Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bygg inte på bussen med prylar i den!!!!

• mattap

Medlem
    15 september, 2005 vid 15:21

tack för hjälpen och kul att man kan roa någon, som sagt, jag skrattar själv åt det hela! laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    15 september, 2005 vid 17:37

Isch! Använd INTE Plastic Padding direkt på frigoliten!!! PP blir så varmt när det härdar att det smälter allt poröst det kommer i kontakt med. Risken är att du urholkar brädan.

Använd Epoxi blandat med mircoballonger. Lättare att slipa och blir starkare. Epoxit förstör inte heller frigoliten.

Sen finns det något skumliknande som man sprutar in. Detta är bra om det är ett stort hål att fylla ut. Har inte använt detta själv, så jag vet inte riktigt hur det fungerar.

Lycka till

• mexi_

Medlem
    15 september, 2005 vid 21:33

Kunde inte hålla mig utan var tvungen att göra ett litet experiment…….En cykelhjälm från tidigt 70-tal fick vara testobjekt. Plastade och lät härda, sedan en spännande stund när lagningen togs bort…………tada….hjälmen intakt…………Nu byggde de iof riktigt bra frigolithjälmar på 70-talet…….Ni får dra era egna slutsatser..alla lagning får ske på egen risk………Jag är dock fortfarande en fan av pp elastic….plastic elastic fantastic………..

• xavier

Medlem
    16 september, 2005 vid 06:36

Jag lagade skummet i en bräda med tvåkomponents polyurethanskum. jag har bara hittat ett ställe som säljer det, On Top Windsurfing. Blanda lika delar i en spruta och applicara på rätt ställe inom 40 sekunder (lite tidspress kan man säga). Skummet expanderar kraftigt men utan nämnvärd värmeutveckling och samtidigt utan att vara aggressivt mot frigoliten.

Överskott skärs enkelt bort och sedan är det bara att lägga väv och epoxi över skadan. Jag vet inte hur bra detta är för att laga större volymer, förmodligen är det mycket bättre med den riktiga varan. Men för småhål så blir lagningen lättare än att fylla med epoxi och microballonger.

Källa:
    http://www.boardlady.com/
    http://www.ontopsports.com/catalog/product_info.php?cPath=70&products_id=308&osCsid=9ad83a99a4799d0f36af36243705156a

Laga på,
    /P

• the_novice

Medlem
    16 september, 2005 vid 07:24

Det är nog lite annorlunda frigolit i din hjälm och spacklet är ganska tunnt pålagt…. tongue.gif

Det har ju varit en jääättelång tråd om detta förut med bilder från ngn som använde plastic padding på nosen och skadan blev ännu värre!

Jag har själv testat med glasfiber spacklet från plastic padding på en frigolit bit och det blir inte vackert…

Uretan skummet blir alldeles för mjuk tycker jag, tål ingenting, då funkar det bättre med mikroballonger i epoxi, då kan man välja lite hur hårt man vill att det skall bli med olika mängd ballonger.

• supasonic

Medlem
    16 september, 2005 vid 07:29

I’ll be damn! E du Joe Labero eller? Det har ju visats en hel del skräckbilder på lagningar där man försökt lägga styrenbaserad plast på polystyrenskum och det blivit ett stort hål. Återstår alternativen: 1. det är inte sant, 2. din hjälm var inte av polystyren, 3. PP elastic är inte styrenbaserat

hmmm…

.s

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bygg inte på bussen med prylar i den!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.