Jari, du lär inte få så mycket gensvar här till skillnad från den internationella FB-gruppen där diskussionen drog igång rejält med massor med inlägg.
Hursomhelst antar jag att du kör med det flex du nu har på brädan och testar? Det är individuellt vad man gillar. Om det sedan visat sig att du efter att ha provseglat vill ha lite styvare bräda så fixar du det enklast och bäst med en stringer mitt under. Det kan vara kolfiber eller glasfiber men jag tycker att ca 1 dm bred stringer i tunn laminerad plywood fungerar bäst. Man kan ex lägga på ett skikt om 4 eller 6 mm, låta torka och testa. Är brädan fortfarande väl flexig så lägger man på ett lager till och fortsätter tills dess det känns lagom.
Som du säkert noterat i FB-gruppen är det en vanlig uppfattning att man inte bör ha för flexig bräda. Man bör då tänka på att vissa talar kanske i synnerhet om en bräda som framförs i +40 knop medan snittfarten på en normalsäsong snarare ligger mellan 20 och 25 knop med toppar runt 35-40 knop.
Om man siktar på att ha en skön cruisingbräda för “normala farter”, motsvarande en freeride på vattnet, så kan det vara värt att testa en något lite flexiblare bräda. En sådan kan ge mycket mer feeling, dvs en bättre åkupplevelse, än en helt stum bräda.
Man bör också ha i åtanke att en del av dem som är emot en rejält flexig bräda kanske inte ens testat en sådan. Man bygger en rätt styv bräda, kanske för säkerhets skull, och sedan tycker man “att min bräda är bäst” trots att man egentligen inte provat något annat. Jag seglar både ock, från nästan helt styv till förhållandevis flexig. Min uppfattning ligger ungefär i linje med vad de flesta anser (dvs att man inte ska överdriva flexet) men med dragning åt det lite mer flexiga hållet. En styv bräda blir lätt tråkig, även om den fungerar helt ok. Brädor kan kännas väldigt olika.
I FB-tråden finns ju också summerat de fördelar som de facto finns med viss flex i brädan!