Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bygga brädor!

• nic

Medlem
    9 mars, 2004 vid 00:56

Köp typ twill väv, blanda epoxy men inga microballonger när du ska laminera för du vill ju ha den ganska lättflytande. Microballonger har du bara till infästningar och fylla ut kanten i sista momentet.
    På en glasfiberbräda lägger du tre lager glasfiber under och tre på ovansidan. Har du möjlighet lägger du även en bit kolfiberväv under hälarna innan glasfibern.

Bry dig inte om detaljer som fiberriktning på din första bräda. Det blir varken din bästa eller sista om du väl börjat. (Eftersom man oftast köper en rektangulär bit med minimalt spill så finns det inte så mkt utrymme att trixa på.) Det är inte billigare än att köpa ny heller om man bara ska göra en bräda men det är kul att kunna göra sina egna brädor.

Om du vill ha brädan styvare (glasfiber brädor får mycket flex) så kan lägga ett lager glasfiber mellan när du limmar ihop skumskivorna, då får du även lägga den i din rocker redan när du limma skivorna.

Har du gjort rätt är din bräda vattentät. Epoxy släpper inte igenom något vatten direkt men däremot klarar inte epoxy UV-ljus så därför behöver den lack. Går även bra med genomskinlig lack om man vill.

Tips: Köp en infralampa för 160 kronor där brädan kan ligga under efter att du rivit av peelplyen så härdar den fint i värmen.

nic

• nic

Medlem
    9 mars, 2004 vid 01:10

Svar till:

…det pratas enhel del om texalium och formica nu för tiden (kolla tablas). dessa material används för att ytterligare förenkla processen inte för att ge någon direkt styrka till brädan dvs det ersätter inte kolfiber eller glassfiber i ngn större utsträckning…

[/ QUOTE ]

Texalium hade jag för mig var glasfiber fast med aluminiumtråd invävt som gör att det blir helt spegligt när man laminerat med det. Ingen anledning att använda texalium om man inte är grymt säker på sin finish direk efter peelplyn mao, men den ersätter ett glaslager.

nic

• anonym-anvandare

Medlem
    9 mars, 2004 vid 09:14

Svar till:

gjorde vad jag kunde man lär sig lite på att surfa på nätet iallafall grin.gif
    ev så återkommer vi med en hemsida på hur vi gjorde ( om det funkar)….

Jag kom o tänka på en sak, man kan troligen vänta med inserts för pads stroppar fenor o handtag tills man är färdig laminerad. därefter borrar man upp större hål där man vill ha hålen för fenorna etc. dessa stora hål fyller man med epoxi och glasballonger. fyllningen blir ”stenhård” när den har stelnat och kommer nog att funka istället för inserts. Någon som provat ngt liknande? Crille?
    /Jakob

[/ QUOTE ]

Här kommer en bra länk på det ”nya” sättet att bygga brädbygge , dock på tyska men man får göra som när man var liten dvs titta på bilderna blush.gif hehe. Någon som har provat att bygga enligt den metoden som kan ge lite input kanske?

/m

• zebulon

Medlem
    9 mars, 2004 vid 09:56

Läste om dyra Pads!

Har en leverantör i Frankrike som heter 3D-Kite. De är tydligen väldigt stora inom pads, straps, handles mm. Jag har bara sålt deras hjälmar men är lite sugen på att lägga en testorder på pads & straps för att ha som komplement till Waves V-Flex brädorna. Om ni kan gå ihop ett gäng så kan ni få köpa billigt av mig i testsyfte. Jag bifogar bild på 3D-Kites mest populära pads för tillfället. De har en ny serie med handles och mjuka straps som släppts nu i mars…

Jag har samma problem med relativt dyra frakter men om det blir typ 10 par pads som skickas till en adress kan priset bli riktigt lågt. Hör av er vid intresse så kollar jag närmare då…

/Jonas
    http://www.kitesurfing.se

• yeeah

Medlem
    9 mars, 2004 vid 12:48

låter intressant med 3-d pads, någon anna som vill ha i lund malmö trakten? jag vill ha 3 par.

Jakob

• pet

Medlem
    9 mars, 2004 vid 16:38

Jag har försökt ett tag att få tag på material. Och om man ringer runt till alla företag (i göteborgstrakten), som sägs sälja allt, har dom antingen fel dimensioner, fel täthet på vävarna eller så saknar dom något. Svårast att få tag på verkar S-glas, peel ply och breatherväv.
    Ni som har byggt brädor, har ni åkt sverige runt en vecka o köpt material, eller har ni köpt allt från ETT ställe. Eller har ni skickat efter?
    Kan ni inte ge specifika tips på just era inköpsställen i sverige (gärna nära göteborg), så slipper man sitte i telefon i tre dagar och leta.
    Nic gav mig tips om:
    # Empe produkter, Göteborg 031-423502 – har det mesta, utom S-glas och divinycell
    # Abic.se, Norrköping 011-14 90 30 – har kolfiber och epoxi
    # Jara Plast, Göteborg 031-552160 – har kolfiber epoxi och devinycell( på beställning, 300:- engångsavgift vid köp av färre än 60st 2m2 skivor).

Släng upp lite bilder på era byggen. Det verkar ju vara flera stycken som byggt ( förutom Mäster Tablas ).
    Och vilken densitet på divinycellen använder ni? EH kör ju med 100kg/m3

Fridens / Pete

• zaihttam

Medlem
    9 mars, 2004 vid 17:02

mazonitskiva håller i alla väder!

• stoorfaen

Medlem
    9 mars, 2004 vid 18:09

jag e intresserad av pads…typ 4 par beroende på pris såklart. fast jag bor ju i sthlm.

• zebulon

Medlem
    9 mars, 2004 vid 23:03

Stockholm é inga problem då jag finns där också! Det viktigaste när jag sade ”gå ihop” är inte samma ställe då frakterna inom Sverige inte är tokhöga. Det är snarare att få upp lite volym från Frankrike!

Jag pratar med dom om priser & sortiment och återkommer i denna tråd!

/Jonas

• walle

Medlem
    10 mars, 2004 vid 05:39

Om du väntar någon vecka ska jag också ha ett gäng, vi e några som ska gå i hop och bygga ett par brädor så vi behöver nog ca 10par. (till Linköping eller Västervik)

• stoorfaen

Medlem
    10 mars, 2004 vid 12:04

bra bra…hur är det stoppar, ingår det eller?

• stoorfaen

Medlem
    16 mars, 2004 vid 23:58

hur går det med padsen?(c:

• wretan

Medlem
    17 mars, 2004 vid 09:37

Etta annat sätt att få till rockerkurvan är att man lägger devinycellen i böjj medan man laminerar botten…

..testat o det funkar skitbra

• zebulon

Medlem
    19 mars, 2004 vid 22:51

Tja Storfaen & andra!

Fick ditt mail häromdagen men hade inte fått priser då. Har fortfarande inte fått veta något mer om de nya produkterna men padsen från tidigare inlägget finns för omedelbar leverans. Priset blir ca €20 per par (Täcker precis inpris, frakt och moms. Vår förbannade 25% moms é ingen höjdare när man ska sälja saker i detta land…). Ordinarie pris är €30 så det är väl ändå hyffsat. Blir det en stor laddning kanske jag kan pressa priset ett par Euro till om det är avgörande. Sen är då bara frågan om Tiny White (blue) eller Grindgy är bäst. Kanske ta ett par av varje…. Handtag och straps av intresse?

Vem samordnar isf? Storfaen?

/Jonas
    http://www.kitesurfing.se

• yeeah

Medlem
    12 juli, 2004 vid 10:32
Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bygga brädor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.