Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga om cambersegel – går det?

• Bygga om cambersegel – går det?

Publicerad av farbror_j på 16 juli, 2005 vid 23:02

Eftersom att jag är så otroligt dålig på att vattenstarta blir det till att slita och hala. När det som i fredags blåste runt 10 m/s och jag står med mitt 8 kvadrats cambersegel fyllt med vatten i relativt höga vågor och skall försöka återerövra någon form av lustfylld känsla av att “jag har SKITKUL” samtidigt som jag frenetiskt drar och sliter i tampen önskar jag ack så hett att seglet inte hade cambrar.

Då detta skett några gånger för ofta nu undrar jag om det inte bara helt sonika går att plocka bort cambrarna och minska mastfickan till att bli lika stor som en ficka utan cambers. Lattorna är av konstruktionen att de inte bottnar i cambrarna utan i en hylsa i seglet, så av den anledningen behövs inte cambrarna (vilket skoj svengelskt ord förresten).

Ser fram emot att sätta saxen i racingseglen (om någon kan ge någon form av god prognos för detta!) grin.gif som jag var korkad nog att köpa men haft otroligt härliga fartupplevelser med – fart är allt!

farbror_j svarade 19 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • karapp

Medlem
    17 juli, 2005 vid 07:51

Skulle själv aldrig våga sätta saxen i ett segel så…
    Seglet är ju utprovat och testat för att vara otimalt,
    tror man förstör mycket om man börjar ändra på seglen…

Du förlorar nog mycket av draget o stabiliteten i seglet vid lätta vindar med, och det är ju då man vill ha 8 kvadrat meter…

Vid 10s/m planar du utan problem med 6 kvadrat…
    Så jag hade skaffat mig ett mindre segel istället…

• anonym-anvandare

Medlem
    17 juli, 2005 vid 07:55

Lägg den tiden på att träna vattenstarter istället. Det är inte så svårt när man lärt sig…

• farbror_j

Medlem
    17 juli, 2005 vid 10:05

Jag har ett på 6,2 som jag visst tar mig fram med, men känslan av att ha storsegel när det blåser i är fantastisk. Det går ruggarns fort laugh.gif laugh.gif laugh.gif. Brädan är för övrigt en kvasiformula (150 liter tunn och platt) och funkar ganska dåligt med små segel.

Dessutom är det för mig helt OK att tappa kontrollen och fladdra som en vante då någon vindby blir för stark. Ibland blir det nästan känsla av KITE över det hela när det brallar på i slören tongue.gif Ibland återerövrar jag kontrollen och ibland inte. Det är i de senare fallen som slitet blir väl omfattande…

Därav den lite udda funderingen. Ett av seglen är ett NP 3D på 7,4. Den mastfickan är, förutom stor, också fodrad vilket gör den till ett monster att dra upp ur vattnet. Seglet går dock undan utan bara….

Längtar och hoppas på ett ja-svar!

mvh Jörgen

• the_novice

Medlem
    17 juli, 2005 vid 10:35

Köp ett easy-uphaul eller ett begagnat segel utan chambers istället för att förstöra seglet!

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2005 vid 13:30

Ska du fixa det där ombygget så ska du nog inte bara plocka bort cambrarna och byta mastficka, du ska sy om seglet rätt rejält. Grejen är att mastkurvan påverkas rätt rejält av cambers, så utan dem kommer seglet stå väldigt konstigt.

Det har visserligen funnits segel med avtagbara cambers, men de tenderar att funka bäst i ena läget (oftast med cambers) just av den anledningen. Det är svårt att konstruera ett segel som funkar bra med två helt olika mastkurvor.

• fluff

Medlem
    18 juli, 2005 vid 13:37

Precis! Har minsann sett något upphal med en tamp för kroken…

• farbror_j

Medlem
    23 juli, 2005 vid 20:52

OK, är nu övertygad om att inte förstöra något som är bra byggt från början. Inser att det är just förstöra det handlar om.

Tillbringade istället en dag med att stabilisera vändningarna, så nu blir det färre vurpor där. Förlängde upphalslinan några decimeter så att jag kan stå rakare vilket gör det betydligt lättare att få upp seglen ur vattnet – behöver ingen upp-haul!

Dessutom blev jag så oerhört nöjd med mitt 7,4 i veckan då det fläktade på rejält och seglet endast levererade ren och skär kraft, inga obehagligheter laugh.gif laugh.gif. Har aldrig seglat så fort!!! Kul min hos motorbåtsfarbröderna i sundet utanför Källvik när jag kom brallandes förbi med 7,4 i runt 10 m/s laugh.gif. OJ vad mycket fortare än dem det går att köra. Farbröderna tenderar att strypa gasen när det börjar blåsa – jag förstår inte riktigt det där ooo.gif

Nä, som vanligt handlar det väl om att lära sig behärska prylarna istället för att försöka hitta genvägar.

Njut av tillvaron boys and girls

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga om cambersegel – går det?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.