Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bygga en vindsurfingbräda
-
Bygga en vindsurfingbräda
Publicerad av davidt på 27 september, 2007 vid 17:10Hej!
Heter David och går i trean på Viktor Rydbergs Gymnasium i Djursholm.
Jag ska bygga en vindsurfingbräda som mitt 100 p projekt, jag har aldrig gjort något liknande tidigare så jag behöver all hjälp jag kan få! Undrar lite om vad man behöver för verktyg, material val, utformning, kostnader osv för en freeridebräda?Tack på förhand, David
davidt svarade 17 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Ett tips du kan få av mig är att söka på forumet innan du startar en ny tråd, det finns massor av info.
-
Oregistrerad
Gäst27 september, 2007 vid 19:34Ok, tack.
-
Kul projekt, grattis:)
Du kan säkert hitta mycket matnyttigt på konfen, men en sida som alltid funkar är : http://www.boardlady.com/ , den beskriver egentligen hur man lagar brädor men man kan lära sig mycket om hur de är uppbyggda där.
Förresten, 100 p? Vad jag minns var 1 poäng = 1 vecka, det kan bli en bra bräda med andra ord… Eller har detta ändrat sig helt?
-
Ang. shape tror jag det lättaste är att kopiera en bräda. För att skapa något nytt som fungerar bra på första försöket behöver man nog 10 skopor bondtur.
Spännande projekt om sagt.
-
Hej David.
Jag har varit support för liknande projekt förut, hör av dig om du behöver hjälp med att komma igång. Du kan PM:a mig eller mejla på sven@primenta.se
–S
-
@DavidT 418389 wrote:
Hej!
Heter David och går i trean på Viktor Rydbergs Gymnasium i Djursholm.
Jag ska bygga en vindsurfingbräda som mitt 100 p projekt, jag har aldrig gjort något liknande tidigare så jag behöver all hjälp jag kan få! Undrar lite om vad man behöver för verktyg, material val, utformning, kostnader osv för en freeridebräda?Tack på förhand, David
hej
För en kartong öl erbjuder jag dig en kärna av styrofoam, men du måste skära ut den själv ur ett block som jag har. (Blocket är numera 0,8 x 1 x 3meter) Dessutom har jag en film från 90-talet som handlar om bygge av freestylebräda. Filmen är på en dryg timme och visar bygge med vaacumsäcksmetoden. Det är inga avancerade verktyg, men mer jobb än man tror från början, passar för den som har ett vanligt garage osv
100 arbetstimmar torde dock förslå, det borde räcka till två brädor….(Jag har gjort detta erbjudande två gånger tidigare till killar som skulle bygga som specialarbete (=100 p projekt) inom gymnasieprogram. I båda fallen tror jag dom gav upp innan dom kom till skott.
Låter lovande att Svenne haft några som verkligen orkat komma igång… -
Tack Jocla! Nu för tiden är det upplagt så att 1p = 1 timme. Jätte bra sida!
-
Tack Svenne jag kommer att höra av mig! Som sagt behöver jag all hjälp jag kan få!
-
Tack för erbjudandet tsss men för det första e jag inte arton så inget ölköpande för min del… och sen tror jag att jag ska använda mig av EPS som kärna, men om de skulle bli knivigt att fixa kanske ditt erbjudande blir mer attraktivt!
-
[youtube=z1UO7LfMpI0]How It’s Made – Sailboard[/youtube]
(En sådan kopierings maskin som dom har i början kanske skulle kunna gå o göra själv i trä och sedan sno lite av shapen av en existerande bräda.. )Det hade varit coolt om du postade in i denna tråden med lite bilder om hur det går för dig i byggandet.. eller om du har nån hemsida där man kan följa arbetet 🙂
P.S: Om du inte har vindsurfat förut så bör du göra en bräda som är lite mer volym i om du vill ha den till annat än att titta på. Satsa på 150liter eller mer beroende på vikt.
Lycka till!
-
@DavidT 418896 wrote:
Tack för erbjudandet tsss men för det första e jag inte arton så inget ölköpande för min del… och sen tror jag att jag ska använda mig av EPS som kärna, men om de skulle bli knivigt att fixa kanske ditt erbjudande blir mer attraktivt!
jag kan pruta till en kartong lättöl!
(lägger in en bild på materialet, placerat på taket av min lyxbil)
-
Tack för tipsen pure!
Jag lägger gärna ut lite bilder under byggets gång! Kul att så många är intresserade och vill hjälpa till! Filmen var ju jätte bra! Tyvärr ingen hemsida men ja lägger upp bilder som sagt! Jag funderar på en volym på 130 – 160 l ungefär. Jag har surfat i några år men jag är verkligen inget ”sinker-material” haha. -
tsss;418908 wrote:jag kan pruta till en kartong lättöl!
(lägger in en bild på materialet, placerat på taket av min lyxbil)
de verkar lovande!
hur mycket för lyxbilen och foamen tillsammans?
Logga in för att svara.