Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › budget bom-alternativ?
Taggad: racing
-
budget bom-alternativ?
getwet svarade 21 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 50 Svar
-
Hej
Ni verkar ju ha bra koll på kolfiber, pris och produkter, men vart köper man det någonstans ? Länk till hemsida med produktinfo hade varit bra.Tack
// Daniel //
-
kolfiber är kanon, men det är klurigt att använda, får man det att funka så är det oslagbart. Problemet ligger i att få epoxin att väta ordentligt i fibern.
-
Fäster epoxin mot aluminiumet eller bör man förbehandla på ngt sätt för att det inte skall rasa?
-
Kolfiber är betydligt svårare att jobba med om man jämför med glasfiber. Det är mycker svårare att forma och är styvare även när det är genom vätt med epoxy. Klippa går ganska lätt om man har en vass sax till skillnad från kevlar som är nästan omöjligt att klippa i. Ett tips som vi kom på när vi byggde delbara kite bommar i kevlar var att tejpa på mattan men en tejp som är lätt att dra bort. Klipp sedan över tejpen så får man en rak och snygg kant som inte fransar upp sig. Funkar bra både på kevlar och glasfiber men har inte testat på kolfiber men det borde funka lika bra.
Ett annat tips är att använda gladpack för att slå in det man plastat. Epoxyn fäster inte på gladpack utan det är bara att dra bort sedan och man får en hyffst slät yta om man lindat på gladpacken noga. Våtslipa ytan med ett fint sandpapper så får man en riktigt fin yta.
Läs lite mer om epoxy och sånt t.ex här:
http://www.nilsmalmgren.se/Jag har handlat hos våran lokala båtmeckar affär. Nån som har nått tips på var man kan köpa billig epoxy och väv ??
NM som jag använt har funkat riktigt bra.
Ett till tips är att värma epoxyn men en t.ex en hårtork när man blandar den,då blir en mycket mera lättflytande och går in i väven lättare och snabbare.Som svar på Pers fråga om det fäster på alu så ska det vara ganska bra vidhäftning men det är nog en bra ide att försöka göra ytan lite skrovlig.
Mvh Stefan
-
För hundra år sedan när jag själv kladdade med det starkt cancerframkallande ämnet epoxy och glasfiber samt polyester införskaffades det billigast hos http://www.byggplast-batprylar.se
Logga in för att svara.