjöräddningen.

    Jobbigt om nått sånt händer när man kör själv eller om det händer den där sista repan när alla andra börjat gå in…

    Någon som vet hur det gick?

    Var med när min vän ringde 112 och sjöräddningen larmades. Vi såg när de hämtade upp stackarn och fick samtal från larmtjänst att ambulans stod och väntade på honom någonstans på Torö.

    En ros till den surfare från Västerås som hade “ögonen med sig” och faktiskt upptäckte surfaren i nöd.

    /André

  • poppo

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 13:49

    Såg när sjöräddnignen plockade upp honom, jobbigt att sitta på en ö med bruten tass.

    Dagens ros går till “Musmagneten” som larmade och guidade sjöräddningen rätt! Själv vinkade jag bara glatt till stackarn med bruten fot eftersom jag trodde han bara softade ned och tog en paus…

  • musmagneten

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 15:09

    Tackar ödmjukast för rosen pope! Kan man kanske få en liten notis i uvk-bladet också 😉 Ganska intressant att man möts av en gubbe som tjöta bred göteborska då man kom fram till sjöräddningen… Han hade iallafall full koll på sjökorten därnerifrån och började jiddra om namn på kobbar o skär runt torö där jag själv var helt nollställd.

    Annars en fantastisk dag för en våg-nybörjare som jag i kärringviken!

  • poppo

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 15:42

    Vet inte om jag kan dela ut rosor för andras räkning så där, men jag tänkte va f-n, jag e inte snål!

  • martin-c

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 15:45

    Denna fantastiska dag som slutade så uselt…

    Jag fick ett kastfall och gjorde en “Tomas Brolin”. Landade i seglet med foten först och kroppen på den. Resultat: fotledsfraktur, samt frakturer på två ben i mellanfoten.

    Jag simmade iland på stranden med kabelskylten på ön mittemot och kröp/hoppade på ett ben bort till udden där andra kunde se mig. I det läget hade jag gärna haft en mobil innanför dräkten, något jag brukar ha men av någon anledning inte hade igår.

    Jag vet inte vilka som deltog i undsättningen, men jag vill bara rikta ett enormt tack till er alla! Jag vill ge en särskild eloge till Ulf Mård som seglade över till mig med rapporter om vad som hände, packade ihop min utrustning, signalerade till sjöräddningsbåten som först inte hittade oss, samt inte minst, seglade över med ett äpple när jag behövde det som mest.

    Tack också till dig som körde min bil till Nynäshamn. Tack alla!

    Visst förstår man att det kan hända gjejer vid ett kastfall, men det som hände mig har jag aldrig hört talas om. Maximal otur. 6 veckor med gips och efterföljande rehabilitering. Svårt att smälta…

    Återigen – tack! /Martin

  • poppo

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 15:52

    där kom den riktiga rosen, sug åt er alla inblandade!
    jag suger åt mig lite jag med i egenskap av blomsterbud.

    edit: och önskar Martin C ett snabbt tillfrisknande…

  • dr-masse

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 15:54

    Ja, j-ar vad ouppmärksam man kan vara. Själv tänkte jag bara “ja, å där ligger sjöräddningen å spanar lite på oss” och drog inte ens slutsatsen om att en vindsurfande medman hade pajjat något. Listigt.

    Ryslig otur med foten, bra att folk gjorde rätt på alla andra sätt. Hoppas du får bra rehab och finner formen snabbt igen!

  • mikaels

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 15:57

    Wow, vad schysst att det funkade bra, visar tydligt att man aldrig skall surfa ensam. Hoppas du kryar på dig snart Martin!

  • johanc

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 18:00

    Åsså har du ju lite läge att öka på antalet inlägg på konfen nu… Ensiffrigt – pinsamt!

    Krya på sig!

    MVH

    JOhanC

  • senomar

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 18:10

    Ja uschiamej! hände efter jag stack men det är aldrig kul att göra illa sig. Du får krya på dig, tyvärr brukar man ju få en del mjukdelsskador som man behöver träna upp ett tag sen. Hoppas sex veckor med gips plus lite träning får igång dig.

  • poopzilla

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 18:31

    @dr Masse 490905 wrote:

    Ja, j-ar vad ouppmärksam man kan vara. Själv tänkte jag bara “ja, å där ligger sjöräddningen å spanar lite på oss” och drog inte ens slutsatsen om att en vindsurfande medman hade pajjat något.

    Dito.

    Krya på dig.

    Thomas

  • oaxen

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 19:19

    Chaffisen heter Niklas Sjögren. Om namnet låter bekant så kan det bero på att han rattar gratissportmagasinet som man hittar på Stadium(Sport Guiden?).

    Krya på sig.

  • Knatte

    Gäst
    15 augusti, 2008 vid 20:01

    @Oåxen 490975 wrote:

    Chaffisen heter Niklas Sjögren. Om namnet låter bekant så kan det bero på att han rattar gratissportmagasinet som man hittar på Stadium(Sport Guiden?).

    Krya på sig.

    Samma som var inblandad i (Utgivare av ) Surfsport/Funsport vindsurfing :tongue: ??

  • oaxen

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 20:07

    Nope. Det var Niclas Forsén. Niklas har frilansat under lång tid. De senaste åren har han rotat sig lite fastare i Stockholm, innan for han ständigt världen runt. Så till den milda grad att när han en gång kom hem till barn och fru fick frågan från sonen: “Pappa, var bor du?”.

  • Knatte

    Gäst
    15 augusti, 2008 vid 20:59

    @Oåxen 490998 wrote:

    Nope. Det var Niclas Forsén. Niklas har frilansat under lång tid. De senaste åren har han rotat sig lite fastare i Stockholm, innan for han ständigt världen runt. Så till den milda grad att när han en gång kom hem till barn och fru fick frågan från sonen: “Pappa, var bor du?”.

    Så var det ja.. Niklas Forsen var redaktören.
    Men även Niklas Sjögren var inblandad i Funsport som redaktör för mountain bike delen på funsport på ett nummer jag kollade. Så båda hade väl rätt??

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bruten fot på Torö igår

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.