Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bye från sitt till midjesele, vad ska man tänka på
-
Bye från sitt till midjesele, vad ska man tänka på
Publicerad av wiseguy på 21 september, 2004 vid 09:35Testade igår för första gången ett midjesele, och ja måste säga att det kändes enormt konstigt. Vad ska man ändra i sin åkstil och inställningsmässigt vad det gäller hängselelinor och bomhöjd när man gör ett sånt byte?
s svarade 20 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst21 september, 2004 vid 09:41hehe..kommer oxå ihåg hur weerd the känndes när jag bytte.
Men man behöver la inte ändra på så jävla mycket.
Du får ju en uprättare hållning än med sittselen, de kommer självmant efter ett par gånger.
Bomhöjd samt hänsele-tamps e inviduellt hur man vill ha det.
Bara ut o köra tills det känns bekvämt.
-
Jag blev tvungen att korta mina hängselelinor ganska rejält i början för att inte råka ut för ofrivilliga urkrokningar, men nu när jag kört några år med midjesele är jag nog tillbaka på samma längd igen… möjligen att jag har bommen lite högre nu i och för sig, men det har nog inte med midjeslen att göra.
Problemet i början är att man är van att lägga väldigt mycket tyngd i selen och lite på fötterna (tycker jag i alla fall) och när man byter till midjesele kör man vidare på samma teknik (fast lite mer upprätt som sagt). Men när man vant sig vid midjeselen så inser man att inte ska hänga lika mycket i den och då känns det bättre med lite längre linor igen.
Jag såg nu att bilden till vänster är tagen efter min första vecka med midjesele så ta inte den som ett tips på hur man ska göra… Jag tycker nästan man kan se att de linorna är för korta 🙂
-
Funderar också på att byta till midjesele, problemet är dock attt jag provat några gånger med det men får ont i ryggen så sittselen kom fram igen, finns det någon midjesele som är riktigt skonsam mot ryggslutet??
-
Svar till:
Funderar också på att byta till midjesele, problemet är dock attt jag provat några gånger med det men får ont i ryggen så sittselen kom fram igen, finns det någon midjesele som är riktigt skonsam mot ryggslutet??
[/ QUOTE ]
Jag har en gammal pro-limit kitesele (som jag lånat av Anders) som nästan inte ger något stöd alls. Är som en övermogen banan lindad runt kroppen… Den låter min rygg röra sig fritt vilket gör att mitt ryggonda jag fick av min DaKine Thermoform (den bästa midjeselen enligt många) är som bortblåst Så en sele med lite stöd kan vara bättre för ryggen än en men mycket stöd. Beror på bar du har ont i ryggen. Jag hade ont nere i korsryggen och DaKine selen satt som en korsett på ryggen vilket tvingade min rygg att endast röra sig nere i korsryggen – allt annat var fixerat. Så därför fick jag ondare. Men nu är det borta som sagt.
/Staffan
Logga in för att svara.