-
Bygga feting
Halloj,
Jag tog mig för att bygga en “feting” här på senhösten och jag tänkte delge en del av mina erfarenheter.
Brädan byggdes på ett gammalt vitt styrofoamblock där jag lade in en 14 cm “stringer” av blå byggstyro för att på så sätt få bredden som behövs. Samtidigt så opererade jag bort den gamla felplacerade mastfotskassetten och fenkassetten. För att hålla nere vikten så satsade jag på kol/kevlar väv som jag fick tag på till ett hyfsat pris, (jag har byggt lite förr så jag har gjort bort dom flesta misstagen tidigare). Jag skar oxå bort så mycket volym jag kunde fram för att på så sätt bli av med onödig vikt fram där den stör mest.
Några mått:Längd 285, bredd 69, Volym ca 140 l,OFO fram 35, OFO bak 48, scoop 26 (ganska kraftigt de sista 30) , Rak bak 95, Tail kick 0.2, vikt 8.5 kg utan fena, mastkassett 130 från bak, ganska mycket V från mastfot bakåt.”Droppade” kanter med endast lite “tucked” från mastfot och framåt. Fenan satte jag 5 cm från baken som är en “Diamond tail”, på så sätt får jag relativt liten yta bakom fenan där den inte gör någon nytta, men slipper ändå ha en “Flap” för att skydda mig från “spin-out”. De flesta av ovanstående mått kan man finna i de tester som engelska “boards” och “windsurf” gjorde på vårkanten,och genom att följa den disskution som var på gamla konfen förra året. Så man behöver inte mäta av en bräda för att hamna någorlunda rätt.
Jag hann segla med den några gånger i November med en 46 cm fena och 7 kvm segel (det största jag har) och jag måste säga att den fungerar skitbra helt enkelt! Planar mycket tidigt, stabil som ett salsgolv,superförlåtande i gippar, tar höjd som jag aldrig har varit i närheten av förr, går bättre genom “chop” än min gamla F2 slalom-bräda (troligtvis pga V-formen). Det roligaste är tycker jag att man även om vinden är lite skral så kan man innan gippen falla av ordentligt och på så sätt få med sig bra fart gm hela gippen utan att vara rädd att man har tappat höjd, för den tar man igen på nolltid. Min konklusion är att om man som jag mest seglar i större insjöar så är feting-brädorna med stora Free-ride segel och fenor det bästa som har hänt sporten på länge. Dom är oxå så stabila så att jag kommer att köra hårt med hustrun nästa sommar så att hon får känna av hur det är att segla “småbrädor” istället för den gamla F2 “lightning” hon vill använda. Ända problemet var kol/kevlar väven som var en bitch att kapa till! Men om man lade väven på en spånskiva och la en list ovanpå som stöd så gick det bra att skära med en mattkniv faktiskt. Kolväven gör att brädan blir styv som ett spett så ingen energi går bort i vibrationer. Jag lade nu två lager kol/kevlar på ovansidan plus en 160 g GF-väv som sliplager givetvis med lite förstärkningar under stroppar och så och det funkar bra.Undersidan ca 3 lager 160 g GF-väv. Slutkostnad med väv och epoxi ca 2500 kr, (kassetterna återanvände jag förstås).Det enda som fattas nu är ett STORT segel, ca 8.5 kvm, men det får bli till våren. Sen kan Ni ligga och guppa runt på småbrädorna, grabbar!
Logga in för att svara.