Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga om singelfin till trefening?

  • Bygga om singelfin till trefening?

    Publicerad av fiskmat på 23 september, 2010 vid 16:33

    Tjo!
    Eftersom tre helt uppenbart är det nya fyra så är jag inne på att experimentera lite med min Quatro Fish (80 liter, från 2005) och bygga om den till en setup med en stor fena bak och två mindre fram.

    Så, fenfetishister där ute, kommer det funka? Ska gärna bli bättre än nuvarande singelfin konfig…

    Var ska jag isf sätta dom två nya fenorna och hur dom vinklas? Är ju rätt många mått att ha koll på.

    Brädan har wingers med nån mysko utskurna kanaler framför. Kollar man på vanliga surfplankor med wingers så brukar fenorna sitta som i linje med dessa, antar att det borde funka på samma sätt på en ws-bräda? Men hur fanken ska jag göra med dom utskurna kanalerna? Fylla igen?

    Skickar med lite bilder där jag försökt rita lite pedagogiskt med mått och sånt. En sak som inte syns på bilderna är hur mycket fenorna ska luta vertikalt.

    Jag hade tänkt tjonga in FCS surfboxar, gissar det är enklast och då är det också lätt och ganska billigt att få tag på nya fenor. Eller ska jag sätta i US-boxar för att ha möjligheten att köra med trailerfin setup eller med endast två twin-fenor? Men det kanske inte funkar alls på en singelfin shape?

    Vore kul att få lite synpunkter på det här 🙂

    tws svarade 13 år, 11 månader sedan 15 Medlemmar · 50 Svar
  • 50 Svar
  • oaxen

    Medlem
    23 september, 2010 vid 17:16

    Rent byggtekniskt torde det vara klokare att placera boxarna på en hyfsat plan yta istället för de kupiga kanalerna.

  • dr-masse

    Medlem
    24 september, 2010 vid 11:55

    Om flerfensgurun Ola Helenius ger sig in i den här tråden lär du få svar…

    Men – nog ser det där ut som många quad-tails gjorde ett tag?

  • fiskmat

    Medlem
    24 september, 2010 vid 13:08
    dr Masse;632681 wrote:
    Om flerfensgurun Ola Helenius ger sig in i den här tråden lär du få svar…

    Men – nog ser det där ut som många quad-tails gjorde ett tag?

    Mm hoppas med på svar från Ola, vill ju inte vara alltför framfusig bara 🙂

    Jag har nollkoll på bottenkurvor och vad som funkar med olika fenuppsättningar, men efter att ha sökt & läst en del i ämnet har jag fattat det som att en singelfin shape skiljer sig ganska mycket från en quad. Däremot är det hyffsat samma form på en singelfin / trefening. Men jag kan ha helt fel, det är säkert svårt att säga generellt med. Om det är så att min bräda lämpar sig för quad är jag inte helt främmande för tanken att göra ett lite större jobb med den… Blir dyrt att skaffa fenor bara ha ha.

  • ola-h

    Medlem
    24 september, 2010 vid 13:58

    Tror det är enklast att låta kanalerna vara och sätta boxarna lite innanför. Jag brukar sätta framfenans bakkant (trailing edge) 4-5cm från railen (dvs från själva railen, inte från tucked under-kanten). Säg 4.5cm.

    I längsled bror det lite på. Du kan få mer “effekt” relativt hur stora fenor du pluttar i om du sätter dem lite längra fram. Men då blir det också svårt att sedan köra med lite större fenor om du skull gilla det. Så jag föreslår att du sätter centrum på framfenorna ca 1cm framför bakstroppens framskruv.

    Vinklel? Svårt att säga, de tär mycket olika åsikter om det där. Man jag brukar köra 1.3 graders toe in.

    Fenboxar är svårt att uttala sig om. FCS är enklast. Eller egentligen kanske future är enklare. Jag tor det är bäst att börja med symmetriska fenor.

    Du skriver egentligen inte varför du vill modda brädan och olika fensorlekar gör lite olike saker med den. Kör du t ex en lite mindre men fortfarande rät stor bakfena (17-20) och små framfenor (<10) så får du mest lite bättre höjdtagning och aningens kvickare känsla in i sväng + lite "hookigare" toppsväng. Allt till priset av lite seglare känsla när det gäller toppfart.

    Men ju större du gör framfenorna och ju mindre och längre fram bakfenan placeras, desto mer loose blir brädan. Men priset är en allt mer “okonventionell” känsla rakt fram. Höjdtagning kan fortfarande vara bra, men det blir liksom sämre om man belastar bakfoten och man måste stå mer upprätt å så. Personligen tycker jag att det endast är en sådan setup (typ 13 fram och 12-14 bak) som kan komma i närheten av känslan i en quad, men de flesta produktionstrefeningar verkar köra mer i stil med 2×10+17 och gissningsvis är anledningen att de inte vill sälja brädor som kräver denna omställning i “raktframseglingen”.

    När det gäller quad vs tri så är ett sätt att förstå skillnaden att tänka sig vad som händer när man varierar förhållandet mellan fram och bakfenor. På en quad blir det i princip som en twin fin när framfenorna blir små (“går mot noll” som vi säger i matematiken…). Men en trefening blir givetvis som en singlefin när framfenorna blir små. Och alla vet att skillnaden mellan en single och and twin är den mest extrema “fenskillnaden”.

    I andra ändan av spektrat, när framfenorna blir stora bakfenan/orna mindre finns det större likheter mellan quad och tri, men även här verkar tri generell lite stelare om man inte gör bakfenan väldigt liten. Så med samma grundshape verkar det vara svårare att få bra allroundvågegenskaper mer tre fenor. I praktiken behöver man nog bygga en trefening mer loose när det gäller själva shapen för att få det att funka mer som en quad. Då kan man klara sig med aningen större bakfena utan att det blir för stelt….tror jag i alla fall.

    Men i ditt fall är det väl bara att börja med två extraboxar och om sedan trycka i två till om du vill experimentera vidare.

  • fiskmat

    Medlem
    25 september, 2010 vid 09:44

    Tack för svar 🙂 🙂

    Anledningen till att jag vill sätta dit extrafenor är till stor del experimentlusta, se vad det gör för skillnad helt enkelt. Jag kommer inte använda brädan på plattvatten, men det blir en hel del segling i Varberg/Lejet med hopp blandat med onshore ridning. Så inte enbart vågridning alltså. Jag har kört twin i snart tre år nu så jag är van vid känslan att segla upprätt utan alltför mycket tryck på bakfoten.

    Du skriver att man behöver bygga en trifin mer loose i shapen för att det ska funka. (förvisso jämfört med quad) Men innebär det att det är dumt att börja modda en singelfin-shape? Jag vill inte ge mig på det om brädans form inte alls tillåter trifin. Men om man vänder på “gå mot noll…”-resonemanget så borde ju rent logiskt brädans förmåga att hantera trifin bli mer kritisk desto större framfenor jag sätter på. Så med ganska små framfenor bör det funka….?

    Jag hade tänkt köra med 20 cm fena i bak, jag har några såna liggande med olika styvhet så det känns lämpligt att börja med. Ska försöka få tag på nåt mindre med. Sen köper jag ett par symmetriska fenor fram på ca 10 cm som du säger.

    Futurefenor har jag aldrig sett, finns det att få tag på lätt?

    Angående kanalerna så hamnar fenan precis i innerkanten på dom när jag följer dina måttangivelser. Jag tror jag bygger igen kanalerna ändå, känns svårt att få det bra om jag har dom kvar. Ok det blir lite pyssel att få railen bra men det känns ändå lättare. Jag vet inte vad kanalerna är till för men är det för extra grepp när man kantar brädan i svängen så uppnår jag ändå det med nya fenor. Dessutom, det sprutar rätt mycket vatten från wingersena så jag misstänker att det är en massa turbulens vid kanalarna. Så nä, dom får åka.

  • doc

    Medlem
    28 september, 2010 vid 08:33

    Google:

    Future Fins Denmark
    Aaparken 8, st. 7
    DK-8000 Aarhus C.
    Denmark
    tel +45 31 20 51 81

    http://www.futuresfins.com/

    http://www.surfersteve.com/fins.htm

  • svenne

    Medlem
    28 september, 2010 vid 09:13
    Fiskmat;632844 wrote:
    Tack för svar 🙂 🙂

    Anledningen till att jag vill sätta dit extrafenor är till stor del experimentlusta, se vad det gör för skillnad helt enkelt. Jag kommer inte använda brädan på plattvatten, men det blir en hel del segling i Varberg/Lejet med hopp blandat med onshore ridning. Så inte enbart vågridning alltså. Jag har kört twin i snart tre år nu så jag är van vid känslan att segla upprätt utan alltför mycket tryck på bakfoten.

    ….

    Men då så, nu har du ju svarat själv. Bygg om skiten!
    Och funkar det inte som du har tänkt, trots fenbyten, sätt dit pluggar och kör som singel igen.

    Så, ut å såga nu!

  • ola-h

    Medlem
    28 september, 2010 vid 09:16
    Fiskmat;632844 wrote:
    Tack för svar 🙂 🙂

    Anledningen till att jag vill sätta dit extrafenor är till stor del experimentlusta, se vad det gör för skillnad helt enkelt. Jag kommer inte använda brädan på plattvatten, men det blir en hel del segling i Varberg/Lejet med hopp blandat med onshore ridning. Så inte enbart vågridning alltså. Jag har kört twin i snart tre år nu så jag är van vid känslan att segla upprätt utan alltför mycket tryck på bakfoten.

    Bra utgångspunkt. Är du van med twin kan du säkert snabbt bli bekväm med rätt liten bakfena och större framfenor om du vill gå den vägen.

    Fiskmat;632844 wrote:
    Du skriver att man behöver bygga en trifin mer loose i shapen för att det ska funka. (förvisso jämfört med quad) Men innebär det att det är dumt att börja modda en singelfin-shape? Jag vill inte ge mig på det om brädans form inte alls tillåter trifin. Men om man vänder på “gå mot noll…”-resonemanget så borde ju rent logiskt brädans förmåga att hantera trifin bli mer kritisk desto större framfenor jag sätter på. Så med ganska små framfenor bör det funka….?

    Ja, men det är inte omöjligt att stora framfenor också kan funka om fenorna totalt sett hålls relativt små. För mig har “problemen” uppstått när man smackar på fenor nog för att få signifikant bättre höjdtagning, planing etc. Då får man med lite “stelhet” på köpet, men som sagt kan brädan fortfarande vara minst lika loose som i singlefin-mode. Det är jämfört med en twin eller en quad som den kan kännas lite stel och trög. Men det är ju också fullt möjligt att din bräda har en shape som rent av kan passa bra för tri fin.

    Fiskmat;632844 wrote:
    Jag hade tänkt köra med 20 cm fena i bak, jag har några såna liggande med olika styvhet så det känns lämpligt att börja med. Ska försöka få tag på nåt mindre med. Sen köper jag ett par symmetriska fenor fram på ca 10 cm som du säger.

    Med en sådan setup blir det egentligen rätt likt single fin. Eller rättare sagt, du kommer känna skillnad men i en kontext där man tar med både twin och quad i bilden ligger en 2*10+20 väldigt nära singlefinskänsla.

    Fiskmat;632844 wrote:
    Futurefenor har jag aldrig sett, finns det att få tag på lätt?

    Se Docs svar, t ex. Boxarna är också rätt starka och lätta att installera. T ex Mark Stode (SSD designs) som är en av de mest erfarna när det gäller tri fin på windsurfingbrädor kör future för sina framfenor (han modifierar sedan Future centerfenor för hand så de blir lätt asymmetriska…men det är överkurs).

  • fiskmat

    Medlem
    28 september, 2010 vid 12:30

    återigen, tack för svar, Ola och andra!

    I helgen sätter jag kniven i brädan. Det blir FCS fenor ändå pga att det är så lätt att få tag på. Även om future ju helt klart verkar bättre.

    Återkommer om allt går väl med en rapport om resultatet!

  • svenne

    Medlem
    28 september, 2010 vid 13:57
    Fiskmat;633326 wrote:
    återigen, tack för svar, Ola och andra!

    I helgen sätter jag kniven i brädan. Det blir FCS fenor ändå pga att det är så lätt att få tag på. Även om future ju helt klart verkar bättre.

    Återkommer om allt går väl med en rapport om resultatet!

    Lägg boxarna i ett cellblock och fiber runtom, så sitter de riktigt hårt.

  • ola-h

    Medlem
    28 september, 2010 vid 14:13

    Å läs instruktionen på fcs-pluggarna. Det blir lite annorlunda på en vindsurfingbräda, men lite info kan då t ex få på http://www.foamez.com/pdfs/FCSManual.pdf

  • m3lk3r

    Medlem
    28 september, 2010 vid 14:16

    Jag har faktiskt en vän som byggde om en speedbräda till trefenor (fråga mig inte varför, fråga inte ens honom)……. Han satte dessutom fenorna ungefär precis jämte varandra med kanske 2 cm mellanrum.. Vad jag vet så har han bara stått på brädan en gång.

  • rrd

    Medlem
    28 september, 2010 vid 18:43

    Apropå att 3 är det nya 4…

    http://www.jp-australia.com/2011/index.php?id=157

  • ola-h

    Medlem
    28 september, 2010 vid 22:11

    Den har säkert sina poänger, men om jag får spekulera tror jag JPn det är ett typiskt fall där det kommer vara LÅÅÅÅÅNGT från “quadkänsla” i trefeningbrädan. “3 är det nya 1” tror jag är en bättre metafor.

  • doc

    Medlem
    28 september, 2010 vid 22:14

    Hum. Köper man FWS-versionen får man inte med några thrusters, och behöver alltså investera i tre fenor om man vill nytta den möjligheten. Ca 1500 spänn alltså, undrar vad prisskillnaden är PRO vs FWS.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga om singelfin till trefening?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.