Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bygga Surf/takbox inför sommaren!
-
Ahh…FORMEN.. jag missuppfattade ordet…hur dum får man va?
/Daniel -
Haerlig ide, du verkar ha mycket jaern i elden…kamera, takbox etc, kul med driftiga surfare. Ser fram emot att se skapelsen till sommaren, blir den gul eller, skall i sa fall halla ogonen oppna. Jag har sjaelv taenkt iden, men jag forsoker trycka in sa mkt som mojligt inne i bilen, haller bensinkostnaderna nere tycker jag….sand o salt i bilen, jo jag vet men sa e det. Ser jag den i sommar lovar jag att filma den med min kamerahjaelm…he he
/BigF -
Svar till:
Idén är klockren! En fråga bara.
Om jag förstått det rätt så kommer hela härligheten att bli aktermatad. Har du tänkt kunna få ut brädan utan att först dra ut allt annat du har i boxen? Med så kompakt lastning bör man kanske fundera över hur i- och urlastning görs på smidigaste sätt.[/ QUOTE ]
En mycket befogad fråga
Jodå, visst har jag tittat på detta……
Det ser lite konstigt ut i 2D, en om man kollar på en bräda bakifrån ser man att den del av nosen som pekar upp är ganska smal, därför kan nosen dras ut mellan seglen.
En annan sak, efter som brädans from är “böjd” underlättar det att dra ut den snett ner mot marken.
Tanken är att ta ut bommen först, sen bräda osv…Ahh, krångligt att förklara , kolla själv
Prylarna kommer ligga så här -
Att dra ut brädan mellan seglen skulle väl iofs kunna fungera. För att kunna dra ut brädan snett ner mot marken måste den först ut en liten bit. Det är kanske den lilla bit som görs mellan seglen? Att jag lyfte upp det är inte för att jag inte tror att det går, utan för att det kanske inte blir så smidigt att behöva pryla in och ur grejorna.. Jag köpte själv en quiverbag förra året för förvaring av segel, mast och bom. Har använt den en gång, sen blev jag sne för att det var för meckligt med lastning. Nu ligger grejorna fortfarande löst och blötar ner i bilen..
-
Svar till:
Var far du alla ideer fran?
/BigF[/ QUOTE ]
Jag vet han är ju värsta uppfinnar-jocke på ett bra sätt. Tror att han borde starta eget. Och jag borde plugga matte, men sitter bara och tittar på surffilm och roliga ideer som andra har kring frakt etc.
får slänga ut datorn ett tag -
Ett annat alternativ om man vill ha en bred box är sätta fästen ovanpå boxen för att spänna fast brädan. Fungerar utmärkt på glasfiberboxar, plastboxarna är kanske lite veka.
A -
Svar till:
Hur har det gått??
Har det blivit ngn box??[/ QUOTE ]
Hej igen…. ett tag sen nu.
Det går lysande faktiskt, än så länge , det blev en fet paus några månader (frugan prioriterade om min “To do” lista) men nu är jag igång igen…..
Formen är nästan klar, har även hittat en leverantör/grosist för matrialet & helt klart är att det inte blev billigt, (förstår nu varför nya boxar kostar en hög tusenlappar).
Vi står inför att gjuta boxarna nu, bara några små detaljer att lösa.
Boxens mått kommer bli 28 cm hög, 120 bred & 240 lång + bakluckans längd (10 till 40cm, anpassas efter brädan).
Med dessa mått får jag lätt in:
– 2 brädor (Bredd 55 + 65)
– 2 bommar
– 4 Master
– 4-6 segelSom det ser ut nu kommer jag göra boxen i 3 delar (över & underdel som nitas ihop samt en ledad bakdel som kommer agera som lucka….
Formens “former” är tilltagna för att möta de modernare brädorna.
För den som vill ta del av bygget kommer jag lägga ut bilder på webben när det är klart
Här kommer en bild på formen i tidigt stadium
//Glenn – som än så länge har bilen full av blöta prylar
-
Hahaha!!!
Glenn, du är tokig! Sicket bygge!Men du har väl tänkt på att du skall börja med freestyle nu?!?!? De brädorna är lite fetare än dina slalomspett!
Skall nog börja med kampanj att även övertyga SpeedJanne om att freestyle är framtiden… Skall vi gissa hur det går? En knivskarp fena i ryggen en blåsig dag i Fiskebäck kanske…
/Staffan
-
Svar till:
Hahaha!!!
Glenn, du är tokig! Sicket bygge!Men du har väl tänkt på att du skall börja med freestyle nu?!?!? De brädorna är lite fetare än dina slalomspett!
Skall nog börja med kampanj att även övertyga SpeedJanne om att freestyle är framtiden… Skall vi gissa hur det går? En knivskarp fena i ryggen en blåsig dag i Fiskebäck kanske…
/Staffan
[/ QUOTE ]
Passa på nu! Janne är obeväpnad, fenan ligger på behörigt djup utanför fiskebäck
/adde
-
hehe, grymt bygge. Funderar också på hur du gör när du skaffar ny bräda. Och hur löser du dränering? en slang som man slänger ut när man parkerar?
och vad det gäller janne så vet du väl tt han bara tränar freestyle när han tror att ingen ser på?
Du får sälja freestyleprylar till honom i smyg. Svårt att komma tillbaks i speedgänget igen om man erkänner att man har snurrat.
oj jäklar vilken lång länk =)
-
Svar till:
Men du har väl tänkt på att du skall börja med freestyle nu?!?!? De brädorna är lite fetare än dina slalomspett!
/Staffan
[/ QUOTE ]
Hahaha, gissa vad det första jag gjorde efter måndagens surf, jo in på F2s hemsida för att spana in bredden på din Compstyle
Nä du Staffan någon måtta får det vara, inga “spett” här inte , besitter en vågis på 55cm samt en Freeride på 55,
när freeriden ska ersättas mot frestyle ligger en Compstyle 244 -04 risigt till….(bredd 64,5)Det finns ett par begränsningar på box skapandet :
-1. Det ser fasen inte klok ut om boxen är bredare än 120cm (Bilen ser då ut som en svamp )
-2. för att få en slät yta på boxen limmar jag skivor av oljefast masonite i formen (= undviker spackel & slipning) Dessa har en strandad bredd på just “120”, Bredare = skarv i formen =
Klart det går att stoppa in en bredare bräda (går att lägga brädorna lite omlott)….
Svar till:
hehe, grymt bygge. Funderar också på hur du gör när du skaffar ny bräda. Och hur löser du dränering? en slang som man slänger ut när man parkerar?
[/ QUOTE ]
Jag har använt tagit till ganska mycket genom att rita av brädor med ganska extrem form t.ex. en Naish 8.5 vågs för att ta ut Rockern (- sluttningen på boxen), När jag ritade ut sidorna tog jag till för en Freestyle bräda
Ang. drenering – japp, en slag som jag kopplar på boxen hemma för att det inte ska droppa saltvatten på bilen
//Glenn – som tycker formen/boxen är i bredaste lagret .
-
jag instämmer… hade jag haft garage så hae jag gjort en sånn box för länge sen.
Logga in för att svara.