Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bygga om singelfin till trefening?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Bygga om singelfin till trefening?
tws svarade 14 år sedan 15 Medlemmar · 50 Svar
-
Hoppla! Skitkul projekt, dock en liten varningens ord, som självklart skulle ha kommit tidigare för att vara fruktbart för dig.
De där runda fcs-pluggarna är inte de starkaste i världen och sitter inte så där överbra i brädor om man inte jobbar hårt med infästningen. Gjorda för surfbrädor där krafterna normalt är lägre än in vindsurf. BRA att du laminerat över, och det är väl sandwichkonstruktion som ger stöd – det KAN hålla, men det kommer vara på håret. Råd till andra som funderar på liknande, kör i starkare boxar (de flesta är starkare än dessa). Skulle även rekommendera lite bättre väv (ser ut som matta på bilderna) som går att laminera mycket tunnare, dvs blir mer glas och mindre epoxy = starkare. Sen det där med gelcoat, det har väl varit uppe hur många gånger som helst här – skit i det. En jämn laminering behöver i stort set inget spackel. en tunt lager epoxy som fyller ut mellan vävtrådarna, kanske med lite mikroballonger, finslip och lacka blir både snyggare, starkare och lättare.
Men för f-n, det här kan nog också funka!
/JB
-
Jesper B;635720 wrote:Hoppla! Skitkul projekt, dock en liten varningens ord, som självklart skulle ha kommit tidigare för att vara fruktbart för dig.
De där runda fcs-pluggarna är inte de starkaste i världen och sitter inte så där överbra i brädor om man inte jobbar hårt med infästningen. Gjorda för surfbrädor där krafterna normalt är lägre än in vindsurf. BRA att du laminerat över, och det är väl sandwichkonstruktion som ger stöd – det KAN hålla, men det kommer vara på håret. Råd till andra som funderar på liknande, kör i starkare boxar (de flesta är starkare än dessa). Skulle även rekommendera lite bättre väv (ser ut som matta på bilderna) som går att laminera mycket tunnare, dvs blir mer glas och mindre epoxy = starkare. Sen det där med gelcoat, det har väl varit uppe hur många gånger som helst här – skit i det. En jämn laminering behöver i stort set inget spackel. en tunt lager epoxy som fyller ut mellan vävtrådarna, kanske med lite mikroballonger, finslip och lacka blir både snyggare, starkare och lättare.
Men för f-n, det här kan nog också funka!
/JB
Tack för det, kunde du kläckt ur dig tidigare!
Närå, inga problem 🙂 Det har ju varit uppe lite förut det där med fcs pluggarna och deras hållbarhet i infästningen. Att det ändå blev fcs beror dels på tillgänglighet och dels på att jag tror (hoppas…) på att det ska hålla ändå eftersom jag både lagt väv runt boxarna och ovanpå. Blir dock lite orolig när du säger att jag använt kass väv, det är precis som du säger nån mjuk matta jag använt.
En annan sak jag funderar på när jag kollar på det nu är att jag kanske borde slipat ner & laminerat ett större område runt pluggarna.
Men vatusan det är bara att hoppas det funkar. Förstås grymt tråkigt om det inte håller, är trots allt lite tid, pengar och prestige jag plöjt ner i detta 🙂
Läste för övrigt på boards forum om nån snubbe som också körde med fcs-fenor på sin vindsurfbräda, där hade själva fenorna börjar spricka. En smula oroväckande.
Sen det där med gelcoat, min laminering är tyvärr allt annat än jämn så det får nog bli det ändå. Handlar ju bara om att få till finishen, inte för att bygga styrka. Gelcoaten känns också lite trevligare att arbeta med jämfört med epoxin. Jag har tidigare fixat ytfinish med gelcoat och jag tycker det funkar skitbra. Våtslip och sen bilsprayfärg så blir det som nytt.
Jag kommer också bygga upp sista biten av kanalerna ut mot railen med gelcoat, tror jag i alla fall. Får klura lite på det där… Eller nån som har några smarta tips? Slipa till en träbit och limma fast?
-
Jesper kommentar är samma anledning som föranledde att jag skrev tidigare att du skulle boxa bluggarna.
Och precis som Jeppe säger, använd riktigt väv nästa gång. 🙂Å va fan, åker de ur så är det bara att laga. Du lär dig av erfarenheten så att säga.
PS: Skit i gelcoaten.
-
Tenk på å shape om nosen på brettet.
Kapp av 20 cm med ny outline i fronten. Sjær løs bunnen med baufil (sag) og shape en skikkelig skitupp foran. Så bøyer du bunnen opp til skummet og limer fast med epoxy. det kan bli ganske fint og du føler deg som en “shaper”. Jeg brukte en natt på å lage en kort twin av ‘wave line Proof.
-
Åja, en ting til. Du må flytte fotstroppene litt frem når antall finner øker. Og ikke tenk på bunnlinjen på brettet. Alt maset om at bunnlinjen må endres er bare snobbete tøys. Rocker er rocker.
-
Leste Jesper B’s kommentar. Don’t agree. Ved laminering av FCS : En stang av epoxi og glassfiber fester FCS pluggene til undersiden av dekket på brettet. Bare å grave ut nok isopor til du kommer gjennom brettet. Superenkelt og VELDIG VIKTIG.
:shocked: -
>>En annan sak jag funderar på när jag kollar på det nu är att jag kanske borde slipat ner & laminerat ett större >>område runt pluggarna.
No, no, no. Ingen forsterkninger på ytan. Bare lamner IGJENNOM BRETTET. Da er det HELE brettet som støtter finnen. Tenk som en ingenør grabbar. For å spare vekt så lar du kun en stripe med glass/duk gå gjennom brettet.
-
Først nå så jeg bildene 🙂 Bli kul å høre om hur det blir å ha trustersene så langt ute i kanten. Kan du også sette inserts lenger inn mot centerfinnen og fortelle oss om forskjellen?
-
Har du til slutt etter fem innlegg på rad, skjønner du snakker med deg selv Kjettil?
-
surfslusken;635881 wrote:Har du til slutt etter fem innlegg på rad, skjønner du snakker med deg selv Kjettil?
Ulf-Kjettil da, om eg få be!
-
Nä jag gör ingen ny nos på brädan, nånstans får jag dra gränsen… Brädan är ca 235 cm lång så den är inte så rackarns lång. Det dröjer nog innan jag gör nya infästningar med, funkar det inte med nuvarande fenplacering så blir det singelfin igen istället.
Däremot vart det ju intressant det där med att fästa pluggarna hela vägen upp till däcket, men men för sent nu 🙂
-
Jag kommer eventuellt att beställa lite fenor från Tarifa, ska jag slänga på en till då, för att dela på frakten? Jag bor ju söder om stan.
-
>>Har du til slutt etter fem innlegg på rad, skjønner du snakker med deg selv Kjettil?
Svensk gramatik fra partysvenske i Oslo?
Thomas om jeg må be. Er ikke jo ikke så Chicken at jeg skriver anonymt på nettet for faen.
-
Hey Thomas, jag vill inte verka dryg men du har väl koll på “Redigera/tabort”-knappen? 😉
Logga in för att svara.