-
Bygga Surf/takbox inför sommaren!
Tanken kommer då och då på att bygga en snygg Surfbox (lackad i bilens färg)
Och jag kan inte vara ensam, ellerHar idag en kombi som jag lastar in & ur varje gång och det suger biggtime då värdefull tid/ energi förloras, sen har vi ju det här med blöta grejer i bilen hem.
Surfbuss är inget alternativ pga. platsbrist en hemma, en extra onödig kostnad, för få prylar osv.
-Men varför lastar du inte prylarna på taket, undrar ni
Jo visst har man gjort det genom åren men de finns ju så många nackdelar:
– ser ut som Röven med prylarna hullerombuller på taket!
– Oro att nått skall falla av eller gå sönder i 150 knyck
– salt vatten på bilen
– Löser inte problemet med att lasta av & på – tidskrävande
Listan kan göras oändlig.Men, om man hade haft en snygg surfbox med allt i som man bara hissade ner från garagetaket skulle det bli en grymt praktiskt och ge en massa fördelar .
– 30 sekunder så är alla pryla med!!!!!!!!!!!!!!
– Praktisk förvaring av prylarna på samma ställe
– Besparing av plats hemma
– Snyggt med designad box med brädans form!!!
– Lågt luft motstånd, (blir ju en del motorväg numera)
– kunna låsa in alla PrylarHar scannat marknaden för att köpa en box och den suger fett för vindsurfing,
problemet är som ni vet längden ….Ehhh på boxarna Inget annat
De flesta boxar idag har en max längd på 235cm (brädan min 267), de finnas större men
de kostar som en ny bräda och för det andra är de stora boxarna fula som stryk, med andra ord helt ointressant.Alltså blir det till att bygga en själv!
Jag tänker bygga den i Glasfiber, enligt några tips från Båtfirmor samt tester hemma kom fram till att det räcker med ett lager Fiber och ett par lager med Epoxy/poliester
Priset för matrialet = Chicken shit money.Målet är att boxen skall vara snygg, (inte nån ful trä kista som jag sett ), så frågan var, vilken är den snyggaste formen enligt oss surfare?
Naturligtvis BRÄDANS !!!!Iden är att använda brädan som mall till boxen.
Min tanke är att skapa en icke delbar box med lucka i baken,
(alternativt en delad box – krångligare) där brädan är inkörd upp o ner i locket så man enkelt kan dra i & ur den.Första iden var göra boxen över brädan,
Genom att vända brädan med botten upp,lägga på en rak plåt på den bakre delen av brädan så att boxen får brädans shape framtillen till mitten och sen blir lika bred till baken.
Sen klär in allt i nått skyddande material – typ aluminiumfolie.
Följande läger man ut glasfibermattan över hela brädan och viker ner sidorna, penslar osv.Men!, vad man egentligen vill är att få en slät utsida, det innebär att man måste göra en slät form av brädan först, frågan är vilket material man ska använda till formen?
Jag får fundera en stund …Är det någon annan som tänker i dessa banor eller har nån bra ide???
Kanske rent av finns en marknad för billiga surfboxar???
Här kommer en enkel bild på det tilltänkta resultatet
//Glenn
Logga in för att svara.