Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › budget bom-alternativ?
Taggad: racing
-
budget bom-alternativ?
getwet svarade 21 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 50 Svar
-
Har svårt att se det positiva i en pinne, när får man tryckkrafter i bommen?
-
det lär ju bli bra mycket styvare bom när du rex pumpar etc….
när du har en pinne vill säga -
Du får inga tryck krafter i bommen vid pumpning, bara dragkrafter.
-
Challenger har som option till sina segel att sy in just det Vacuum-Conny animerat. Verkar funka fint!
-
Nej, eftersom när du släpper tillbaka riggen efter ett pumptag finns det inget tryck från andra sidan och därmed inga tryckkrafter i bommen. Tänk efter lite så förstår du…..(hur pumpar du förresten om du trycker tillbaka riggen??)…
-
Nä, dragkrafter är nog dominerande…
metoden med att limma på kevlarförstärkt monofilm över ett runt alt ovalt hål verkar kalas! men vad jag är lite nyfiken på är hur man skall lyckas få hålet på rätt ställe?? både höjdled och sidled, själv håller jag ofta på och meckar med bomhöjden när jag är ute och kör… kan nog bli ett ganska stort hål det där (om man inte placerar det nära akterliket, förståss)
mvh
Johan -
Om man skulle ha en extremt billig aluminiumbom och fästa en tamp i mitten av denna och sedan hänga i den kommer den främre delen att böja utåt och den bakre delen bakom infästningen att böja inåt…dvs det skulle kanske vara av intresse i detta fall att ha en tamp på mitten och en pinne på den bakre 1/4-delen….bommen skulle bli ruggigt styv men kanske lite för tung och kanske lite för många hål i seglet (två).
Ett annat alternativ är att ha infästningen av tampen precis mitt emellan hängseletamparna där faktiskt dragkrafterna uppkommer. Tror dock det finns risk för att börja skära i segelområden som har betydligt högre spänning här än om man har tampen på mitten eller bakom mitten. Skulle vara bra med lite segelmakarinput här.
mvh
PerPS I extrem lättvind när jag “våldar” upp prylarna i planing händer det att jag faktiskt trycker seglet tillbaka för att snabbt kunna ta ett nytt pumptag. Jag för seglet i en S-formad rörelse genom vinden….liksom en insektsvinge jobbar om ni vet vad jag menar. DS
-
finns ju dom som typ bara drar i bakarmen när man “pumpar”
om du förstår vad jag menardå blir det ju på tryck o drag
speciellt i lättvind då som Per.S säger eftersom seglet inte har samma tryck i sig som i hårdare vindar
-
Om man sätter snöret/pinnen mitt på bommen:
Uthalstrimmet får den delen av seglet att röra sig fram och tillbaka.
Den buk som man ändrar ligger längre fram och rör sig utåt och innåt.
Om man utgår från något “normaltrimmar” av seglet:
På kryss sträcker man uthalet ett par cm.
Dessutom är det trevligt att ha ett par extra cm att dra
för att döda seglet om vinden ökar.
På slör släpper man ganska mycket, 10cm kanske.
Om seglet ska kunna röra sig trots snöre/pinne måste då
hålet vara 14cm. Sen behöver man ett par cm felmarginal.
Det blir 16-18 cm långt hål.
För att trimma för lätt och hård vind kanske man vill
flytta bommen inom 10cm. Det blir 5cm mitt på bommen.
Dessutom vrids bommen upp och ner beroende på hur man
hänger i selen. Lägg på 3cm för det och 2 cm felmarginal.Nu har vi ett hål i seglet som är 10 x 18 cm.
Lite väl stort va?
eller stämmer inte resonemanget?En annan sak.
Jag har för mig att jag har läst om regler för detta på
någon FW-sida. Det var regler av den typ som begränsar
Formula i övrigt. Men nu kunde jag inte hitta dom.
Känner någon till dessa regler eller har dom utgått eller
har jag drömt det?MVH
Jan-Erik -
jo iåf. jag håller med… 10×18 är ganska mycket, men om man gör nonsierras modell med tejp för “oanvänt hål” alt pers modell med flyttbar innerskiva så slipper ju inte luften igenom iallafall! =)
tänk om man kunde hitta nån lösning som gjorde att man inte behövde göra hål alls, tänk nån magnetisk lösning på varsin sida av seglet, eller kanske två sugproppar på varsin sida… haha! idéerna flödar fritt =)
/Johan
-
Idén med tamp genom seglet för att styva upp bommen kom på slutet av 70 talet början av 80 talet när man hade bommar som var 270 till de gamla regattaseglen… Men med dagens segel så är det nog användbart igen om man vill komma undan de höga kolbompriserna och använda aluminium. Men det kommer aldrig att överträffa en bra kolbom. Idén är kanon.
-
http://www.twc.nu/images/galleri/jeppeerstan2.jpg
Bild på när jeppe seglar. Ser ni att baksidan på bommen böjer sig rätt så mycket åt fel håll.
Ändå är det en kol- HPL bom.
-
Åt fel håll?
visst ser det lite skumt ur men han få inget bryt på frontbeslaget. och bommen behåller sin rätta längd när han skotar in.. -
tjena igen!
hittade följande angående regelverket:http://www.formulawindsurfing.org/read.php?type=news&id=31
(läs på fråga 2)/Johan
Logga in för att svara.