Om man är nybörjare-medel så är det lättare att stå på näsan med dessa och de blir ofta lite stummare. Å andra sidan håller de bättre om man nu gör plattlandningar från hög höjd eftersom det inte bryter/knäcker lika mycket vid fotfästena.
Kortare brädor tar mer kraft ur kiten, speciellt i lättvind och om man inte har jämnt drag i kiten. Så när det är på gränsen till för lite eller för ojämn vind så tar man mycket kraft med bena utan att för den skull ta så mycket höjd. Det beror förståss också på hur rund kanten är och på rockern, men detta är min erfarenhet generellt. Är man inte lätt och höjdtagnings expert så kan det bli tufft med dessa små brädor i svag eller ojämn vind.
Jag har också märkt att det är svårare att få de kortare brädorna att hålla lika rak linje genom vattnet eftersom du har mindre massa utanför fötterna och därför styr riktningen mer med fötterna och påverkas också mer av “chop”. Men detta går att lära sig hantera men kräver väldigt säker och “jämn tyngd” i åkningen och starka ben i mycket “chop”.
Jag skulle inte rekommendera t.ex. Cyclone Jester 120 som enda bräda, men om man är duktig och har en 145-160 bräda också så är det jävligt kul med dessa korta leksaker när vinden är bra, alla hopp, trick och landningar blir så otroligt mycket lättare, timingen inte lika kritisk… när man väl lärt sig kontrollera åkningen dvs.
Är du normalbyggd och bara ska ha en bräda så är min rekommendation; köp inte mindre än 130×38 och se till att kanten inte är för rundad och rockern inte för svängd för då börjar den äta kraft ur åkningen.
Jag är 80kg, om jag bara skulle ha en bräda skulle jag dra gränsen vid 145×36, medium rocker och normal-svagt rundad kantlinje.
mvh
/Jonas