Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bygga Surf/takbox inför sommaren!
-
Det absolut bästa är nog en täckt låst släpvagn (förutom buss) färdigpackad med all utrustning i. Bara att koppla på bilen och dra iväg. Inte ett snabbfäste eller rem att dra åt! Kanske inte billigast eller snyggast, heller inte snabbast på motorvägen. Men en kanonidé, och en begagnad släpvagn kostar inte många tusenlappar. Själv har jag tyvärr ingen bra plats att parkera den, bor mitt i Göteborg, så det fick bli en buss istället.
/Magnus -
Kolla den här sajten.
http://www.surfbox.de/uebersicht.htm
De säljer bla en box som är 315 cm lång!
Men den är svindyr 650 Eurosar. -
Släpvagnsidén är jag inne på. Jag har kollat upp priser på begagnade skåpvagnar, men för att få en tillräckligt lång (ca 280 cm innermått) får man betala mellan 15 och 20 tusen och då är den dessutom över 2 meter hög, dvs. man kan inte rulla in den i garaget.
Jag har köpt en vanlig släpkärra med flak på ca 130×260 för 4000 kr som jag tänker bygga ett skåp på. För att få tillräcklig längd tänkte jag ta bort sargen fram och bak och låta skåpet gå ca 10 cm utanför åt båda håll.
Frågan som infinner sig är hur man ska bygga skåpet. Helst ska man ju kunna lyfta av det ifall man behöver köra annat på kärran. Jag har funderat på att göra en stomme av fyrkantsrör och sedan klä väggar och tak med plywood. Gör man taket avtagbart kan man ju använda den som kärrorna med nätgrindar som finns att hyra på mackarna också om man behöver. Men för det mesta ska den ju vara packad och klar att dra till surfet med. Jag tänkte ha den färdigpackad i garaget under säsongen, det känns som att man minskar risken för mögel och annat otrevligt på utrustningen då jämfört med att ha den utomhus. Bilen behöver man ju inte ha i garaget förrän det blir tvunget att skrapa is från rutorna.
/Håkan
-
Svar till:
Bra projekt ide. Plywood (båt) kan nog fungera som stomme, tål väta och är nog hyfsat flexibel med tanke på böjbarhet och så vidare. Lite spackel och lack, vips är det färdigt!
[/ QUOTE ]
YESSSS, GOTT!!!!
Så jäkla självklart, fattar inte att man täkt på detta tidigare,
fick en likande ide igår när jag byggde en baslåda till polaren…..Min tanke var att bygga en mall i spån & Masonit,
men Playwood är nog bättre (Tack.Man börjar bygga den bakre delen med önskade vinklar(som en kista),
den främre delen bygger man efter sin bräda.Börjar med skivan i botten, alltså taket på boxen,
lägger i surfbrädan och böjer skivan mot nosen på brädan och fixerar denna.
Sen är det bara att rita av nosen den böjda masoniten och såga rent för att få spetsen,
monterar dit sidorna och böjer dessa mot spetsen….För att göra mjukare former i hörnen klafsar man dit spackel alla vinklar ock drar jämt med en rund liten mall/skrapa.
Mallen för toppen är klar
Min box kommer bli ca 60 cm bred & 270 lång
gör nog mallen längre och monterar en baksida som man kan flytta, detta för att kunna välja önskad längd på boxen
(om nån annan vill ha en)Tack för tipsen i denna tråd
Har inte hunnit längre i tankarna men jag återkommer
//Glenn
-
Glömde logga in!
Stavade visst lite fel i all hast, “Och” med K, -
Hej! Jag har grejorna inne i bussen från maj till oktober och har inte fått mögel på grejorna någon gång.
Jag sköljer det inte och det blir blött här och där, men det mesta rinner nog bort. Grejorna hänger i taket, kan vara därför som det funkar. -
En sådan Surfline-box har jag sett på HCJ (biltillbehörsaffär i Göteborg, Backaplan). Den skulle de ha typ 5000kr för. Den var 2,8meter lång tror jag. Och den hade ett vadderat takräcke uppe på boxen som man kunde sätta fast brädan i! Såg väldigt fin ut! Men som sagt – vill man ha in brädan blir den för liten ändå.
Förslag om man vill ha in allt i boxen:
Skaffa tunn frigolit (expanderad cellplast), typ 1cm tjock. Kanske 2cm på vissa ställen. Den frigoliten går att böja lite lätt. Lägg alla prylar inkusive brädan i en hög som du tänkt packa det i boxen. Bygg en frigolitbox runt allt. Ta lite extra utrymme (det krävs alltid mer än vad man tror! Tänk på hur du kommer att lasta in och ut). Såga, böj, limma frigoliten. Runda kanterna lite så att det ser bra ut.
Sedan så kan du plasta utanpå frigoliten! Frigoliten blir alltås en kvarsittande form till boxen!
Såga isär den på mitten i längsled, plasta till kanterna, sätt gångjärn och gasdämpare (eller kanske bara såga upp en lucka där bak). Tada!!! Nu har du en takbox!Om du vill kan du ju sedan snygga till den lite invändigt och plasta på ett lager där också så blir den hållbar och vattentät. Köp lite billiga liggunderlag och limma på insidan så skyddar du både bräda och box mot skav. Dräneringsrör och ventilation (intag på undersidan fram så det blåser in då du kör samt evakueringsventil bak) kanske också är bra.
Alternativt köper du extruderad cellplast (kallas styrofoam av oss surfare) och bygger allt i. Den är lite stabilare och hårdare. Något dyrare men både frigolit och styrofoam är billigt i de tunna dimensionerna.
Vill du lyxa till det ordentligt och få ett stabilt bygge så byter du frigoliten mot riktigt hårt och dyrt sandwishmaterial 😉Jag kommer inte ihåg vilket material som tål vilken plast, frigolit tål epoxy men inte polyester tror jag. Styrofoam tål båda två. Är det så? Kolla det!
Förslaget är mycket, mycket lättare (både i vikt och som metod) än att bygga med plywood. Du skär cellplast med en vanlig kniv, du limmar ihop frigolitboxen med Karlssons klister! Du behöver inte vara så himla noga då du bygger boxen i frigolit eftersom du kommer plasta över allt, det jämnar ut ev. små skavanker. Sedan slipar du till den och lackar med bilens färg.
Frigolit är mycket billigare än plywood (det dyra här är plast och glasfiberdukar). Du kan runda av hörn med vanligt sandpapper så du slipper den “boxiga” konstruktionen som du antagligen får då du bygger i plywood. Dessutom tränar du på att plasta så att du kan bygga en egen surfbräda till våren!Billigt, lätt, relativt enkelt, snyggt!
/Staffan
-
Vrickade foten i lördags (, därför kommer mitt svar först nu .
Ang: box i playwood. – Nej nej för tusan
Jag tänker inte bygga boxen i playwood ! – bara formen som jag gör boxen i , toligen använder jag tjock masonit till formen & glasfiber till boxen.
Ang: Bygga med frigolit – låter som ett enkelt alternativ, tack för iden
Den stora fördelen med en form som jag ser är att man får en jämn o slät yta på utsidan av boxen, en annan fördel är att man kan göra flera boxar ur samma form.
Som det ser ut nu kommer jag bygga en sluten box med en lucka baktill, dels för att det är lättare att göra, men även för att jag helt enkelt inte finner någon anledning till att ha en delbar box då alla prylar är långa.
Har några saker som måste kollas innan jag kör igång, det ena är designen, det andra är om man ska gjuta boxen i en eller två delar, och om jag väljer att göra två delar (topp & botten) – hur, var och med vad man får ihop dem snyggast.
Fler idéer från sjukbädden:
– sätta in en backventil i nosen så saltvattnet kan rinna ut via en slang hemma.
– montera snäppfästen till förlängarna och mastfoten på insidan luckan, ( Bra ide H-J)
– montera några stag i boxen som separerar prylarna mm.Tänkt en hel del på detta dessa dagar,
Det enklaste alternativet är naturligtvis att köpa en box för segel, mast & bom och ha brädan bredvid, men så var det här med att diskret kunna ta med prylarna till jobbet utan tjafs, kunna ha på prylarna en längre tid utan behöva vara rädd för stöld så fort man vänder ryggen till, slipa stuvaom när folk ska med osv., japp gör jag inte en box för brädan nu kommer den aldrig bli avJag kör igång så fort jag kan gå….. (Jävla tur det hände på vintern!!!)
//Glenn
-
Helt klart en grym ide Glenn!
Men det måste ju finnas folk som har gjort något liknande innan? jag har sökt som fan men inte hittat ngt.. tänkte det kanske tom fanns färdiga ritningar eller iaf bilder som man kan sno ideer ifrån, men icke.
krya på dej och håll oss uppdaterande om boxbyggandet!
Annars ser ju Quiverack som nämnts tidigare väldigt fina ut, men lite dyra..
-
Synd om foten! Men kanske bra för byggverksamheten?
Om du skall gjuta i form och göra det enkelt så tror jag på att gjuta hela överdelen och sedan fästa den vid en rak platta som är underdel. Du skruvar alltså i överdelen i den undre. Den undre kanske kan vara en glasfiberförstärkt plywoodskiva.
Formen är ju bra eftersom du kan bygga flera. Men det går åt nästan lika mycket material till att bygga form som att bygga box (men samla ihop lite kompisar så kan ni ju massproducera). Du måste ju plasta formen och lägga ner massa arbete med gelcoat för att få den slät. Sedan måste den lackas blank. Sedan är det ju massor utav släppvax innan du gjuter din box i den. Och då börjar du med att lägga gelcoat, sedan glasfiber, sedan alla förstärkningar (ja, lägg in en del annars kommer den bli ostadig. Gjut in elrör i hörnen och några på tvärsen) innan du kan lyfta ur din box.
Jag och min far byggde en optimistjolle på samma sätt när jag var liten. Det var inte så enkelt. Den blev, trots en fin form som vi lånade, inte helt jämn då vi tog ur den. Vi fick jobba en del med gelcoat efter. Den blev sedan tung som ett as… Tyckte jag som var liten i alla fall. Men den lever än – så den blev hållbar
Några år därefter byggde vi en pulka, en sådan man drar efter skidor. Typ sådan som Göran Kropp hade till nordpolen. Vår var gjord för att passa i skidspåren. Den gjorde vi med kvarsittande frigolitform i precis den färdiga form vi ville ha. Vi rundade av kanter och allt. Sedan plastade vi runt formen, spacklade och lackade. Sedan “gröpte” vi ur frigoliten med grovt sandpapper så det blev tunnare än de 4cm block vi använde. Nu lät vi en del frigolit vara kvar eftersom det var isolerande och vi ville inte att lillasyrran skulle frysa. Men det går att ta bort allt om man vill, och även plasta invändigt. Pulkan blev mycket lyckad och snygg.
Fördelen med mitt förslag på frigolitbox är ju att du använder allt material till boxen – inget eller mycket lite spill. Spillet blir billig frigolit. Frigoliten blir kvarsittande form som även styvar upp lite om du plastar på insidan eftersom den ser til att plastlagren är en bit ifrån varandra. Och ytan kan bli lika fin som din vindsurfingbräda (som ju är byggd på samma sätt).
Ja, jag skall inte försöka övertala dig till något eftersom du gör som du vill – men frigolit är bra Låter som jag precis köpt aktier i Sundolitt som tillverkar frigolit.
/Staffan
-
Jag tycker det låter som en grymt bra idé (som kanske behöver filas lite på när det gäller byggtekniken).
Om det funkar kan du få bygga en variant till min buss med plats för tre-fyra brädor, 6 segel, 4 master och tre bommar. Det borde kunna gå om man kan använda hela taket. Jag har ju rätt korta brädor.
-
Nu när man ligger hemma utan bredband kommer svaren med långa mellan rum .
Känns verkligen kul att så många tycker det är en bra grej,
Kommer att slänga upp digitalbilder på bygget..Jag måste erkänna att iden med frigolit är grym, det var nått sånt jag letade efter från början, men vad plasta innebär får du gärna förklara, blir det hårt, slät yta? osv.
Precis som du sa tänker jag en hel göra en toppdel samt en rak platta till botten, vill dock att den är av samma material så den tål vatten.
Tänkte på det där du sa Ola angående att få med massa prylar.
Det kan nog bli att jag bygger och sätter på två stycken boxar på bilen, den ena för våg prylarna den andra för bumpnjump, eftersom boxarna lastas bakifrån kan man ju ha flera bredvid varandra.Jag lever efter filosofin att man inte skall uppfinna hjulet två gånger utan att utveckla det som finns och lyfta det några steg.
Jag vet inte hur många gånger jag gjort egna lösningar då det hel enkelt inte funnits något bra att tillgå.
Hade det som i detta fallet funnits en surf box till vettiga pengar hade jag köpt den direkt
Det liksom retar mig att folk inte vill ha nått optimalt, visst spelar pengar ofta en roll men oftast beror det nog på bristande kunskap eller intresse.Tycker själv det är förvånansvärt få som stävar efter att förbättra saker & ting
Ta tex. en sån enkel sak som takräcke, att det inte finns ett enda bra räcke!!!
Varför ska man skruva tusen varv på räcket för att få fast det, ett halvt varv hade varit tillräckligt, eller varför inte ett spänne istället ( liknande det spännet som sitter på gamla slalom pjäxor) – borde finnas men inte funnit något..Det vekar som det finns många ingenjörer som inte har rätt virke, det räcker inte att plöja igenom utbildningen för att bli en bra sådan, man måste ha en känsla för hur saker fungerar, känsla för material och ett sjätte sinne för att genomskåda felaktigheter/svagheter innan man sätter igång.
Jaja…..Angående boxen
Ang: göra en topp och fästa den på en rak botten, jo kan det bli, men det som stör mig är att man kommer se skarven samt alla skruvskallar.
Poppnit i rostfritt är väl ett alternativ men efter att ha ruvat på detta under natten vill jag nu helst göra Boxen i ett styckeFunderar om man kan göra hela på en gång, kanske som följer?!?
Man tillverkar en bottenskiva i trä för att använda som form till botten,
denna ska kunna sänka ner en aning i formen (skivan ska ha ett spel på ca 4mm runt om till formen)
När man gör boxens topp del (Fiber & poliester) låter man en del av fibermattan hänga över kanten runt om på formen,
När man har gjort par lager och är klar med toppen sänker man ner den vaxade träskivan i toppformen nån centimeter under kanten på toppformen, sen viker ner fibermattorna mot varandera på träskivan, sen är det bara förstärka, pensla o mer fiber för att tillverka botten.Träskivan får man i rätt höjd genom att hänga den i fyra små ringskruvar och till taket.
När boxen stelnat lossar man träskivan genom att skruva bort ringskruvarna, träskivan släpper sen är det bara att dra ut den ur boxen baktillBara en tanke än så länge
Man kanske låter som en expert när det gäller sånt här , men inte då. kom gärna med förslag
För er som inte är intreserade kommer jag sluta babbla nu, men skicka gärna förslag
Ähh fan, kan nog gå lite på foten nu, dags att sätta igång
// Glenn
-
Svar till:
Jag kommer inte ihåg vilket material som tål vilken plast, frigolit tål epoxy men inte polyester tror jag. Styrofoam tål båda två. Är det så? Kolla det!
[/ QUOTE ]
Jepp, det stämmer det du säger.
Vad gäller urgröpning av frigoliten i pulkan – jag tror det är möjligt att med lacknafta eller liknande lösa upp frigoliten och hälla ut allt. Om man nu använder frigolit som material till form och man inte har släppmedel/vax mellan glasfiber/form.
-
Tack för klargörandet, det är ju alldeles korrekt! – jag var tydligen ute och cykl^H^H^H^Hsurfade. Plastade aldrig i Styrofoam även att jag helst ville ha det – det var helt enkelt för dyrt för en fattig gymnasiestuderande
Logga in för att svara.