Senaste nytt Forums Bygga om släpvagn.

• Bygga om släpvagn.

Publicerad av charlieb på 13 november, 2003 vid 12:52

Såg för ett tag sedan GETWET micke som höll på att bygga om ett släp… skulle bli glad om man kunde få se dem bilderna igen eller få mer tips.

CharlieB

getwet svarade 21 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • dr-masse

Medlem
    13 november, 2003 vid 13:06

http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=&Number=54059

hyggligt lång tråd… 🙂

Surfa På!

• getwet

Medlem
    14 november, 2003 vid 00:19

Hallå där Charlie, ställ frågor jag svarar….
    Berätta först vad du tänkt dig så ska jag ge dig mina erfarenheter.

• karapp

Medlem
    14 november, 2003 vid 06:48

Hur mycket kostade släpet?
    Går det att få tag på släp i samma storlek men med totalvikt under 750kg, eller måste man jobba sig med ombesiktning.

En bild på inredningen vore kul att se…

Och hur varmt går det att få i skåpet, du hade väl nån slags värmare va? Kan det funka på vintern med, säg vid 10 minusgrader.

• getwet

Medlem
    14 november, 2003 vid 09:36

Sådär nu fick jag lite tid över….full fart på säljkonfen så man får ligga i wink.gif. Men nu tycks det lugna ned sig en aning…..
    Jag gav 23 000kr för mitt (grabbarnas) släp. Köpte den av Eldon rental som beggad. Tror dom kostar ca 50-70 tusen nya beroende på “tillbehör”.
    I den storleks klassen som är inredningsbar så är i princip alla på 1000kg och däröver. Men det var faktiskt inga problem att regga om den till 750kg, behövdes bara nya däck med lägre belastningsvärde. Efter regbes kan du sätta på de gamla vanliga igen eftersom det inte är förbjudet att åka på BÄTTRE däck. Men för den kloka byråkratins skull måste det sitta på andra däck just vid regbes. Den vagnen jag har är isolerad och klar med friggo både i tak och väggar (från fabrik) och jag är övertygad om att det inte är några problem i -10 med en vettig värmare. Golvet däremot………Om du isolerar även golvet så är konceptet hur bra som helst. Jag valde att inte göra det eftersom blöta segel hamnar på golvetunder bodelen samt att jag inte kommer att bo i den när kylan drar på. Men vi märker inte så mycket av det oisolerade golvet eftersom “bodelen” är 50 cm ovanför.
    Några saker som jag lärde mig under tiden som bygget pågick: Som du ser på tidigare bild så sluttar vårt tak nedåt i framkant….inte bra. Stjäl massor med sittutrymme framtill i släpet. Nu efteråt skulle jag valt en med jämnt tak. Se till att bygg inredningen i moduler som går lätt att ta ut, bilprov. gillar nog inte att den är bostadsinredd….så jag plockar ut inredningen varje år till bes, och det måste då vara enkelt annars tröttnar man. Även eldragningar och sådant måste lira så det krävs lite tankeverksamhet……..(brukar funka efter ett par bira) SOLCELL…..ett måste upptäckte jag i somras på Gotland. Pallar inte med att söka 220 för att ladda. Den jag har är på ca 40W och verkar räcka för vårt behov.
    Köksdelen är egentligen ett vanligt billigt köksskåp från IKEA, där sänkte vi ned en diskho med gasol plattor.
    Försöker hitta en bild på inredningen, om inte annat kanske jag kan ta några bilder i helgen och skicka till dig.

• getwet

Medlem
    14 november, 2003 vid 10:18
  • karapp

Medlem
    14 november, 2003 vid 12:03

hhmmm….

Då blir det fasen lika billigt att köpa buss juh, istället för å köpa kärra till bilen.
    Har du fyra stolar i vanen och sängar bakom det?, kök där med?

Jo, inredning som går å plocka ut är väl ett måste. Har en polare som byggde om en van, han blev stoppad av polisen och de tyckte inte om inredningen, men eftersom han kunde plocka ut den så kunde han juh bara säga att han fraktade den…

• getwet

Medlem
    14 november, 2003 vid 12:24

Skillnaden är väl att man slipper en massa problems med släpet som man får med en beggad buss…..ständiga bekymmer. Samt att det är OERHÖRT mycket billigare att äga släpet, inga servicekostnader, försäkringen (300kr/år), och minimalt med prylar som kan gå sönder. Endast två däck som slits……och dessa är hur billiga som helst(köpte regum. till vår, 350krst). Om man behöver en bil till vardags, vilket de flesta av oss gör så är p-bil och släp det ultimata tycker jag, istället för att rulla runt med en buss varje dag. Eller så kan man väl göra som jag…..p-bil, buss och släp crazy.gif

• karapp

Medlem
    14 november, 2003 vid 12:57

Blir ju inga burnisar med däcken på kärran heller wink.gif, så de ska väl räcka ett tag.
    Bra för mig me som e inne på 3dje uppsättningen lågprofilare (plus 2 pungteringar med bytt däck) i år… crazy.gif

Hur mycket kostar bussen om året? rep, försäkring, skat m.m

• getwet

Medlem
    14 november, 2003 vid 13:32

Nu använder jag inte bussen till vardags, enbart på semestern och till surfresor, så det är svårt att beräkna vad den kostar egentligen men även om den används lite i förhållande till en “vardagsbil” så är nog kostnaden minst 10 000-12 000kr per år, om inget allvarligt händer, bensin tillkommer. Observera att bussen är avställd ca halva året…….Jag har inte inkluderat värdeminskningen eftersom den är minimal på en så gammal bil.
    Så börjar man att räkna så är ett släp oerhört billigt att äga om man ändå måste ha en bruksbil.

• wiseguy

Medlem
    14 november, 2003 vid 14:35

Du funderade aldrig på husvagn istället.. borde finnas fina ex för 20000 å då slipper man ju mekandet + att man får fönster oxå smile.gif …jag har bott ett tag i en husvagn för 1000 spänn och det var en riktigt härlig “knullburk”

• jester

Medlem
    14 november, 2003 vid 14:49

Svar till:

Du funderade aldrig på husvagn istället.. borde finnas fina ex för 20000 å då slipper man ju mekandet + att man får fönster oxå smile.gif …jag har bott ett tag i en husvagn för 1000 spänn och det var en riktigt härlig “knullburk”

[/ QUOTE ]

Mmmm… Funderade oxå på detta. Borde det inte vara lättare att bygga om en husvagn så att surfprylarna får plats än att bygga om ett släp? Men en husvagn kanske väger för mycket för vanen, skulle jag gissa?

/J

• getwet

Medlem
    14 november, 2003 vid 16:07

Så alldeles rätt, husvagnen blir för tung oavsett vilken buss du har om den är lätt lastbilsreggad. Alternativet var att jag skulle ta tungt släp kort, men då kan fortfarande inte mina grabbar köra………
    Ytterligare en sak…..grabbarna VÄGRADE husvagn (jag med) så det fanns inte ens på världskartan att det skulle bli en sådan. Problemet med husvagn är även att den är för stor….svårt att komma fram til guldställena, smala gropiga grusvägar osv.
    Eftersom inredningen är byggd i moduler kan den även användas som……..ett släp om jag behöver! Det blir svårt med husvagn.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Bygga om släpvagn.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.