Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga Surf/takbox inför sommaren!

• Bygga Surf/takbox inför sommaren!

Publicerad av drakglenn på 15 januari, 2004 vid 13:27

Tanken kommer då och då på att bygga en snygg Surfbox (lackad i bilens färg) laugh.gif
    Och jag kan inte vara ensam, eller

Har idag en kombi som jag lastar in & ur varje gång och det suger biggtime då värdefull tid/ energi förloras, sen har vi ju det här med blöta grejer i bilen hem.

Surfbuss är inget alternativ pga. platsbrist en hemma, en extra onödig kostnad, för få prylar osv.

-Men varför lastar du inte prylarna på taket, undrar ni

Jo visst har man gjort det genom åren men de finns ju så många nackdelar:

– ser ut som Röven med prylarna hullerombuller på taket!
    – Oro att nått skall falla av eller gå sönder i 150 knyck
    – salt vatten på bilen tongue.gif
    – Löser inte problemet med att lasta av & på – tidskrävande
    Listan kan göras oändlig.

Men, om man hade haft en snygg surfbox med allt i som man bara hissade ner från garagetaket skulle det bli en grymt praktiskt och ge en massa fördelar laugh.gif.

– 30 sekunder så är alla pryla med!!!!!!!!!!!!!!
    – Praktisk förvaring av prylarna på samma ställe
    – Besparing av plats hemma
    – Snyggt med designad box med brädans form!!!
    – Lågt luft motstånd, (blir ju en del motorväg numera)
    – kunna låsa in alla Prylar

Har scannat marknaden för att köpa en box och den suger fett för vindsurfing,
    problemet är som ni vet längden ….Ehhh blush.gif på boxarna Inget annat grin.gif
    De flesta boxar idag har en max längd på 235cm (brädan min 267), de finnas större men
    de kostar som en ny bräda och för det andra är de stora boxarna fula som stryk, med andra ord helt ointressant.

Alltså blir det till att bygga en själv!

Jag tänker bygga den i Glasfiber, enligt några tips från Båtfirmor samt tester hemma kom fram till att det räcker med ett lager Fiber och ett par lager med Epoxy/poliester
    Priset för matrialet = Chicken shit money.

Målet är att boxen skall vara snygg, (inte nån ful trä kista som jag sett grin.gif), så frågan var, vilken är den snyggaste formen enligt oss surfare?
    Naturligtvis BRÄDANS !!!!

Iden är att använda brädan som mall till boxen.

Min tanke är att skapa en icke delbar box med lucka i baken,
    (alternativt en delad box – krångligare) där brädan är inkörd upp o ner i locket så man enkelt kan dra i & ur den.

Första iden var göra boxen över brädan,
    Genom att vända brädan med botten upp,lägga på en rak plåt på den bakre delen av brädan så att boxen får brädans shape framtillen till mitten och sen blir lika bred till baken.
    Sen klär in allt i nått skyddande material – typ aluminiumfolie.
    Följande läger man ut glasfibermattan över hela brädan och viker ner sidorna, penslar osv.

Men!, vad man egentligen vill är att få en slät utsida, det innebär att man måste göra en slät form av brädan först, frågan är vilket material man ska använda till formen?
    Jag får fundera en stund …

Är det någon annan som tänker i dessa banor eller har nån bra ide???

Kanske rent av finns en marknad för billiga surfboxar???

Här kommer en enkel bild på det tilltänkta resultatet

//Glenn

jonaish svarade 19 år sedan 35 Medlemmar · 104 Svar
  • 104 Svar
  • niklas_s

Medlem
    15 januari, 2004 vid 13:36

bestäm dig för att behålla din bräda bara innan du börjar bygga. kan bli jobbit å hitta en ny me samma mått cool.gif

grymm idé annars

• gurra1978

Medlem
    15 januari, 2004 vid 13:39

Jag har också tänkt mycket på det här med takbox. Det finns flera alternativ.

1. Bygg själv = tidskrävande, kostar nog lite stålar om man ska göra i glsafiber, men blir troligtvis bra.

2. Köp stor begagnad. Sen kapar du den och förlänger den helt enkelt. Jag har sett folk göra detta tidigare med bra resultat. Fördelen är att du har en färdig form, inte lika mycket jobb helt enkelt. Jag har hittat stora på Blocket.se för 500 kr med någon liten defekt. När man ändå håller på förlänger kan man ju lika gärna laga en spricka eller två.

3. Köp en Hypersonic! Den enda bräda man behöver. Dessutom är den kort som fan, 218 cm . Eller varför inte en Starboard Compakt, drygt 2 m. Då får brädan (inte masterna, klart 430 mast funkar ju och 460 om man har 230 box) plats i en vanlig takbox.

Lycka till med vad du en gör.

• drakglenn

Medlem
    15 januari, 2004 vid 13:51

Ang byta bräda: Polaren sa samma sak wink.gif
    Min tanke var dock att man kan göra boxen från en något större bräda, i mitt fall kommer jag inte skaffa en större möjligen minde cool.gif

Matrial: 500:- på Biltema, tidskrävande….ja, men det kan det vara värt

Utgå från färdig box, japp det var min förta tanke men så var det ju det här med en Box som såg ut som brädan, det blir nog ok om man hittar en 60cm box……

• gegga

Medlem
    15 januari, 2004 vid 14:12

Hur får du in en 460 mast i en 230 box?
    Liten tanke vurpa?
    Bottenddelen på 2 delade master sticker in
    ca 20 cm i toppdelen så 460 mastens båda delar
    är minst 240 långa samma pricip gäller 430 bäst att
    mäta masterna före beställning av box så det inte
    blir fel!

• maca

Medlem
    15 januari, 2004 vid 14:20

Kolla in denna inanan du börjar bygga:
    http://www.quiverack.co.uk/

• drakglenn

Medlem
    15 januari, 2004 vid 14:47

Svar till:

Kolla in denna inanan du börjar bygga:
    http://www.quiverack.co

[/ QUOTE ]

Sett den!
    Tyvärr är den inget altenativ då den inte är gjord för att ta brädan tongue.gif.
    Om man skippar brädan i boxen kan man köpa vilken box som helst(över 230).

Men tack endå smile.gif

Ingen som har ett tips på matrialet till formen??.
    Får man väl fram en bra form är det en baggis att serie tillverka, om nån mer vill ha dvs smirk.gif.

//Glenn

• lundvall

Medlem
    15 januari, 2004 vid 14:54

En grymt bra ide! Säger bara de smile.gif

• adde

Medlem
    15 januari, 2004 vid 15:06

Funderade kort i dessa banor innan jag skaffade en takbox. Tänk på följande.

1) En vanlig långsmal hinkplastbox väger 12 kg. En epoxibox blir säkerligen bra mycket tyngre.

2) Vad väger en utrustning? Testade själv med en bag för segel (6 st) och master (3 st) och bommar (2 st) det blev helt ohanterligt och vägde 35 kilo.

Det blir alltså inte så enkelt att hantera, din box+utrustning hamnar säkert över 50 kilo.

Jag köpte en långsmal takbox (235 cm) och smal nog för att få plats med brädorna på sidan. I boxen har jag 6 segel + evt. 370 och 400 mast (i de fall jag inte har med mig 460). Annars är boxen skålad bak och jag har monterat öglor så jag enkelt spänner på mastbagen ovanpå boxen. Bredvid slänger jag 2-3 brädor och på dem lägger jag bommarna. Jag har monterade snabbfästen som gör att det går snabbt att fästa brädorna.

är seglen i boxen är det två vändor att hämta resten.

/adde

• vinta_kestrel

Medlem
    15 januari, 2004 vid 15:26

En sak innan du bygger. Dina båtbyggarvänner verkar inte snälla… 1 lager väv och 2 lager plast?!

Först måste du göra en stabil form.
    När du väl gjort det ska du åtminstone ha två lager väv. Ett lager håller inte en sekund! Två är lite väl lite för stabilitet det också – 2 lager använder man när man har racingkåpor på motorcyklar (ok, inte på elitnivå förstås, där kör man 1 och 2-lagers vacuumbakad kolfiber med kevlarförstärkningar) för att få det lätt. Men inte är det stabilt inte. Mina rejskåpor var tvålagers glasfiber och det är lätt, men inte stabilt… Tvärtemot vad Dr Alban på båtbyggeriet tycks tro wink.gif

• seeeker

Medlem
    15 januari, 2004 vid 15:29

Svar till:

Jag köpte en långsmal takbox (235 cm) och smal nog för att få plats med brädorna på sidan. I boxen har jag 6 segel + evt. 370 och 400 mast (i de fall jag inte har med mig 460). Annars är boxen skålad bak och jag har monterat öglor så jag enkelt spänner på mastbagen ovanpå boxen. Bredvid slänger jag 2-3 brädor och på dem lägger jag bommarna. Jag har monterade snabbfästen som gör att det går snabbt att fästa brädorna.

är seglen i boxen är det två vändor att hämta resten.

/adde

[/ QUOTE ]

Hur ser snabbfästena för brädorna ut? vad kostade din box?

• gurra1978

Medlem
    15 januari, 2004 vid 15:35

HEHE, undra hur jag tänkte när jag skrev det där om masterna. 460/2= 230 lät kanske för bra för att vara sant. Bra påpekat.

• adde

Medlem
    15 januari, 2004 vid 15:41

Boxen är Thule Alpine 500, men finns nog inte i sortimentet längre, gissar att Ocean 500 eller Evolution 500 har liknande mått. Micro säljer/sålde samma box (alpine) under annat namn (easytravel eller nått sådant) för under 2000 sek.

Snabbspännena är thules original som är ett band som sitter fast på räcket och en trissa med spärr som man drar åt. Liknar art 34-225 på http://www.biltema.se i konstruktionen, något snyggare dock. Kika på thules originaldelar på http://www.thule.se

/adde

• drakglenn

Medlem
    15 januari, 2004 vid 15:57

Abbe, verkar kanon, visst har jag funderat i dessa banor,
    enda alternativet om man har mkt prylar…..

I mitt fall så har jag 4 segel 3 master 2 bomar 1 bräda och då skulle boxen funka finfint

Hela iden bygger på att boxen inte ska vara bredare än 1 bräda är just för att ev. få plats med fler brädor..

Har nyss monterat 6 trissor i garaget 4 över bilen och två st dubbel trissor på väggen som bildar ett block (lättare att dra upp & ner), med dessa hissar jag enkelt mina prylar
    från bilen,(Kostnad Trissor & lina 150:-).
    Ska bara fixa en vev på väggen.

Ang: Glasfiber lager på boxen:
    Öhh Va? Jag kanske glömt nu, var det tvålager fiber.
    Till Dr albans försvar grin.gif kan jag bara säga att han visade mig provbitar a 20*20cm med alla aternativ (olika många lagerväv kontera Epoxy),
    fibrerna var inte det som gjorde hårdheten utan lager Snor.
    ska kolla detta inför bygget

Om nu man bara hade en snygg Box för brädan klar !!! wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    15 januari, 2004 vid 17:30

Vet du vad, jag skall ge dig ett litet tips Glenn. Köp inte din glasfiberväv och plast på Biltema det skulle garanterat bli svindyrt. Vänd dig istället till nåt båtvarv eller en plastgrossist så får du en rimlig kostnad. Glöm att bygga i Epoxy om du vill haner kostnaderna utan bygg i polyester so m är betydligt billigare osv.
    Jag köper min plast till surfbrädbyggen av en grossist som heter BEHÅPE nere i skåne, gör en sökning i Google så hittar du deras sida.
    Lycka till
    Erik G

• anonym-anvandare

Medlem
    16 januari, 2004 vid 09:41

Bra projekt ide. Plywood (båt) kan nog fungera som stomme, tål väta och är nog hyfsat flexibel med tanke på böjbarhet och så vidare. Lite spackel och lack, vips är det färdigt!

Sida 1 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga Surf/takbox inför sommaren!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.