Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brytna master?

  • brytna master?

    Publicerad av anonym-anvandare på 9 augusti, 2003 vid 17:19

    för denna säsong har jag rustat upp mig rejält utrustnings vis. men en sak jag undrar över är ifall man MÅSTE skaffa ett helt jävla lager med master pga att de bryts i tvättmaskiner på hösten??

    ola-h svarade 21 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • ola_p

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 18:13

    du behöver nog inte köpa på dig i förväg extra master iaf men… är du orolig kan du ju köpa skinnysar, såå kan du känna dig helt lugn, särskilt om du typ bara seglar i apelviken…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 19:54

    ok, jag seglar bara halmstad, min hemort precis nedanför där jag bor (ringenäs) så kan det bli riktigt kraftfulla vågor på höst/våren och ifall jag köper en fin mast för över 3000-> så är det ganska snopet om den bryts vid första gången om man missar te.x en gipp.

  • jonatan

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 20:20

    om du ändå köper mast för mer än 3000 borde du nog satsa på en rdm/skinny…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 20:24

    jag syftade på om det är värt att köpa en dyr mast om den ändå ska gå sönder?

  • voodoo

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 20:32

    satsa på en kvalitetsmast så SKA den inte gå sönder wink.gif

  • sunkan_

    Medlem
    10 augusti, 2003 vid 10:45

    Har inte de finaste märkena en “if you break it we replace it” garanti på sina master också?

  • ola_p

    Medlem
    10 augusti, 2003 vid 11:26

    Jo, tror det är gulftech som har sådan garanti.. men så kostar de en slant också… (http://www.hotsailsmaui.se)

  • tubert

    Medlem
    10 augusti, 2003 vid 12:44

    I juninumret av Boards finns det en artikel om master där de gör en jämförelse mellan standard/rdm-master samt jämför master med olika kolfiberhalt. Resultatet i korthet är att om man tror att man kommer att knäcka masten ska man gå på skinny, eftersom de håller bättre än standardmaster, och att det är viktigare med hög kolhalt på långa master än på korta.
    http://www.boards.co.uk/kit finns en artikel “Everything you wanted to know about masts”, där kanske du blir klokare.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 augusti, 2003 vid 12:56

    men en mast med MINDRE kol, de är hållbarare.

  • tubert

    Medlem
    10 augusti, 2003 vid 13:40

    Det kan väl också vara en orsak till att det inte är ett måste med massor av kol på korta master eftersom de används till mindre segel i hårdare förhållanden.

  • poppo

    Medlem
    10 augusti, 2003 vid 13:48

    Guns värsting-RDM-master Loopcomp C100 (100% kol) kostar 2450-2850:- beroende på längd. Funkar klockrent för mig…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2003 vid 10:18

    Ska man köpa ny mast och har budget för 3000 och uppåt finns det ingen anledning att välja något annat än en skinny/RDM. En bra skinny håller oerhört mycket bättre än en bra mast med traditionell diameter. De har dessutom en kvickhet och flex som slår alla master med traditionell diameter. De är även enklare att rigga, enklare att greppa masten i manövrar mm. Skinnys har oftast en hög kolhalt. Ofta på 90-100%. Detta innebär INTE att de går av lättare än en mast med traditionell diameter och mindre kol. Tvärt om gör den mindre diametern att man kan göra godstjockleken tjockare och därmed hållbarare. Den smalare diametern gör även att masten blir mjukare än en mast med traditionell diameter och samma kolhalt. Mjukheten pga smal diameter kompenseras av den högre kolhalten. Ett problem med skinnys med 100% kol är att de lätt kan bli lite för styva för vågsegling. Detta har dock några fabrikat lyckats lösa med olika kolriktningar och kvalitéer. Köp en skinny/RDM av känt märke så kommer du inte ha problem med att din nya dyra mast går sönder. Dessutom lämnar de kända fabrikaten bra garantier mot det mesta (Powerex och Nolimitz har grymt bra garantier och Gulftech lika bra fast på tre år!). Ett undantag är Fiberspar vars skinny visserligen har en fin böjkurva men tyvär är känd för att gå av betydligt lättare än andra skinnys och dessutom lämnar Fiberspar inte någon bra garanti.

    Skinnys böjer oftast lite längre ner än master med traditionell diameter. Dessutom böjer de lite olika varandra. Dessutom är en hel del skinnys med 100% kol lite i styvaste laget. Kolla med din handlare (om han/hon nu har någon koll) om deras master passar dina segel. Det kan vara poäng att provrigga. Dock känner man inte om det passar perfekt förrän man provseglat. En rigg som ser bra ut på land kan kännas rejält fel på vattnet. Generellt ska ett segel nedhalas någon eller några cm mer på en skinny än på en traditionell mast.

    Jesper B

  • ola-h

    Medlem
    11 augusti, 2003 vid 10:41

    När det gäller Gun Loop C100, kom ihåg att dessa är väldigt styva (IMCS 20,7 för 4m). Det behöver absolut inte vara dåligt, men är man lätt och skall ha en 4m till 4.5:an är det kanske inte det bästa.

    GulfTech’s 4m skinny är för övrigt också lite styvare än normalt, men jag har inga exakta data för den.

  • ola-h

    Medlem
    11 augusti, 2003 vid 10:52

    RDM/skinny/needle-master är normalt (dvs det finns undantag, t.ex. fiberspar) väldigt starka även med mycket kol. Även jämfört med erkänt hållbara vågmaster med låg kolhalt är skinny helt överlägset. Huruvida en skinny med mindre kol är ännu starkare är osäkert.

    Den senaste tiden har det börjat dyka upp skinnymaster med just mindre kol. I princip borde dessa i alla al vara ungefär lika starka som motsvarande högkolskinny. Dock får med mindre kol som vanligt en tyngre mast och därmed en med “sämre” flexrespons. Tyngre och segare, helt enkelt. Eftersom skinny redan från början är lite segare (en 100% skinny är knappast lika snärtig som en 100% racemast) kan nog de nya billigare skinnymasterna vara lite sega.

    Utvecklingen är kanske ändå bra eftersom man med de nya masterna trots allt får möjlighet att få hållbara master lite billigare. Kanske tyder det också på att skinny snart kommer att helt ha tagit över när det gäller master för vågor.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brytna master?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.