-
Byggteknologi dagens vågbrädor – hur byggs dom o vilka material finns i o var?
Detta skulle kunna bli en intressant fortsättning på de diskussioner som fördes under ämnet kring JPs marknadsföring där de påstår sig vara på topp inom området.
Kan inte några personer som känner att de behärskar detta område (Ola H o Jesper B tex) beskriva hur brädorna byggs på tex Cobrafabriken och vilka material som används och var i brädan. Vad är bättre i en custom?
Har någon besökt Cobrafabriken? (inbjuden av en brädtillverkare el likn)
Allmänt
Brädbyggandet är mycket arbetskraftsintensivt och utförs därför i lågprisländer. Men kravet på kunnande är stort, lång inlärningtid krävs. Cobrafabriken tillverkar även en hel del annat än surfbrädor tex sportbilar i carbon som jag skrivit om tidigare för något år sedan.
Det är ju nu ganska många år sedan Cobrafabriken tog över en stor volym från customtillverkarna och den stora industriella produktionen började hålla en hög nivå där starka o lätta brädor kunde framställas till ett bra pris.
Brädtillverkarnas bristfälliga info
Men varför beskriver de olika brädtillverkarna så dåligt hur de bygger sina brädor och var materialen används? Möjligtvis med undantag för Starboard o JP som har skisser. Att tex bara ange att man använder material x el y i topp o botten säger inte mycket. Brädvikterna går ju ner för varje år. Är det kanske rent marknadföringmässigt ointressant för de flesta?
Det vore intressant med en analys av vad brädorna faktiskt klarar av i brotthållfasthet samt hälnedtryck under stropparna. Tyska Surf gjorde väl detta för många år sedan.
För något år sedan gick världens kolfiberprodution åt till rymdindustrin om jag förstått det rätt och man fick börja använda andra material i större utsträckning.
Som jag har förstått det så väljer man “setup” vid tillverkning hos Cobra, material, byggteknologi, kvalitet, vikt.
Logga in för att svara.