Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › bygga bräda… igen =)
-
Svar till:
Hör inget om plywood, är inte det det lättaste, att bara limma två skivor o lacka ? eller blir det för tungt ?
[/ QUOTE ]
Jo det e det allra enklaste limma två eller tre plywood…
men vill man ha en bräda som tål litaa så måste du se till att laminera..(en kantstöt lackad plywodbräda=vatten tränger in träet svullnar hmmm inte bra) finns iof marinplywood som tål vatten, men kostar GULD och väger BLY..
laminarad plywood e det billigaste alternativet och kör man inte en massa boardofs och inte bryr sej om att brädan väger lite mer så e det ett bra val
Ska bygga min i divinycell men testbygger en i ply först mest för att lära mig vacuumbagging tekniken
man vill juh inte kvadda material för nåra tusen bara för man inte kan tekniken riktigt
/Andy -
När du använder EPOXI så använd ALLTID gasmask (kolfilter) för även om det är helt luktfritt så är det knasallergiframmkallande. Följ manualen å akta dig även för slipdammet. Jag vet, efter att jobbat nåra timmar utan mask så blir jag spyfärdig när jag kommer i närheten av skiten. Joa i Visby
-
>ngn som vet om man börjar laminera under- eller ovansidan? laminerar man alla lager samtidigt?
Du ska laminera undersidan först för att sedan göra ovansidan annars lär du inte få till skarpa rails.
3 lager på ovansidan, 3 lager på undersidan. Lägg gärna en bit kolfiber under hälen/padsen så undviker du hälgropar i fiberglaset.Lycka till.
//nic -
Laminera först rockern.
Välj din shape, såga, raspa och sandpappra tills du gråter. Ta sedan ett ännu finare sandpapper och kör tills du spyr. Tro mig du har igen det i vikt (jämnare yta – mindre epoxi.) och snygghet. Du kommer att vara tvungen att spackla som en tok annars…. åxå tungt.
Laminera därefter ”runt om” brädan. -
Bygg inte i friggo utan i divinicell,om du ska bygga själv kosta ändå på dig bra epoxi och väv(bra väv måste inte vara kolfiber,det fins mycket bra högkvalitets glasväv)Köp riktig epoxi för laminerig(inge skit för garagegolv)om du vill går divinicell bra att laminera med polyester,men det blir inte lika starkt.Skaffa en ganska fin väv runt 155g eller finare som du laminerar ihop skivorna med i en skop mall. Du börjar att laminera botten(2-3varv).Klipp väven så att första varvet är lite mindre än nästa och låt den gå upp på däcket ca 2-4 cm.Slipa ner alla små piggar och skavanker på kanten innan du lägger däcks laminatet(3-4varv).klipp det första varvet så att det börjar där sista botten varvet slutade,lägg föstärkningar vid fötterna ,gå på med resten av varven och låt sista varvet hänga ner ca 3 cm.Då får du en bra kant att spackla skarpa kanter mot.Montera inserts för stroppar fenor och hantag.lägg på ett slip lager slipa slipa slipa …(slipa inte i väven).Måla brädan i en ljus färg,mörka färger suger mer värme och kan förstöra ditt bygge på nolltid.Detta är en enkel beskrivning och ett enkelt sätt att bygga. ska du bygga ”riktigt” använder du vakum och pelply det krävs helt andra kunskaper och utrustning.Tänk dig ändå för bara materialet kostar minst 1000-1500 kr och du kanske får en bräda som är ”kass”.Sedan det kanske viktigaste!Vilket material du än bygger i använder du ordentligt giftiga och allergi framkallande produckter,strunta inte i mask,handskar och overall.Mitt tips är att du köper en begad bräda eller en trasig och lagar.Om du ändå tänker bygga lycka till! Peter
-
Vet inte hur dina brädor ser ut men montera inserts för stroppar fenor och hantag innan glasfibern åker på (i alla fall innan 2a/topplagret åker på) annars blir det inte tjusigt 🙂
//nic
PS: eller så gör man en kiteskate utan sånt shit alls…
Logga in för att svara.