Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › bussbyggarfrågor
-
bussbyggarfrågor
Publicerad av mattap på 9 augusti, 2005 vid 06:52Hello! Är i full fart med lite inredning i min korta T4 årsmodell -99 och skulle behöva lite hjälp! Har tänkt ha bussen som personbil samt åka på nån surfresa då och då!
1) Behöver man isolera mot värmen? Hjälper det nåt eller klarar man sig utan det? Skåpet är redan inklätt med typ masonit väggar!
2) Måste/bör man rostskydda mellan innerväggen och plåten? hur i sådana fall? spruta på Biltema rostskyddsvax? Läste i nån tråd om linolja men jag orkar verkligen inte låta bussen stå i flera veckor, jag vill ju bygga..
3) Färgen har bubblat sig lite vid skärmkanterna och man kan se att rosten är påväg lite grann, borde gå över det med slipmaskin och färg! Hur går man tillväga? Måste man ha nån primer/rostskydd innan man lägger på färg? Vad slipar man ner med? räcker det med sandpapper?
4) Kan få tag på innertakstyg med skum på baksidan, hur fäster man detta på masoniten? funkar textillim?
5) Tänkte lägga linolium matta på trägolvet som finns i bussen, är det ok att fästa denna med pappspik? känner inte för att limma då jag skulle vilja ha möjligheten att konvertera tillbaks till skåpbil vid en eventuell försäljning!
6) Har tänkt sätta i en soldriven ventil på taket, nån som har erfarenhet av sådana?
Jepp, det var allt just nu, kommer nog fler frågor snart!
Skall lägga upp lite bilder så småning om och slå ett slag för den korta bussen som faktiskt funkar fint att bygga i om man gör lite smarta lösningar!
Tack på förhand
Matsjudo-freddan svarade 19 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
gör nått åt rosten på skärmarna, det e ett helvete när det blir värre.
fixa bandslipmaskin, en borrmaskin med en liten stålborste, rostskyddsfärg, body rostskydd, och tjockt rostkydd. tror jag dom heter om det är plastik padding iaf.
slipa rent hela skärmkanten så du får bort all rost. För att få bort det sista så ska tydligen autosol vara effektivt, dock inte testat själv. Måla med rostskyddfärgen, låt torka. Spraya med body rostskydd, alltså den sorten som funkar att måla över.Måla med rätt färg, grunda för att få det riktigt jämnt om du e så noggran att du spraymålar. Sen spolar du ren inne i hjulhusen och sprayar utåt med tjock rostskyddsklabb, så att det lägger sig innanför kanten på skärmen. Detta sparar massa jobb i längden. Vår har nästan inga framskärmar kvar, eftersom det gick lite långt innan det grjordes ngt åt det.
Hjulhusen där bak ska du rostkydda även på insidan, annars kommer dom rosta, lika bra att göra från början. bakluckan brukar också rosta. Om du ändå är igång med rostskyddet skulle jag rekomendera att köra alla trösklar hela vägen runt.Isolering kör vi med frigolit å fogskum.. Att trycka dit en massa skum har också fördelen att det blir stummare, alltså tystare. knackar man där vi inte har gjort det än låter det som en tom plåburk. på bilden framgår också var hjulhusen rostar, ska fixa dom vid tillfälle.
[img]http://www.surfzone.se/pp_data/500/884IMG_1498-med.JPG[/img]rostskydd mellan innervägg å plåt e inte så kinkingt, men att lägga längst ner där eventuellt vatten samlas i alla dörrar är nog en bra ide.
Här är ett par bilder på hu bygget framskrider här:
[img]http://www.surfzone.se/pp_data/500/884IMG_1499-med.JPG[/img]
[img]http://www.surfzone.se/pp_data/500/884IMG_1501-med.JPG[/img]
[img]http://www.surfzone.se/pp_data/500/884IMG_1502-med.JPG[/img] -
tackar!!!! hur fäster du friggon? Vart köpte du fogskum och hur tjock friggo har du använt?
Mvh
Mats -
4cm friggolit i väggar o 3 cm i tak…
Dubbelhäftande tejp funkar bra till golvet… har häftat vid kanterna… sitter som fan!
Biltemas solcells fläkt funkar grymt… typ 300:-
Har rostskyddat överallt med massor med rostskyddsfärg, kanske inte jättenödvändigt men nu känner man sig lite säkrare mot rosten…
sen var min buss ett stort rosthål när jag köpte den med -
sätt tunn plywood eller härdadmasonit i taket…
håller sig fräschare med tiden… -
Fogskummet köpte jag på lokala byggmarknaden i ljungskile, 37 kronor per 750 ml. går åt en per section ungefär.friggon är den som satt i sen tidigare, 3-4 cm tjock skulle jag tippa. Vart du skall fixa din frigolit vet jag inte, jag skulle satsa på att tigga på ett bygge, även om den är tjock så e det ju lätt att dela.
Friggon e tillskuren så den passar så bra som möjligt, man får se till att klämma dit den ordentligt bara, gör några hål rakt igenom så du kan trycka in skum bakom, och runtomkring, fyll så mkt som möjligt med friggo, så går det åt mindre skum. -
Svar till:
sätt tunn plywood eller härdadmasonit i taket…
håller sig fräschare med tiden…[/ QUOTE ]
Det ska inte vara fräscht, det ska vara Pimp! Blir fastmonterade DV-kameror ovanför sängen
Ola_P: fäste du friggon med hjälp av skummet eller använde du nåt slags lim?
-
Bara DV kameror?!
ska det göras så skall det göras ordentligt, dv är en bra bit från broadcasting kvalle.. satsa på en HD kamera, och lite riktigt bra micar..Jag e inte säker på att jag håller med kalle om att masoniten skulle hålla sig fräschare, det svarta tyget som ser ut som ett hästtäcke i min var klart fräschare än masoniten under.. Så, är det rätt sorts tyg, så tror jag det, särskilt i taket tror jag det kan vara trevligt, äter ju en del ljud om inte annat, själv funderar jag på att klä med filt.
Och rostskydda hellre för mycket än för lite.
Apropå fläktar så kommer jag sätta in bakom bakre hjulhusen, på varje sida, där luftutsläppet sitter, så kan man dra ut all fuktig luft på nolltid. Både Kalle och Staffan har gjort det tror jag..
Jo, glöm inte att göra alla kabeldraningar innan du går lös med fogskum, det räcker med en ledare, du kan ju jorda till karossen sen.
Bakluckand bör du rostkydda inuti, den rostar.
-
Snygg lösning på inredning!
Ser intressant ut med fogskummet och friggon. Hur “permanent” sitter fogskummet? Går det att få bort det om man behöver komma åt innanför igen?Hur är erfarenheterna med friggolitisolering? Friggon kan ju bli “full med vatten” så det blir fukt stående i bussen, eller är jag ute och cycklar.
Brorsan och jag isolerar med liggunderlag som vi limmar dikt mot plåten med kontaktlim. Det bygger bara en centimeter och kanske inte isolerar så mycket så jag har funderat på att komplettera med nån form av isolering mellan innerväggarna och det inlimmade liggunderlagen men oroar mig för fukt och friggolit.
/Jocke
-
Friggo suger en viss procent vatten. Liggunderlag suger ingen fukt alls för luftbubblorna är totalt inneslutna i plasten. Jag gjorde som er på min buss och jag tycker isoleringen mot värme funkade bra på Sardinien i Juni (runt 30 grader). Dock kommer jag komplettera med en taklucka med inbyggd turbofläkt (en sån som Getwet har) för isolering är ju trots allt bara en “bromsning” av värmeflödet så är det riktigt varmt ute så blir det tillslut rätt varmt inne också. Det viktigaste är att man inte får konvektionen direkt från den varma plåten rätt in i bussen på morgonen för det är den som ger bakugnseffekten när solen ligger på. Jag fyllde ut de områden jag inte kunde täcka med liggunderlagen med byggskum. Det häftar rätt hårt så någon “servicebarhet” kommer man inte att få. När man använder byggskum så blir det ofrånkomligen luftbubblor här och var mot plåten och därför sprayade jag all plåt med linolja först.
-
Friggon har suttit i senaste två åren då vi kört surfprylar i, verkar inte suga ngn fukt, så jag tror inte det är några problem.
-
det här med isolering/rostskydd gör mig nervös
Måste linoljesprayet torka innan man limmar på liggunderlag/pressar dit friggo? Vilket lim använde du till liggunderlaget?
På linoljeburken står det : Rostskydd linoljebaserat
Snabbtorkande, ljust rostskyddsmedel av kallpressad rå linolja från linfrö. Miljövänligt. Innehåller inga tillsatser. Avsett för rostskyddning av hålrum i chassi, dörrar, balkar och tröskellådor. Även lämpligt för behandling av trä t ex staket, trädgårdmöbler, fönster, båtar m m.Var det sånt du använde Judo-freddan? Snabbtorkande står det???
-
Verkar vettigt som freddan gjort, att inte nåt mot värmen i södra Frankrike Julimånad är inte alls att rekommendera….
-
Det var sånt jag använde. Torktiden beror på hur tjockt man sprayar och hur god luftväxling man har i bussen efteråt. Jag sprayade alldeles för tjockt inser jag i efterhand. Du kan inte limma på någonting innan det har torkat. Limmet måste ha en fast yta att fästa mot.
-
Jo, det suger lite fukt men det är inte mycket. Här finns lite mer info om vanisolering (för den som kan tyska): http://www.ms-visucom.de/reimo/bilder/pdf/TipsIsolation.pdf
Logga in för att svara.