Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bygga Surf/takbox inför sommaren!
-
tja! kan du inte bygga nått praktiskt släp man kan dra efter cykeln..alltså för oss som inte har körkort?
-
Svar till:
Jag vill också ha ett garage!!
/adde
[/ QUOTE ]
-
Sådär ja, nu plockar jag upp tråden igen
Jag tänkte här & nu komplettera tråden med vad som hänt på 6 månader så här kommer resten på denna saga.
Hur gick det undrar ni?
Ja ärade surfkollegor, skam den som ger sig…..
Helt klart är att det blev ett enmansprojekt, det blir lätt så när man får jobba på nätterna.
Då jag har familj medför de vissa förprickelser, det är bara att inse att det är mellan 21-01 som gäller, dvs. när barnen och polarna sover..Inför byggandet!
Jag jobbade vidare från de idéer som jag skrivit i tråden ovan, dock en del förändringar som tex. material val.
Tankarna rullade med att göra en stabil form, dels för att jag inte har ett rakt golv i garaget (fall mot golvbrunnen) en annan anledning var att jag nog skulle flytta runt formen, genom att ställa par 2 tum 4 reglar på höjden fick jag en stabil ram att utgå ifrån, på ramen skruvade jag dit 2 stycken tjocka golvspånskivor på höjden och tog ut rockern ur dessa, (sitter på höjd på de två mittersta reglarna), sedan var det bara att skruva fast en 13 mm spånskiva längs reglarna och upp på golvskivorna.Taket på formen klart.
Sedan lade jag på en vindsurfinbräda och ritade av höger resp. väster sida,
Sticksågen gjorde processen kortSen var det dags för sidorna, för att få dem vinkelräta – 90° mot taket samt att ha något att skruva fast dem i monterade jag dit klossar som jag kapade ut från en regel, sagt & gjort så var även sidorna på plats, notera att jag satte sidorna kant i kant med ramen, det för att få samma höjd på formens sidor.
Här ligger formen upp & ner för beskådan.
-
Efter detta kläde jag hela formen med oljefast masonit , det fina med detta är att jag slapp spackla upp en fin finish i boxen, skivorna täckte över alla skruvhål som blev när jag bl.a. skruvade dit formen & klossarna i ramen,.
Jag mallade av formen med kartong, ritade sedan ut mallarna på masoniten, sågade ut de klara bitarna (tak och 2 sidor) sen var det bara att limma dit dem med vanligt trälim……För att få runda hörn i formen (slippa fula 90° hörn) använde jag mig av en telepropp och ett grymt bra bygg spackel.
Det fina med det spacklet jag fick tag på var att det torkade fort samt att det gick att bygga upp till 50 mm utan att tappa form, spricka eller sjunka ihop.
Genom att dra en rund sak (telefon dubbelpropp) mot hörnet formade jag spacklet till en perfekt symetrisk böj runt om, jag var noga med att ta bort överflödet direkt, det för att minimera slipning.Här står det och torkar.
-
Sådär ja nu var det dags för att plasta!!!!
Först ”ut” blev den svarta gelcoaten sen var det MIN & FAMILJENS TUR!!!!!!Herre jävlar vad det luktade, Mr Brain som man var drog man igång nar det var helt vindstilla ute vilket resulterade att det luktade i hela området, mest inne i vårat hus (Köksfläkten drog in lukten).
Frugan som då var gravid i 8 månaden var så där imponerad av mitt tilltag, efter att näst efter blivigt lynchad fick jag ta vår flykt (-ing familj) till mina föräldrar för att sova där den kvällen!Hade det inte varit för surf & delägaren ”H–J” hade projektet skrotats, han stod med öppna armar och välkomnade projektet hem till honom in i hans nya tomma garage mitt ute i skogen, så efter par vändor dit blev min box gjuten, nu står formen kvar där och väntar på box
nr 2 & 3 medan mina box halvor hittade hem till mitt garage igen!Arbetet med att förstärka den tunna boxen började direkt, hade det inte varit för allt krångel med lukten hade jag gjort dessa förstärkningar i plast & fiber, Löste det med profiler samt PL400 lim, sitter som en smäck!
-
Notera att jag limmat fast takräcket på insidan boxen,
för att inte förstöra hållfastheten körde jag takräckena igenom profilerna. -
Målat & Klart, Lackfärg på Biltema, svart ifall gelcoaten skulle vara tunn någonstans..
-
Så där ja MONTERING av boxen, det visade sig att det var enklast att ställa dem upp för att passa ihop över & underdel, sen var det bara att borra och sätta dit popnitar!
Äntligen boxen i ett stycke, här hur den ser ut ovanifrån, nosen upp….
-
Pack-test!
Inte illa med tanke på att boxhöjden är endast ett A4 på höjd, ca 29,5cm
Logga in för att svara.