Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Bussen
-
-
Ja, det var INTE helt samma lösning :D. En ordentlig gjutjärnskamin på min ära. Fattas nu bara att någon åker omkring i Sverige med en hederlig gammal kakelugn 😉
-
varför inte bara el-filt och bilbatteri=)
hatten av för din buss, tysk perfektion i alla detaljer måste jag säga.
-
@sailortrash 722155 wrote:
varför inte bara el-filt och bilbatteri=)
Ja, ibland undrar jag om jag inte gör saker onödigt komplicerat… det enklaste är ju ofta det bästa. Lysande idé faktiskt.
Tack för hatten av, även om jag inte riktigt vet om jag gillar det där med “tysk” 🙂 Den är iaf mer funktionell och praktisk än estetiskt tilltalande i design och formspråk och sånt där. Det är bruna vinklade träskivor typ.
Men apropå design. Jag hade faktiskt lite byggångest våren efter den var färdig och då gjorde jag det här. Bara för skojs skull…
-
-
Ha!
Helt rätt, kan man göra det så gör man det. Bra att du skippade ekolodet allafall… -
@Svenne 722134 wrote:
Du har en buss-polare som har löst värmen på ett liiiite annorlund sätt.
Johan heter han. Kajtare förstås, men varmt och skönt i alla fall. 😉Sålänge folk inte glömmer ordna separat luftintag utifrån för kaminen vid övernattning,så är det nog lungt. I annat fall är det nog rökt…
-
För den som vill köpa “kaminkittet” så finns det nu tillsalu som ett kitt att montera.
http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/4886/varme-i-bussen/ -
@cobainwindsurfer 722179 wrote:
Sålänge folk inte glömmer ordna separat luftintag utifrån för kaminen vid övernattning,så är det nog lungt. I annat fall är det nog rökt…
Det är ett felantagande. Varför skulle det vara ett problem? Det finns tusentals segelbåtar, husbilar, armétält, fjällhyttor, Pritzl-källare, you-name-it med luftintaget direkt från inneluften. Det ökar dessutom värmeutbytet med rätt många procent istället för att värma upp kall luft.
-
problemet är väl snarare att bli av med förbränningsgaserna så man inte blir kolmonoxidförgiftad, så man får väl rensa skorstenen ngn gång ibland
-
Tänkte avsluta denna tråd genom att berätta att den är till salu pga detta 🙂
Ska knåpa ihop en annonstext och lägga ut på Blocket. Helst vill jag att någon annan surfare tar över den så jag avvaktar lite. Vad tror ni är lämpligt pris för den? Det är ju inte en dussinbil direkt map ålder, skick, driftskostnader, reggning och inredning.
-
Info:
Volkswagen Transporter 2,5 TDI lång och hög – 96
102 hk
Mätarställning: 24800 mil
Färg: Vit
Mörkgrå tygklädsel i bra skick och en-passagerar stol. Mellan stolarna finns en förvaringslåda.
Radio och CD-spelare med USBingång samt fjärr.
Airbag förare. Fast dragkrok, larm finns men jordfel någonstans. Eluppvärmda speglar, elektrisk motorvärmare, servostyrning, justerbar stolvärme fram, svensksåld, manuell 5-växlad låda, låg förbrukning. Den är husbilsregistrerad vilket innebär lägre försäkring samt man får forma inredningen mer som man vill. Den är inredd för övernattning för 1-2 personer och med möjlighet att laga mat.Välskött och servad både servad av märkesverkstad och av mig själv. Jag har haft bilen sedan 2003. Kamremmen bytt 2003 vid 11600 mil samt vid 2011 vid 21700 mil och vid båda tillfällena på märkesverkstad. Bilen servades precis innan den ställdes av i november 2013 med ny olja och nytt oljefilter. Nytt luftfilter nu vid påställningen. Bränslefiltret byttes senast i juni 2013.
Den har varit avställd på vintrarna fr o m 07-08 till denna förutom förra vintern 12-13. Den har också blivit linoljebehandlad två gånger så den är fräsch undertill och ok i lacken, men lite smårost finns i skärmkanterna. Har lagat ytrost en gång 2005 och målat över med grundfärg och täckfärg.
Avgassystemet börjar dock bli lite anfrätt och slutljuddämparen byttes 2012. Första kröken efter katalysatorn sitter lite utsatt för vägsprut och borde bytas av någon som är bra på svetsa, men med lite avgasbandage så går det igenom besiktningen. Styrväxeln gick ner sig förra året så det sitter en ny begagnad på plats sen juni 2013. I övrigt har bilen gått väldigt bra utan driftsproblem,
Det medföljer fem st 15” plåtfälgar i bra skick. På dessa sitter fyra äldre regummerade dubbdäck med bra mönsterdjup men tyvärr har regummeringen har släppt på två däck. Dessa är mao inte så mycket att ha. Som reservhjul sitter undertill ett gammalt sommardäck på ok plåtfälg.
På alufälgarna på bilden sitter sommardäck som går en eller två säsonger till. -
Vilken anstormning 🙂
Vore som sagt kul om den fick fortsätta göra surftjänst men bör ju få den såld oxå så snart går den ut på blocket. Lägg ett bud på PM. -
@Svenne 722193 wrote:
Det är ett felantagande. Varför skulle det vara ett problem? Det finns tusentals segelbåtar, husbilar, armétält, fjällhyttor, Pritzl-källare, you-name-it med luftintaget direkt från inneluften. Det ökar dessutom värmeutbytet med rätt många procent istället för att värma upp kall luft.
Ja, det är ett felantagande, sålänge det finns tillräcklig ventilation på annat sätt. Finns det inte det kan det vara smart att ordna en extra ventil eller alternativt ett separat luftintag. Men vad vet jag, slangen på bilden är kanske där för syns skull. 😀
Utan att säga att en wv-buss är helt tät, så känns det inte helt relevant att jämföra den med segelbåtar, husbilar, armétält, fjällhyttor som alla är platser avsedda för övernattning och med ventilationsintag.
Logga in för att svara.