• budget mast

Publicerad av blabussen på 1 april, 2007 vid 15:45

Jag funderar på att köpa en riktig budget mast typ för 1500:- ny. Anledningen är att jag tror jag kommer knäcka masten ganska fort, och då är det bättre att knäcka en billig istället för en dyr 🙂

Vad tror ni? Satsa på en billig mast och köra hårt eller köpa en dyr mast och hålla tummarna?

oscar svarade 17 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • nlc

Medlem
    1 april, 2007 vid 15:58

Så länge du inte kör i vågor eller gör plattvattensloopar med bottenkänning så tror jag att du kommer klara dig från att knäcka masten. Med andra ord kan du i så fall köpa så dyr mast du har råd med utan att vara allt för orolig för att behöva köpa nytt på ett tag.

PS låt bara bli att backa över masten med bilen, det spelar ingen roll hur stryktålig den är då DS

• ola_p

Medlem
    1 april, 2007 vid 16:00

Eller så köper du en rdm å slipper knäcka den… Skall du ut å bli tvättad på Hookipa en stor dag eller varför denna övertygelse om att masten kommer gå av?

• hakman

Medlem
    1 april, 2007 vid 17:38

Aa, faktiskt så är det smartast att skaffa en riktig harcore, 100% kol och RDM, vågmast. Du lär inte knäcka den.

• rasmus_w

Medlem
    1 april, 2007 vid 17:52

Nu kan det ju hända att han vill ha masten till nåt icke surfrelaterat och då kan det ju hända att de inte håller så bra även om jag nog kan tänka mig att vindsurfingmaster håller rätt bra även till sånt.

• blabussen

Medlem
    3 april, 2007 vid 11:52

förra året knäckte jag en mast i varberg då jag körde 3.5 :smirk: jag hoppade skithögt 🙂 och lyckades inte ta mig ur hängselen innan jag var påväg med nosen ner mot vattnet, jag lyckades hoppa i av i sista stund men hade tyvär lämnat fallskärmen på land och landade istället på seglet och masten som jag rakt av som en torr kvist (kol 90)…

Efter som jag i år kommer satsa mycket på loopar och framför allt där djupet är ytterst tveksamt så kanske jag gör bäst i att köpa det billigaste skiten jag kommer över 🙂

• ola_p

Medlem
    3 april, 2007 vid 12:50

Köp en RDM istället, att köpa en skräpmast inte så skoj.. Det gör ju en ganska stor skillnad på hur seglet beter sig.

• blabussen

Medlem
    3 april, 2007 vid 12:56

rdm det är smalla master ? jag har sett att det finns olika märken med rdm master t ex challenger eller powerex, finns från 1700:-.

• ola_p

Medlem
    3 april, 2007 vid 13:17

RDM står för Reduced Diameter Mast, smal mast alltså..

För 1700:– lär du inte hitta en ny RDM, inte ens gunsails RDM är väl så billig. En RDM får dock ses som lite mer av en investering jmfrt med sdm.

Vilken längd behöver du? Jag skall nog göra mig av med en 370 85%… Challangers master är förmodligen rätt prisvärda, även om jag inte testat dom själv. (Jag kör goyamaster)

• andersbq

Medlem
    3 april, 2007 vid 13:22

RDM står för reduced diameter mast, själva teorin är att ett smalare rör kan böja sig mera än en bredare. Spaggetti jmf med penne typ. Men för att ta samma kraft måste man göra godset tjockare, och då ökar vikten lite…
    (Lite dejavu-känsla, känns som jag läst detta här på konfen förut?)

• ola_p

Medlem
    3 april, 2007 vid 13:44

@andersbq 374204 wrote:

RDM står för reduced diameter mast, själva teorin är att ett smalare rör kan böja sig mera än en bredare. Spaggetti jmf med penne typ. Men för att ta samma kraft måste man göra godset tjockare, och då ökar vikten lite…
    (Lite dejavu-känsla, känns som jag läst detta här på konfen förut?)

Typ i posten ovanför… 😉 Men, ja, ämnet har väl avhandlats ett par gånger förut…

• jesper_b

Medlem
    3 april, 2007 vid 14:09

I synnerhet om du ska ladda hårt är en RDM, kanske i synnerhet de lite dyrare, betyldigt billigare i längden. Sedan gör det ju inte om du skaffar en som gör dina segel rättvisa också. De flesta vågsegel är idag designade för rdm.

/Jesper B

• blabussen

Medlem
    3 april, 2007 vid 14:25

jag funderar på severne’s renegade segel, för det rekommenderas 400/19 mast antagligen rdm. Billigaste rdm jag hitta på nätet var challengers för 2500:-.. Kan det göra någon stor skillnad att inte köra på den rekommnderade masten?

• rasmus_w

Medlem
    3 april, 2007 vid 14:33

Det där är en sån där ”hur långt är ett snöre”-fråga. Vissa master är rätt lika varandra i böjkurva och då brukar det funka bra. Är det däremot stora skillnader i styvhet och böjkurva mellan rekommenderad mast och den du hittar så kan det göra stor skillnad. Det är i princip därför tillverkarna säger ”använd vår mast till våra segel”, plus att de vill sälja master såklart. Men framförallt är det för att de inte vill behöva stå för hur ett segel som riggats på helt fel mast uppför sig.

• robin

Medlem
    3 april, 2007 vid 20:38

@blåbussen 374220 wrote:

jag funderar på severne’s renegade segel, för det rekommenderas 400/19 mast antagligen rdm. Billigaste rdm jag hitta på nätet var challengers för 2500:-.. Kan det göra någon stor skillnad att inte köra på den rekommnderade masten?

Kolla http://www.eddiessurfshop.se – 25% på alla The Loft-prylar och en 65% 400 rdm kostar 2200 ordinarie. Har ingen aning om hur bra de är däremot.

Robin

• oscar

Medlem
    4 april, 2007 vid 06:56

Tror Boards skulle ha nåt masttest i nästa nummer med en del chockerande resultat….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.