Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga egen vindmätare…??

• sunkan_

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 20:11

Senast jag provade en dynamo så var den så trög att det skulle behövas en storm och vingar från ett vindkraftverk för att den ska snurra. Men det är ju samma princip som en liten el-motor.. tror det är lättare att fixa man behöver ju inte så mycket effekt för att kunna avläsa ett resultat.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 20:20

Ledig imorgon, skall bygga en enligt cykeldator-principen. Dokumenterar och lägger upp det. Om det blåser mycket kanske det skjutes upp till på lördag. Henke

• malun

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 22:20

Varför göra det så svårt?
    Kan man inte bara använda en sådan här:
    3ZUB_Windmaster.jpg

“Anemometer
    Comfortable handling
    Precise mechanic and crystal controlled
    Big LCD Display,
    Wind speed measurements units: km/h, Knots, m/s and mph
    Wind Speed – Current, maximum and average..
    Beaufort wind graph display can be used economically with batteries
    weatherproof
    including user’s manual
    Measurements: 12.5 x 5 x 2,5 cm, Weight: 86g

Price: 60,00 euro”

Det känns ju ändå ganska överkomligt….

/malun

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 22:56

För jösses.. du kan få min vind mätare bara du slutar.. Ps. man vet att det blåser när sockorna blåser av fötterna..

• chiffis

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 07:31

För ett antal år sedan byggde jag en mätare av just en cykeldator. För skovlarna delade jag på pingisbollar vilka sttes på pinnar utstickandes från ett nav. På navet sattes sedan magneten som ger signal till tungstenelementet. Alltihop förpackades snyggt och prydligt
    i en parfymflaska (snodd från min flickvän). Kalibreringen gjordes på så vis att jag körde bil en vindstilla kväll medans min medhjälpare (flickvän) fick luta sig ut med mätaren allt vad hon kunde och anteckna värdena. sedan var det bara att lägga in rätt polynom (1 grad + konstant term) för att mätaren skulle visa rätt.
    Då jag gjorde mitt ex-jobb på experimentell aerodynamik på FFA så fick jag sedan möjlighet att kalibrera mätaren i en vindtunnel. ! Den visade sig vara mycket exakt :-). Har används ofta sedan dess. Ska leta reda på lite bilder. Lycka till med byggandet /Kristoffer

• anonym-anvandare

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 08:06

Det låter kalas chiffis!!! återkom gärna med bilder!!

Å Malun halva grejjen är ju att man vill bygga den själv… fast du kanske inte e den där händiga typen wink.gif

• wilper

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 08:55

Om man nu vill bygga sin egna vindmätare, hur korrekt är det då att använda en nästan färdig produkt, cykeldatorn?

Så som jag ser det, var ideerna med fläkt, elmotor och voltmätare något som man VERKLIGEN bygger själv.

Nä nä, cykeldator= fusk

Frågan är bara hur många hundra ms det måste blåsa för att PC fläkten skall generera tex. 4.5 volt?

• anonym-anvandare

Medlem
    10 augusti, 2003 vid 10:55

Håller med om att man bygger den för att det är lite kul också. Dessutom är alla förslag på billiga vindmätare bärbara, jag är ute efter en fast monterad på vårt landställe och då blir det dyrare. Kan man dessutom bygga det billigt av tex elmotor eller cykeldator så kan man ju sätta upp den vid surfspots utan att bli tårögd om någon idiot skulle sno/förstöra den. Cykeldatorn kan man ju dessutom haka loss och så lämnas bara givaren kvar.
    Har kollat lite med svärfar som importerar mätelektronik av massa olika slag. Iof är det mest hardcore prylar för industriella tillämpningar som kostar mer än hela min windsurfingutrustning men principerna är rätt coola. Dom har en mätutrustning som kallas för “varmtråds-principen”. Den bygger på en tråd som värms upp, kyls sedan av av vinden och ändrar resistans. Borde vara lätt att bygga. Denna lösning har dessutom inga rörliga delar och skall enligt honom vara mycket exakt. Den kalibrerar sig själv med en inbyggd termometer. Han ville inte ens säga vad den kostade eftersom det ändå var så hutlöst att inte ens Bill Gates skulle köpa den som privatperson. Men det är en cool lösning tycker jag. Henke

• anonym-anvandare

Medlem
    10 augusti, 2003 vid 11:17

de där lät som en HELVASS ide.. jag förstår tyvärr inte riktigt hur den ska funka. wink.gif

Min uppfinnargranne kommer hem imorgon och då ska jag ta ett snack med honom

• maglu

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 09:02

Byggde en igår…

Cykeldator, ett nav till 5 1/4″ diskettstation,massa smältlim, en mutter som motvikt till magneten och lite pet-plast som skovlar (kunde tagit plastskedar…kom på efteråt..o hade inga pingisbollar). Cykeldatorn gick att kalibrera ned till enstaka dm i omkrets (kalibrerade genom att cykla…kom bara upp i 35 km/h…men dit upp verkar det funka bra 10m/s)
    Tips för att hitta motorer till elmotorvarianten: kasserade diskettstationer/cd-spelare. Mycket motorer, kullagrade axlar osv…

• garage

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 10:20

Helgrymt Oppfinnarjocke!

Mvh Andreas

• brutus

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 11:12

byggde just en själv av glasspinnar, tuggummi, ett bowligklot, en mås och rikligt med timjan…
    bilder kommer / McGyver

• anonym-anvandare

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 11:24

Men kolla på trädens löv, det gör jag perfekta vindmätare som finns överallt.
    Lite övning dock måste man ha, bäst då vinden blåser genom trädet
    och sämst då löven inte rör på sig, i grov skala.

• fenan

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 17:25

de e inte tillräckligt hightech!

wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 17:36

vanurå, du kommer ju alltid titta på trädens löv sålänge
    detta inlägg exciterar.
    Ser man på ditt foto, fenan och vart ögonen pekar, så är
    det ju helt klart på ‘trädens löv’.
    laugh.gif smile.gif

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga egen vindmätare…??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.