Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Bygga surfbuss
-
Bygga surfbuss
Posted by freed on 29 augusti, 2009 at 06:07Fastnat för compact vans och har svårt att inte motivera mig själv till ett självbygge trots att jag vet att det är både svårt och jobbigt. Om man nu bestämmer sig för att bygga så vore det toppen med så mycket tips som möjligt. Har läst en hel del här på forumet redan och googlat en hel del. Tänkte att man kunde samla frågor och ny information i en ny tråd.
Börjar med frågor, längre ner kommer lite länkar.
Listar det jag kan tänka på ny så är det fritt fram att fylla på sen.* Biltyp (nyare än 2005 tänkte jag):
Peugeot Boxer?
Ford Transit?
Mercedes Sprinter?
VW Crafter eller kanske en nyare LT
Nissan Interstar?* Vilken är att föredra ur byggarsynvinkel, någon som är bättre?
Transiten är billigare – det är ju helt klart en fördel, men blir kvaliteten mycket sämre?* Storlek: Normal, Lång, Hög? Eller både lång och hög?
Tänker på storlek i förhållande till smidigthet att köra, parkera etc. Ståhöjd?* Säkerhet:
Behöver karossen förstärkas om man tar bort mellanväggen?
Går väggen att montera bort eller är det vinkelslipen som gäller?* Passagerarsäten bak
Tänker mig ett tvåsitssäte precis som i “färdigbyggda” compact vans. Finns att få tag på med bälten monterade på/i stolen. Finns det balkar/fästen i golvet för att fästa passagerarstolarna i eller behöver man svetsa en egen lösning?* Värmelösning: vilken rekommenderas?
* Tänkte undvika gasol. Är egentligen praktiskt men själv är jag inte så glad för det. Funderar på att bygga en gasol lösning man lätt kan plocka ut och använda utomhus, dels ur säkerhetsperspektiv men även ur besiktningsperspektiv.
* Rördragningar/avlopp etc
Tja, något speciellt man ska tänka på här* El, länkar, tips kring detta
* Träreglar och stålreglar
* Isoleringstyp? Cellplast eller vanlig, typ Gullfiber
* Beklädnadsmaterial för inredning, typ laminatskivor etc
* Nya bilar & planlösningar: Något man speciellt ska tänka på ur surfsynpunkt, lastning etc?
Det finns många bra förslag på de olika tillverkarnas hemsidor. Listade i den andra tråden här på forumet.http://www.westfalia-van.de/en/models/ford-transit-nugget/interior.html
Planlösningar http://www.reisevan.de/pages/domo-varianten.php* Inredningsdetaljer
Engelsk sida: var handlar man i sverige
http://www.rainbowconversions.co.uk/Equipment/Kitchen/smev.htm* Firmor som bygger (om man inte vill, kan eller orkar göra det själv)
http://www.rainbowconversions.co.uk/Conversions/conversions_main.htm
http://www.marcopolohusbilar.se/
http://www.scandimobil.se/
http://www.thecampershak.co.uk/galleryimages.php?galleryid=74* Inspiration / andra självbyggare
http://www.windowsmediapc.co.uk/t4/
http://www.campervanlife.com/building
http://projectt4.wordpress.com/gallery/* Budget etc / priser på inredningsdetaljer
100 000 kronor = Ungefärligt pris på komplett inredning, du lämnar vanen och firman fixar allt annat….
Tillbehörslista med tyska priser (dvs om någon annan gör jobbet http://www.reisevan.de/media/Preislisten/Musterangebot-DOMO-590-Life.pdf)freed replied 15 years, 3 months ago 5 Members · 15 Replies -
15 Replies
-
kul att fler funderar på att bygga.
För mig blev det en Boxer från 2007 som jag hunnit köra under semestern, blev några hundra mil på mätaren och jag är än så länge riktigt nöjd.
Jag funderade på en sprinter ett tag men insåg att man får bra mycket mer (nyare) bil för pengarna om man väljer något annat än Mercedes, rost verkar också vara ett återkommande problem på dessa. Det andra som är intressant är den invändiga bredden i boxern som är 187cm och det går att lirka fram några centimeter till om man bygger säng mellan balkarna och jag kan då sova på bredden. Att den är relativt fyrkantig invändigt underlättar även byggandet.
Jag valde modellen som är mellanlång och har lågt tak. Den kortare modellen känns för kort och det höga taket med last på blir väldigt högt. Hade jag inte haft behovet att lasta på taket hade jag inte tvekat på den höga då standarden blir helt annan med ståhöjd. Bussen känns relativt smidig och hanterbar, känns såklart bra mycket klumpigare än en personbil eller en folkabuss och bredden gör det lite läskigt på riktigt smala norgevägar men det funkar.
Mellanväggen går att montera bort utan vinkelslip, men jag har ingen aning om man behöver förstärka.
Jag hade också tänkt slippa gasol, min plan är att investera i en wallasvärmare som jag hört ska vara relativt tyst och verkar dra lite ström. Det finns en modell av den värmaren som går på diesel så man kan driva den direkt från tanken. Min buss har dessutom en timerstyrd dieselvärmare av märket Webasto och ett extra värmepaket under förarplatsen som jag tänkt vända mot bodelen så jag kan skicka bak lite värme under färd (den är vänd bakåt på modellen för persontransport och vänd framåt på modellen med skåp). Detta är standardutrustning som jag förstått det. Matlagningen går att lösa med ett kök tänkt till båtar som går på sprit, dessa finns till och med för inbyggnad. Känner man för att spendera lite mer pengar på kök finns det även kermikhällar som drivs på diesel. Kylning av mat och dryck går att lösa med ett energisnålt kompressorkylskåp och ett batteri till bodelen som man laddar under färd och eventuellt med solceller på taket. Tanken att ha slippa bry sig om att fylla gasolflaskor och mecka bränsle till spisen lockar helt klart. Bara tanka och köra.
Isolering hade jag tänkt lösa med cellplast. Smidigt att jobba med och binder ingen fukt. Att den är jävligt dyr får jag leva med då jag bygger i en relativt ny bil som jag tänkt behålla i många år.
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=357Finns massa mer att skriva, men det får räcka för den här gången. Lycka till med surfbussplanerna.
-
Om ni tänker bygga paneler eller bänkar och inte vill sitta och såga ur grejerna för hand, så kan jag tänka mig att för en billig penning (måste ju supporta husbilsbyggen!) att köra skivorna i stora CNC-fräsen. Då blir det bra passning och det blir snyggt när man bygger.
Hmm… Om flera är sugna på samma typ av buss, så kan man ju ta fram en “standardbänk” för kyl och sånt. -
Intressant fredrikla, jag funderar oxå på Boxern från -07, dock med det förhöjda taket.
Har du kommit längre med bygget? Skriv gärna mer eller lägg upp bilder, alternativt pma mig.Svenne, japp absolut intressant, jag tror dock att jag tidigast kommer igång till vintern….måste bygga färdigt villan först…….suck! 🙂
-
Innan semestern slängde jag ihop en relativt seriös men väldigt enkel och temporär inredning så jag skulle klara sommarens roadtrip. Tanken var att börja bygga på riktigt efter semestern men under sommarens äventyr drog jag på mig två frakturer så byggandet får vänta. Det positiva är att det gett mig en hel del tid att fundera och skissa på inredning. Jag spenderade några timmar på att lära mig google sketchup där man kan skissa i 3d, väldigt användbart och nyttigt då ens planer och mått man har i huvudet inte alltid stämmer eller funkar i verkligheten. Sjukt bra också att man kan importera modeller av färdigritade saker. Till exempel en skalaenlig surfbräda att slänga in i det tänkta lastutrymmet för brädor 🙂
CNC-erbjudandet lät intressant helt klart, men jag bor långt bort så jag får hålla till godo med sänksågen.
-
Det diskuteras en hel del i denna tråd att man inte vill ha gasol. Gasol är nog det som är absolut enklast för att driva både kyla samt matlagning i bussen. Jag har det till kylskåp samt två spisplattor. En P6 räcker länge……Och en P11 dubbelt så länge. Jag byter min P11 ungefär en gång per säsong, och då används bussen flitigt, framförallt under längre perioder typ 2-6 veckor i stöten samt en massa längre helger mm. Man fyller inte på gasoltuber idag, man byter dessa och letar man efter ett billigt ställe och skippar bensinmacken så är kostnaden ca 350kr för ett byte.
Som värmare är fotogendrivna båtvärmare oslagbara, extremt låg elförbrukning (kan stå på i flera dygn med ett bra förbrukningsbatteri).Eldrivna kylskåp…Nix! På tok för kort stå tid, måste åka runt o ladda batterier varenda dag.
Om man installerar gasol i bussen på ett sätt som överensstämmer med de krav som finns så är risken oerhört liten att något ska hända. Det är nog ett par tusen ggr farligare att köra bilen…… -
getwet;574146 wrote:Det diskuteras en hel del i denna tråd att man inte vill ha gasol. Gasol är nog det som är absolut enklast för att driva både kyla samt matlagning i bussen. Jag har det till kylskåp samt två spisplattor. En P6 räcker länge……Och en P11 dubbelt så länge. Jag byter min P11 ungefär en gång per säsong, och då används bussen flitigt, framförallt under längre perioder typ 2-6 veckor i stöten samt en massa längre helger mm. Man fyller inte på gasoltuber idag, man byter dessa och letar man efter ett billigt ställe och skippar bensinmacken så är kostnaden ca 350kr för ett byte.
Som värmare är fotogendrivna båtvärmare oslagbara, extremt låg elförbrukning (kan stå på i flera dygn med ett bra förbrukningsbatteri).Eldrivna kylskåp…Nix! På tok för kort stå tid, måste åka runt o ladda batterier varenda dag.
Om man installerar gasol i bussen på ett sätt som överensstämmer med de krav som finns så är risken oerhört liten att något ska hända. Det är nog ett par tusen ggr farligare att köra bilen……Bra med svar, mer sånt.
Det som känns krångligt med gasol är att installationen, platsen flaskorna tar och ventilationen. Dessutom jobbigt då det inte är samma standard på flaskorna i europa. Då jag haft husvagn i några år så har jag en bra uppfattning om hur det är med gasol och hade gärna varit utan.
Hur är det med gasolkylskåp, måste man ventilera dessa baktill eller går det att köra utan?
Elkylskåp, ett stort batteri och en väl dimensionerad panel på taket har jag hört ska fungera enligt dom som bytt bort gasolen i sina husbilar. 40w och 23% drift vid 20c, tycker inte det låter som så mycket men det kanske det är. Du får gärna berätta mer om dina erfarenheter, ett nytt kompressorkylskåp är ganska dyrt och det skulle inte vara så kul att investera i något som inte funkar.
Wallasvärmaren för diesel drar 1A vid 1000w och motsvarande för fotogen drar 0.35A vid 950w, går det att leva med skillnaden?
-
Trots att jag varit ute i europa vid vissa i tillfällen ca tre månader eller mer så har gasolen aldrig tagit slut, en P11. På vissa campingplatser har vi kopplat in elen istället om priset är humant. Men man får naturligtvis tänka igenom vad man använder gasen till. Många ggr kan man värma eller koka maten samtidigt som man väntar på att grillen ska få rätt temp…..På just grillen. Vi har även införskaffat ett litet gasolkök (det dom har på biltema för ca 200kr) för att laga viss mat ute när man inte vill laga till inne i bussen, typ stekt mat mm. Till dessa köper man ett gäng små gasoltuber för en 50 lapp.
Vi hade tidigare ett kylskåp på 30 liter som räckte till två personer, den drog minimalt med gas. Numera har vi istället en kyl på 60 liter och märker naturligtvis skillnad på förbrukningen men det är inte så mycket mer än tidigare så att det stör.
I vår buss så står gasolen inbyggd under kylen som sedan ventileras med hjälp av hål i golvet med en dimension (som jag inte minns hur stor den skulle vara) som man kräver. Det blir på så sätt ett slutet system och gasen rinner ut om det skulle bli läckage. Eftersom sedan “köksdelen” ligger direkt bredvid kylen så är det en mycket kort slang till köket med en tät genomföring. Sedan finns det också gaslarm om det mot all förmodan skulle bli ett läckage. Vi använder också detta utrymme som ett skafferi, vattenflaskor, vinflaskor och andra grejer som ska stå lite svalare. Dels för att det är ventilerat men jag har också lagt märke till att gasolflaskorna alltid är svalare än den omgivande lufttempen.
Du behöver inte ha en ventilationshål bakom kylen, däremot behöver den utrymme. Avgaserna ska naturligtvis ut genom antingen taket eller sidan. Själv tycker jag värmen från kylen är positiv, håller fukten borta på nätterna för en behagligare sömn. Värmaren använder vi bara när det verkligen behövs.
I sydeuropa däremot kan det kanske kännas jobbigt med en kyl som genererar värme på baksidan, men så som vi upplevt det så spelar det ingen som helst roll, det går ändå inte att sova runt medelhavet i bussen med stängda dörrar.Jag avstod kompressorkylskåp just för kostnaden, samt att jag inte får någon valmöjlighet att välja gasol eller el. Så som det nu är i vår buss kan jag antingen koppla in på 230, eller 12V där solcellen på taket hjälper till (laddar 55w max, kylen drar 75watt på max) eller som oftast gasol. Detta innebär att jag kan stå på ett o samma ställe så länge jag vill……Om du ska montera in kompressorkyl samt ett soldrivet system som klarar av förbrukningen under en längre tid så antar jag att kostnaderna börjar dra iväg ordentligt. Observera att det inte enbart är kylen som drar ström…Man vill ligga och läsa kanske, lyssna radio, cd, ladda mobiltelefonen, ladda laptoppen osv. Och varför inte en surf DVD på kvällen……
Angående förbrukningen på en kompressorkyl, när har man 20grader i en surfbuss? Min erfarenhet är att det är 40grader…….Det är skillnad på stora husbilar, men våra plåtskåp värmer rätt gött i solen!
Angående förbrukningen på värmaren så blir iaf mitt svar att 1 amp är för mycket. I princip tre ggr så mycket som en Wallas, som jag också antar har en betydligt lägre ljudnivå. Det är bara att börja räkna, om du har ett batteri på 75ah (man kan inte dra ut allt ur batteriet, då blir det förstört) så kommer den att tömmas ganska snabbt. Jag tippar på en natt om man förbrukar mer ström ytterligare, tex en kompressor kyl och lite högläsning vid lampan.Ytterligare tips för att hjälpa kylen (som har det jobbigt i en husbil) är att vissa saker som behöver svalkas, typ ölen och vinet, kan skjutas in i en blöt raggsocka och läggas på ett blåsigt ställe. Efter en timmer eller två har flaskan kylts ned markant. Raggsockan behöver energi för att torka och tar då energin i form av värmen från flaskan. Lite så gör vi för att hjälpa kylen till en bra temp utan att behöva köra den på fullt ös. Däremot här hemma i Sverige så får man värma vinet istället……..
-
Gasolskåpen är helt klart grymma, men jag har använt en elkompressorbox (box släpper inte ut kylan lika mycket som ett skåp) i 8 år nu. Jag köpte den till en segelbåt men behöll den när båten såldes. Den har varit med överallt och den funkar super. Jag brukar slänga in den i bagageluckan för att kunna ha kalla saker med när vi har kört långt, mest för att ha frukost om vi slaggar nånstans eller för att slippa sunkig vägmat (och så är iskall öl gott). Den är inte så stor, men det är exakt samma aggregat i de större boxarna som såldes då. Om jag drar på minsta lilla för mycket är mjölken frusen.
Visst, rätt dyr men rackarns vad bra den är. Den kan stå kall i flera dar utan att jag ens har den påslagen. Å andra sidan kan jag inte ha glass i den. Getwet-Svenne: 1-0. -
getwet;574269 wrote:Glasstårta på Fituna snart Svenne!
Imorrn eller? 🙂
-
getwet;574266 wrote:Trots att jag varit ute i europa vid vissa i tillfällen ca tre månader eller mer så har gasolen aldrig tagit slut, en P11. På vissa campingplatser har vi kopplat in elen istället om priset är humant. Men man får naturligtvis tänka igenom vad man använder gasen till. Många ggr kan man värma eller koka maten samtidigt som man väntar på att grillen ska få rätt temp…..På just grillen. Vi har även införskaffat ett litet gasolkök (det dom har på biltema för ca 200kr) för att laga viss mat ute när man inte vill laga till inne i bussen, typ stekt mat mm. Till dessa köper man ett gäng små gasoltuber för en 50 lapp.
Vi hade tidigare ett kylskåp på 30 liter som räckte till två personer, den drog minimalt med gas. Numera har vi istället en kyl på 60 liter och märker naturligtvis skillnad på förbrukningen men det är inte så mycket mer än tidigare så att det stör.
I vår buss så står gasolen inbyggd under kylen som sedan ventileras med hjälp av hål i golvet med en dimension (som jag inte minns hur stor den skulle vara) som man kräver. Det blir på så sätt ett slutet system och gasen rinner ut om det skulle bli läckage. Eftersom sedan “köksdelen” ligger direkt bredvid kylen så är det en mycket kort slang till köket med en tät genomföring. Sedan finns det också gaslarm om det mot all förmodan skulle bli ett läckage. Vi använder också detta utrymme som ett skafferi, vattenflaskor, vinflaskor och andra grejer som ska stå lite svalare. Dels för att det är ventilerat men jag har också lagt märke till att gasolflaskorna alltid är svalare än den omgivande lufttempen.
Du behöver inte ha en ventilationshål bakom kylen, däremot behöver den utrymme. Avgaserna ska naturligtvis ut genom antingen taket eller sidan. Själv tycker jag värmen från kylen är positiv, håller fukten borta på nätterna för en behagligare sömn. Värmaren använder vi bara när det verkligen behövs.
I sydeuropa däremot kan det kanske kännas jobbigt med en kyl som genererar värme på baksidan, men så som vi upplevt det så spelar det ingen som helst roll, det går ändå inte att sova runt medelhavet i bussen med stängda dörrar.Jag avstod kompressorkylskåp just för kostnaden, samt att jag inte får någon valmöjlighet att välja gasol eller el. Så som det nu är i vår buss kan jag antingen koppla in på 230, eller 12V där solcellen på taket hjälper till (laddar 55w max, kylen drar 75watt på max) eller som oftast gasol. Detta innebär att jag kan stå på ett o samma ställe så länge jag vill……Om du ska montera in kompressorkyl samt ett soldrivet system som klarar av förbrukningen under en längre tid så antar jag att kostnaderna börjar dra iväg ordentligt. Observera att det inte enbart är kylen som drar ström…Man vill ligga och läsa kanske, lyssna radio, cd, ladda mobiltelefonen, ladda laptoppen osv. Och varför inte en surf DVD på kvällen……
Angående förbrukningen på en kompressorkyl, när har man 20grader i en surfbuss? Min erfarenhet är att det är 40grader…….Det är skillnad på stora husbilar, men våra plåtskåp värmer rätt gött i solen!
Angående förbrukningen på värmaren så blir iaf mitt svar att 1 amp är för mycket. I princip tre ggr så mycket som en Wallas, som jag också antar har en betydligt lägre ljudnivå. Det är bara att börja räkna, om du har ett batteri på 75ah (man kan inte dra ut allt ur batteriet, då blir det förstört) så kommer den att tömmas ganska snabbt. Jag tippar på en natt om man förbrukar mer ström ytterligare, tex en kompressor kyl och lite högläsning vid lampan.Ytterligare tips för att hjälpa kylen (som har det jobbigt i en husbil) är att vissa saker som behöver svalkas, typ ölen och vinet, kan skjutas in i en blöt raggsocka och läggas på ett blåsigt ställe. Efter en timmer eller två har flaskan kylts ned markant. Raggsockan behöver energi för att torka och tar då energin i form av värmen från flaskan. Lite så gör vi för att hjälpa kylen till en bra temp utan att behöva köra den på fullt ös. Däremot här hemma i Sverige så får man värma vinet istället……..
Intressant, ska fundera lite på hur jag ska lägga upp det nya bygget. Precis som svenne har jag kollat på en kylbox med kompressor. Den jag har kollat på är för inbyggnad. Men ja, helt klart inte kul att stå där utan ström eller krav på att köra bilen på tomgång varje dag för att få kräm.
När det gäller värmaren så har den samma ljudnivå som en Wallas, då det faktiskt är en Wallas. Men ja, Wallasvärmaren som går på diesel drar mer ström än deras fotogenvärmare av någon anledning. Just nu lutar det mot fotogenversionen, dom drar ju så pass lite bränsle så en extra tank att hålla koll på spelar inte så stor roll.
20 grader var något som nämndes i specifikationerna. Om jag inte minns fel fanns det andra temperaturer listade också. Medeltemperaturen i bussen beror ju på vart man åker och vilken årstid. Det intressanta är inte den exakta temperaturen man har i bussen utan att kylskåpet inte går konstant. Att det sedan finns en funktion i nyare skåp som gör att dom går för fullt när man kör bilen för att sedan spara kylan och gå på ett sparläge när man inte har laddström känns intressant. Bilen kör man ju trots allt så fort man ska surfchecka. Jag är helt klart sugen på ett kompressorskåp men vet fortfarande inte om man ska våga.
Svenne: hur länge kan du hålla lagomt låg temperatur i din kylbox innan du dragit ur batteriet?
-
getwet;574146 wrote:Det diskuteras en hel del i denna tråd att man inte vill ha gasol. Gasol är nog det som är absolut enklast för att driva både kyla samt matlagning i bussen. Jag har det till kylskåp samt två spisplattor. En P6 räcker länge……Och en P11 dubbelt så länge. Jag byter min P11 ungefär en gång per säsong, och då används bussen flitigt, framförallt under längre perioder typ 2-6 veckor i stöten samt en massa längre helger mm. Man fyller inte på gasoltuber idag, man byter dessa och letar man efter ett billigt ställe och skippar bensinmacken så är kostnaden ca 350kr för ett byte.
Som värmare är fotogendrivna båtvärmare oslagbara, extremt låg elförbrukning (kan stå på i flera dygn med ett bra förbrukningsbatteri).Eldrivna kylskåp…Nix! På tok för kort stå tid, måste åka runt o ladda batterier varenda dag.
Om man installerar gasol i bussen på ett sätt som överensstämmer med de krav som finns så är risken oerhört liten att något ska hända. Det är nog ett par tusen ggr farligare att köra bilen……Tjena Micke!
Jag har slängt ut gasolen och gått över till ett snålt kompressordrivet kylskåp i kombination med tre 50Ah batterier och 50W solpanelen. Funkar rätt ok i två dygn men sedan börjar spänningen i batteribanken tryta. Å andra sidan kan man stänga av skåpet över natten om man bara har lite “bulk” i det som några öl eller så. Där ökar ju driftstiden ganska bra. Tänkte ha som höstsyssla att försöka bygga en liten vindsnurra som kan komplementera solcellen. Får se om man lyckas. En solcell i kombination med att köra lite tror jag i alla fall funkar. Bara köra kan nog vara värre som du säger. Lagar mat gör jag numera med ett sånt campingkök från Biltema där butangasen finns i flaskor för 20:- styck. En flaska räcker kanske 10 matlagningar så det funkar rätt bra.
Förra helgen skulle jag upp till Uppsala på kräftskiva med Peggy Sue. Fick stanna och lämna henne på verkstaden på OkQ8 i Kungsör då jag tyckte motorn blev svag + gav ett konstigt vibrerande malande ljud ifrån sig. Öppnade huven och tittade och tyckte att jag såg att vatten hade runnit därinne och tänkte att nu har väl toppen gått igen. Idag fick jag beskedet. Vänster bakbroms låg an som satan.. :laugh: Fan va nice. Trodde hon var död för gott. Å andra sidan hade man nästan börjad drömma om någon ny och vackrare modell.. Nu blir det i alla fall surfsemester v44. Företaget har stoppvecka då så..
-
fredrikla;574461 wrote:Svenne: hur länge kan du hålla lagomt låg temperatur i din kylbox innan du dragit ur batteriet?
Jag har en Isotherm-box, och har aldrig dragit ur batteriet. Såg nu att de dessutom finns med 230/12 V och går med automatik när motorn är igång (kolla http://www.bryggan.nu). Jag har varit still utan motorgång i 2-3 dagar utan problem. Min är som sagt 10 år gammal och de nyare är smartare energimässigt. Har för mig att den är på 0,6 A i driftström, och den går inte hela tiden. Och även om den skulle göra det så skulle jag komma långt på ett batteri.
En sak som gör stor skillnad på kylan – öppna inte boxen/skåpet i onödan.Gas eller el? Skulle jag köpa en ny box idag, så vet i tusan…
-
Läser med nöje och stort intresse. El eller gasol, ja, inte lika självklart längre. Fotogenvärmaren var ny för mig.
Kul att ta del av allas erfarenheter.
Lite utanför ämnet men skickar ändå med en länk till länksamlingen. Lite inspiration för Judo-Freddans vindkraftprojekt.
http://24volt.eu/index.php
Killen är kunnig och i de fall jag ställt frågor får man ruggigt uttömmande svar. -
Trä eller plåtreglar? Vad är bäst eller spelar det någon roll?
Hur fäster man bäst skåp etc i väggarna? Plåten i skåpet är ju tunn som tusan. Hur mycket vågar man skruva och borra i balkarna?
Log in to reply.