-
Byta block i ett Severne segel.
Jag har inte lyckats dra ned mitt Severne 11.0 alls.
Med dom gamla Nitro 5 var det bara att sätta sig ned och dra med en liten träpinne. Busenkelt. Men här går det en bit, sedan är det tvärstopp. Det går att segla, men det känns som det fattas litegrand. Det är likadant med 10.0an, med undantaget att jag har lyckats dra 1 cm extra en gång. Då gick det bättre att segla, så jag antar att jag behöver lite mer nedhal.Eftersom blocken i seglet är ganska trögt tänkte jag prova att byta det till ett kullagrat. Jag har testat alla medel, 5-56, silikonsprej, vantskruvsolja – utan resultat.
Bild 1. Förläng 2 cm extra för att inte kunna skylla på linorna och dra så långt det går. Tyvärr är inte linjalen perfekt placerad. Den borde mäta ca 5 istället för 4 cm.
Bild 2. Torrsim. Lägg på 6 cm och knyt i ett kullagrat harken Air 3-block. Det är nu 10 cm ner. Alltså gick det att dra 1 cm till.
Bild 3. Vinkla blocket annorlunda. Det ser likadant ut. Kanske ytterligare 0.5 cm ner.
Bild 4. Operera bort orginalblocket. Det gick att borra bort sprinten med en 4mm borr. Meka dit ett streamlined kullagrat block. Det var inte lätt. Jag var tvungen att klippa lite i seglet för att få lite mer plats för sprinten. Problemet är att blockets klyka är lite smal, så det var svårt att få in remmarna. Förlängaren är satt på 2 cm extra och nedhalet kan jämföras med bild 1.
Bild 5. Ställ in rätt längd på förlängaren. Med lite tur kan jag återanvända markeringen från min gamla N5a 🙂
Resultat. Det var lättare än jag trodde att få bort det gamla blocket.
Det var svårare än jag trodde att får dit ett streamlinedbeslag.
Jag van 1.5 cm nedhal.
Tvisten ökade markant (på marken)Det ska bli intressant att se om jag lyckas dra ner det lika bra nästa gång jag testar att rigga.
Det ska också bli intressant att provsegla – givetvis
Hälsningar
Jan-Erik
Logga in för att svara.