Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bygga Surf/takbox inför sommaren!
-
Vad säger du Glenn? Har du fått nya idéer efter alla tips? Ser med spänning fram emot bilder på ditt bygge!
-
Svar till:
Vad säger du Glenn? Har du fått nya idéer efter alla tips? Ser med spänning fram emot bilder på ditt bygge!
[/ QUOTE ]
Absolut….
Började mäta igår kväll för att få grepp på boxens mått, slängde upp sakerna på taket & packade dem så som det kommer ligga i boxen, en sak är säker, boxen måste vara TUNN!!!
Tog lite kort på de packade prylarna som jag kommer använda för att bygga en bild på boxen (photoshop eller nått), det kommer bli avgörande om jag kommer bygga boxen….
Nu är man “haltande” åter på jobbet så nu kan jag äntligen svara omgående…..
(Jobbet = Konfen )
//Glenn
-
Hur går det med bygget?
Fått fram ngn ritning eller layout? -
Hehe jodå, vi håller på för fullt ……
Mycket på jobbet nu..
jag återkommer i morgon med text & bild//Glenn
-
Då var man tillbaka igen.
Känns bra att runda av den här tråden med detta svar .Projekt takbox har haft sina turer må jag säga, polarna Bjarne & H-J nappade direkt och är nu mer delaktiga i box skapandet, känns bra som fan just nu.
Under några kvällar packade jag bilen om & om för att hitta den bästa kombinationen (tur att man står i sitt garage , annars hade jag blivit idiot förklarad av grannarna ).
Jag lastade brädan/orna upp & ner, fram o bak, i 45 garders vinkel mot varandra, testade segel över eller under osv. men kom till slut fram till att den första tanken var rätt.Har kommit fram till tre olika storlekar på boxar, här är alternativen :
1. Min första ide var att bygga en smal box med allt i,
(Innehåll: 1 bräda, 4segel, 3 mast, 2 bommar)
+ Det finns plats för prylar bredvid, typ polarens vid längre resor…….
– Boxen upplevs hög i för hållande till sin bredd,(37 cm)
– Och så vad det ju det här med ev. två brädor.2. Den andra modellen är att bygga två stycken smala platta boxar bredvid varandra,
(Innehållande vardera: 1 bräda, 2segel, 1 mast, 1bom), våg prylar i ena & freeride i andra
+ Boxarnas höjd inte blir mer än 250 mm samt att
+ Snyggt som fan på bilen
– Ev. luftmotstånd mellan boxarna
– Boxarna bredd 60 cm3. Detta är alternativet som vi troligen kommer att bygga efter, jag packar prylarna som alt. 2 men gör en hel – bred box i stället.
(Innehåll: 2 brädor, 4-6 segel, 3-5 master, 2 bommar)
Denna box kommer vara 120 cm bred på mitten /110 bak, 25 cm hög & byggas efter anpassad längd till den som ska ha boxen
+ Man kan ha en smal & en bred bräda, typ vågis på 55 & freestyle på 65 cm
+ den stora fördelen med en bred box är att man får in mer prylar, (i mitten)
+ jag kan ställa den direkt på bilens rails och fästa den med egna spännen under, vilket gjorde en hel del på utseendet
– Ser lite klumpigare ut .Nu sitter man och meckar bilder i Photoshop,(fyller i och täcker prylarna på bilderna)…….
Bjarne har tagit upp en kontakt när det gäller material (fiber & polyester), jag har material till formen och där står vi nu……..i start groparna
Här kommer lite bilder, nedan dubbel boxen (alt. 3) som är den som troligen byggs.
Tsv…. ha det
//Glenn
-
Faan, det ser ju riktigt bra ut!!
Keep up the good work!! -
Schysst projekt! Men varför inte sy en stor väska med bräd form, typ boardbag fast stabilare och större? Tyg är starkt och kan bibehålla formen med rätt stöd (“plastfoder”) Kan även göras relativt vattentätt. Håller dock med om att det skulle bli snyggare med box med tanke på lack och finish etc. Och det är ju mer bygga med box om man känner att sy bara e´för kärringar.
-
Oj då nu var tråden uppe igen, kul….
Tygbox….. ja, H-J (eller numera registrerade HJN )nämnde det förslaget för ett tagsen, det var så det började, enkelt snyggt & billigt kanske rent av är en liten affärsverksamhet det där .
jag var inne på att sy en i svart gallon (sånt där fuskskinn som man använder till båt dynor.
Iden va att göra en stor surfbag med ett snöre i sicksack på ena sidan (mellan över & under del), man hade då bara kunnat dra i snörtet längst bak så hade man spänt ihop bagen runt prylarna)….hm ja ni fattar säkert vad jag försöker säga.Men men, en box är ju så mycket mer!
alla surfprylar “nakna” (Ååh) med egna fack, slippa spänna fast grejerna, stöldsäkert när man är ute, snyggt som f-n osv.Ang Projekt Surfbox:
Tankarna runt formen börjar ta form
Kommer bygga den i 10mm spån & slutligen limma Masonit invändigt, dels för att dölja alla skruvskallar, men även för att få en så slät yta som möjligt.
Jag kör troligen igång till helgen.Så vad fan har jag hållit på med dessa veckor???
Som tips till alla som vill hänga upp surfprylarna i garagetaket, kan jag meddela att Biltema säljer en Vinsch till Båttrailers som klarar 350KG & med backspärr,den kostade 129:- ………………..HUNDRATJUGONIOSPÄNN de e ju förfan gratis!!!!
Jag smacka upp den på väggen och med hjälp av två dubbel trissor ovanför vinschen, fyra trissor över bilen samt fyra separata linor vevar jag enkelt & säkert upp & ner prylarna på taket.DET BLEV TAMEJF-N SKIT BRA!!!!
Bara boxen kvar ……………..
//Glenn
-
Jag har två frågor.
1: blir det inte väldigt tungt med en box av spånplattor.
2: Jag fick för mig att spånplattor är känsliga för fukt, och fuktigt kommer det ju att bli i boxen. Eller finns det spånplattor som tål vatten?
/Daniel -
Det är formen som görs i spån, ej boxen som nog blir i glasfiber eller nåt.
Surfa På!
-
Idén är klockren! En fråga bara.
Om jag förstått det rätt så kommer hela härligheten att bli aktermatad. Har du tänkt kunna få ut brädan utan att först dra ut allt annat du har i boxen? Med så kompakt lastning bör man kanske fundera över hur i- och urlastning görs på smidigaste sätt.
Logga in för att svara.