Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Bussen
-
Tallrikar o bestick och sånt finns i två lådor i en och så bara råkade det bli lämpligt glidmotstånd och lådorna går enkelt att dra ut men sitter kvar under färd. Varför göra det mer komplicerat? 🙂
Utrymmet bakom som blir lite svårutnyttjat iom att det är långt in och snedfasat används på det sätt som ni ser.
-
Lite utrymme för kläder och väskor mm finns här. Både i utrymmet där det skymtar en kameraväska samt hela ytan ovanpå. Tack vare snedvinklingen ska det till rätt skaplig kurvtagning för att något ska ramla ner. Innan jag föll ner även i kiteträsket så var det rätt mycket plats över till annat när vindsurfstuffet var med men efter det så snodde nu kitearna i princip hela utrymmet på bruna hyllan eller ovanför kupen till höger i bild. Nåja, allt kom ju med iaf och så var man kittad från 5-6 m/s upp till 18.. 🙂
Campingbord och ena stolen på vänsterdörren. Ovanför en tillbockad låda av galler till för trädgårdsbruk. Gäller som sagt att ta vara på utrymmet där det finns.
-
Mycket trevlig buss Rille! Märks att du bott in dig i bussen och vet var sakerna passar in bäst. Har själv en högtakare fast lite äldre. Gött att sträcka på bena när man lagar käk eller det är taskigt väder och det blir mer tid i bussen. Mer bilder!
//Daniel Thelin
-
Gillar dina funktionella lösningar.
Innan vi fyllde bussen med SUPar och surflongboards så funkade vår T4 lång men eftersom vi gärna har brädorna inne på långresor så är det nu ingen plats kvar för packning längre. Vi ska testa i sommar men troligen blir det någon form av T5 högtak nästa år. SUParna är tyvärr både rätt breda och rätt långa om man ska klara olika vågor och vindar. Och en 9′ longboard är svår att trolla bort dessutom. -
Mycket grejer blir det Mag. En T5a med stark motor och högtak blir finfint, Själv är jag himla nöjd med 102hästaren i T4an då den är väldigt stark och dessutom snål. Jag vet inte, men jag antar T5ans olika motoralternativ är ännu bättre.
-
-
-
Jo, om man bara ska stanna och äta nåt lätt så fixar man ståbord genom att lägga skivan på det här sättet. Vid “garderoben” finns det en list och så ser listen på skivan till att skivan inte kan ge sig iväg åt höger i bild. Smidigt och återigen guld värt med högtak. Tror det är drygt 190 cm i ståhöjd.
-
Nu börjar det bli inte så mycket kvar att visa. Jag gjorde en invändig mr Bean med för att göra det lite svårare att bryta sig in i bussen.
Det andra hänglåset kommer man åt att låsa och låsa upp genom öppningen i mellanväggen. Annars blir det svårt….
Med de här på plats så går det fortfarande att slå ut bakrutan, men det går inte att öppna någon dörr och blir svårt att få ut något. -
Just ja. Värme pratade vi om förut. Det är skönt. Tänkte först klara mig utan det (bussen är varmare än tält oavsett), men det är faktiskt skönt att kunna sova utan alltför mkt runt om kring i 20 graders värme. Men nu började det bli fullt. En båtvärmare skulle det vara, men var och hur??
Hittade en gammal Wallas för en billig peng som jag fick att fungera efter lite inledande strul. Rätt kul sak. När den kommer igång så boffar det till och så kommer det lite rök och så blir det varmt och luktar jetflygavgaser, precis som på jobbet.
-
Det här är transportläget. Värmaren sitter inbyggd tillsammans med en dunk fotogen i den svarta lådan av plåt. Lådan i sig sitter fast mot mellanväggen mha neodymmagneter i varje hörn + ett av fästena som man använder sen när värmaren är igång.
Då mellanväggen lutar utåt precis ovanför värmaren så tar den inte så mycket plats egentligen.
Men var i h-e sitter den då när den används. Där på bilden skulle den ju bara skicka värmen rakt ut…Ja, det där var inte så lätt att få till, men tanken på en 20 år gammal brandbomb inne i bussen gjorde att jag byggde bort riskerna med brand och annat samt slapp fixa någon genomföring för skorstenen genom att sätta den på utsidan…
Sen visade det sig att den går som en klocka efter strulet i början, men en annan fördel att ha den på utsidan är att den skickar in friskluft. Varm friskluft 🙂 -
Det blev lite muppigt, men rätt enkelt ändå. Man skruvar bort en skruv på nummerplåten, fäller ner den och bakom blottar sig då ett 12V uttag samt ett stort hål i dörrplåten och en stos. Man hämtar värmepaketet, sätter det på stegen bakpå bussen, kadasch, fiskar upp 12V sladden ur lådan och ansluter den, samt en lös slang mellan värmaren och stosen och drar igång.
Nu är det ju rätt enkelt, ingen termostat och bara två lägen på värmaren, men faktum är att det stämde rätt bra tempmässigt och som sagt, skönt med friskluft.
Om man inte använder värmaren så kommer friskluften in via ventiler i golvet och på den ena finns det en fläkt med om det är tokvarmt ute (vilket inte händer såå ofta i Sverige på natten, men ändå).
Ventilen på taket “drar” ut luften i bussen när det blåser över den.
-
Lite off-topic på detta forum kanske. men att få med sig den gamla knarren var ett krav också vid byggandet av inredningen. Tar inte lång tid att lasta då man kör in hojen och sen tar två spännband kring vardera styrhalva och sen drar hojen något bakåt med spännbandet kring bakhjulet. Då spänns de främre spännbanden och hojen står det bergsfast och det utan att behöva spänna ner framgaffeln. Lite öglor fastsatta i bussen var det enda som behövdes.
Logga in för att svara.