Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bruten fotled. När på vattnet igen?

• jon_so

Medlem
    28 maj, 2009 vid 18:57

Jag bröt fotleden juni 2005 i varberg efter att jag kom fel i ett hopp (tror att bakre foten åkte ur stroppen och brädan skar ner i vattnet med nosen först), det blev operation och jag har kvar 6 skruvar och en platta i foten.
    Det var gips i sex veckor men efter gipset var borta kunde jag gå och springa ganska obehindrat efter 3-4 veckor, har dock inte fått tillbaka rörligheten riktigt ännu och får nog inte det fullt ut.
    Tror jag surfade igen i början på september, men det var ganska nervöst och stelt de första gångerna!

Kämpa på med din brutna fotled och försök träna den så mycket du orkar, det tror jag hjälper läk-processen.

• martin-c

Medlem
    29 maj, 2009 vid 08:29

Visst är det bra med pep-talk men det är samtidigt trist om man skruvar upp förväntningarna för att (i det här fallet, om 10 veckor) bli besviken. Så var det lite i mitt fall.

Jag bröt fotleden i augusti -08 och allt såg bra ut, det beskrevs som en okomplicerad fraktur och operation fördes aldrig på tal. Gips 6 veckor och jag gavs uppfattningen att jag skulle vara på vattnet igen på rätt sida nyår. Men hela vintern var foten jättesvullen och stel. Gjorde till sist en titthålsoperation och kirurgen “sög” bort ärrbildning från mjukdelar i fotleden. Ytterligare 6 veckor utan full belastning.

Så mitt råd är: är det inte bra efter 10 veckor, vänta inte utan kolla upp vad felet kan vara. Jag misstänkte tidigt att något var fel men jag lyssnade på min omgivning, många läkare, som sa att den typen av skador kan ta tid att läka. Jag hade hellre gjort operationen i t ex januari, än i april, precis när säsongen börjat.

• rasmus_w

Medlem
    29 maj, 2009 vid 10:33

Hade en läkare sagt åt mig att jag inte kommer surfa mer så hade jag antagligen surfat ändå.

• docloop

Medlem
    29 maj, 2009 vid 12:01

Tja
    Är alla ortopeder här? Soft
    Jag tycker att 10 veckor låter vettigt om det är en A skada…. Fast jag tror du kommer ha rätt ont fortfarande + att det är risk att du är rätt stel i början.
    Om det är en B skada kommer det ta betydligt längre tid.

• rasmus_w

Medlem
    29 maj, 2009 vid 12:06

Argulander är ortoped. Johan_C är, men han har (ännu) inte skrivit i denna tråd.

• kronaldo

Medlem
    29 maj, 2009 vid 13:29

Även om folk är ortopeder så är det vad jag hört, omöjligt att säga något utan att känna på foten och titta på röntgenbilderna precis som Klas säger. Detta då man kan bryta fotleden på hur många olika sätt som helst.

Pratade med min ortoped idag och det verkar som att jag har en väldigt snäll fraktur längst ner (på “kulan”) på latterala maleolen och att jag inte kommer få några men. Vilket känns oerhört skönt! Fick upp hoppet en aning.

Finns det något sätt att undvika fotskador när man vindsurfar? verkar ju vara ett relativt vanligt område som går sönder. Kanske hjälper om man har större stroppar? mindre stroppar?

• rasmus_w

Medlem
    29 maj, 2009 vid 15:35

Hur går egentligen fotskadorna till? Är det att man helt enkelt landar så hårt att fotleden inte tål smällen, eller landar man galet så brädan lägger sig uppochner? Halkar man ur stroppen och slår foten i brädans kant eller mastfoten? Händer alltihopa?

Själv har jag skadat foten en enda gång och inte speciellt allvarligt: Jag bestämde mig för att kliva av i ett hopp men ångrade mig och försökte få tillbaka fötterna i stropparna igen, men missade och sparkade tån i stroppens bakkant just när jag landade.

Undvika fotskador: Nummer ett: alla skenben är inte lika starka. Som vanligt finns det genetik inblandat men det finns gott om undersökningar som visar att man med löpträning och tung styrketräning kan öka sin benmassa rätt ordentligt, nån påstod att tätheten kunde öka med en faktor tre, och högre bentäthet betyder att det krävs en kraftigare smäll för att slå av benet. Kampsportare är ett annat exempel, de blockar ofta sparkar med sitt underben på ett sätt som skulle få benet att gå rätt av om en otränad person skulle försöka. De övar om och om igen på att blocka först ganska lätta och efterhand allt hårdare sparkar tills de kan blocka nån som sparkar med full kraft på en match.

Sen verkar det som att antalet fotskador ökade rätt rejält när freestylen gjorde sitt intåg, så man kanske borde undvika saker som heter diablo, 540 och så vidare. Fast det är hörsägen, jag vet inte om det stämmer.

Stroppar. Jag kör efter principen att man ska kunna komma ur stroppen när man behöver men man ska inte åka ur ofrivilligt, fast jag har antagligen fel. När jag provar någon annans bräda så undrar jag jämt varför de inte bara skruvar av stropparna helt, även med hälen nästan på brädans mittlinje så har vidrör inte mina fötter stropparna och är det lite choppigt så studsar jag omkring utan kontroll på brädan.

• alexxx

Medlem
    29 maj, 2009 vid 16:09

Jag får bara rekommendera att göra ordentlig sjukgymnastik efter gipset är borttaget! det är mycket viktigt för att få upp rörligheten igen!

Exat! Slarva inte med det, det gjorde jag å det e fortfarande inte bra tio år senare!
    Bröt visserligen på bägge sidor om leden på ett par ställen å slet av alla led band, så det går säkert bättre för dej,
    Lycka till å hoppas du snart e på vattnet igen!

• getwet

Medlem
    29 maj, 2009 vid 18:54

Alla här är världsmästare på allt, det fattar du väl!:wink:

• getwet

Medlem
    29 maj, 2009 vid 19:07
    docloop;549613 wrote:
    Tja
    Är alla ortopeder här? Soft
    Jag tycker att 10 veckor låter vettigt om det är en A skada…. Fast jag tror du kommer ha rätt ont fortfarande + att det är risk att du är rätt stel i början.
    Om det är en B skada kommer det ta betydligt längre tid.

Jajjamensan, varenda en samt att vi är snickare, elektriker, byggnadsarbetare, ekonomiassistenter, datanördar, försäljare, finanshajjar, oljeborrare, arbetslösa, tandläkare, bilmekaniker, asfaltsläggare, målare, yrkespolitiker, poolskötare, gynekolog, bussförare, datakonsult, ja vi kan allt på denna site! Testa oss får du se……tror att vi saknar en statsminister iofs men det är bara en tidsfråga.

• argulander

Medlem
    29 maj, 2009 vid 20:08
    Rasmus_W;549655 wrote:
    Hur går egentligen fotskadorna till? Är det att man helt enkelt landar så hårt att fotleden inte tål smällen, eller landar man galet så brädan lägger sig uppochner? Halkar man ur stroppen och slår foten i brädans kant eller mastfoten? Händer alltihopa?

Själv har jag skadat foten en enda gång och inte speciellt allvarligt: Jag bestämde mig för att kliva av i ett hopp men ångrade mig och försökte få tillbaka fötterna i stropparna igen, men missade och sparkade tån i stroppens bakkant just när jag landade.

Undvika fotskador: Nummer ett: alla skenben är inte lika starka. Som vanligt finns det genetik inblandat men det finns gott om undersökningar som visar att man med löpträning och tung styrketräning kan öka sin benmassa rätt ordentligt, nån påstod att tätheten kunde öka med en faktor tre, och högre bentäthet betyder att det krävs en kraftigare smäll för att slå av benet. Kampsportare är ett annat exempel, de blockar ofta sparkar med sitt underben på ett sätt som skulle få benet att gå rätt av om en otränad person skulle försöka. De övar om och om igen på att blocka först ganska lätta och efterhand allt hårdare sparkar tills de kan blocka nån som sparkar med full kraft på en match.

Sen verkar det som att antalet fotskador ökade rätt rejält när freestylen gjorde sitt intåg, så man kanske borde undvika saker som heter diablo, 540 och så vidare. Fast det är hörsägen, jag vet inte om det stämmer.

Stroppar. Jag kör efter principen att man ska kunna komma ur stroppen när man behöver men man ska inte åka ur ofrivilligt, fast jag har antagligen fel. När jag provar någon annans bräda så undrar jag jämt varför de inte bara skruvar av stropparna helt, även med hälen nästan på brädans mittlinje så har vidrör inte mina fötter stropparna och är det lite choppigt så studsar jag omkring utan kontroll på brädan.

Som jag skrev i tidigare inlägg så finns det flera system att klassificera fotledsfrakturer, en del system tex ett som är gjort av en dansk som heter Lauge-Hansen. Där delar man in frakturerna efter skademekanism, olika vridningar av fotleden ger olika typskador. Detta system är dock mer komplicerat och lite svårare att använda än indelningen i A,B och C frakturer (som kommer från AO, en grupp som gjort mycket för modern frakturbehandling). Möjligen skulle man om man vore intresserad med ledning av hur frakturen ser ut kunna dra slutsatser om skademekanismerna och kanske kunna ge bättre råd om hur man bäst bör undvika fotledsfrakturer vid vindsurfing.

Klas

• ludde_l

Medlem
    30 maj, 2009 vid 10:03

Denna tråd ville man väl inte ha när man går och lurar på om man ska våga prova framåtloopen.

• jakobb

Medlem
    30 maj, 2009 vid 10:37

mjölk is the shit

• woodleaflay

Medlem
    30 maj, 2009 vid 19:45
    Ludde_L;549782 wrote:
    Denna tråd ville man väl inte ha när man går och lurar på om man ska våga prova framåtloopen.

Håller med, men jag tror att det är värre om du skulle gå och lura på bakåtloopen om jag fattar saken rätt…

• docloop

Medlem
    31 maj, 2009 vid 07:55

Argulander, var jobbar du? Jag är på SÖS.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bruten fotled. När på vattnet igen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.