Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Byta block i ett Severne segel.
Taggad: racing
-
Byta block i ett Severne segel.
nlc svarade 17 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 20 Svar
-
Jag har nu bytt block i det andra seglet också.
Det var enklare när man visste hur det skulle bli, men det tar ca 30 minuter att få i sprinten i blocket.Vinsten var inte lika tydlig här. Jag har ju trots allt lyckats dra det lilla seglet en gång.
Jag har min kelapro utan kullager till det här seglet.
Man kan tydligt se friktionen i de okul lagrade förlängarblocken när man drar. Streamlinedblocket ställer sig snett under belastning. Det var inte alls lika tydligt med kullager i förlängaren.Jag testade en av mina korta förlängare. Om man sätter den på längsta förlängning skulle det kanske kunna funka. Det är på centimetern när i såfall. Men jag tyckte att den böjde sig och pekade i en annan riktning än den långa förlängaren. Det sägs ju att masten ska bli styvare med en lång förlängare. Men kan det verkligen vara så att det syns?
En annan fråga: funkar det med 12 cm instick i masten? Det känns som om det kan gå sönder.
/JE
-
Jag skulle nog vilja ha längre bit in i masten än 12cm på ett racesegel JE.
Det är så stora påfrestningar så jg skulle känna mig lite osäker iaf, trots en superförlängare som KelaPro.
Tror masten skulle gå innan förlängaren iofs. -
Har tatt upp dette med Gaastra / Dan Kaseler tidligare. Jag kör min 11’a med en NP 28cm forlängare på 28cm, då stickar den inte specielt långt inn i masten (vet inte exakt hur långt, fast säkert inte mer änn 1cm?) Lägg til att jag då drar cirka 3cm nedhal mer änn “standard”, så det är bra tryck i masten/forlängare. Oavsett sa Dan / Gaastra att det inte skal väre nåt problem, och at det inte skal väre nåt problem med så mycket nedhal heller (Ross och Steve tipsade om riggning, därfor så mycket). Det känns skymt, fast om Gaastra säger det är ok (vetande att dom får reklamation på masten om den sprickar i botten) borde det ju väre ok. Dom ville nog ha foreslått mig att köra längra forlåangare ifall dom mente det behövas.
-
På träningslägret var det en hel massa människor som hjälpte mig att få ordning på mina segel.
Speciellt Krister kom med en klurig lösning.
Jag har varit tvungen att sparka på den nedersta lattan i varje slag och gipp. Jaghar sparkat av en latta på kuppen. Hans tips var att öka cambertrycket på dom andra cambersarna. Vi testade det på 10:an och det kändes bättre på land.Nu har jag provseglat. Det vart nästan perfekt. Nu behöver man bara trycka till lite i slagen. I gippen går den över av sig själv. Det är tur för det var lite vanskligt att försöka sparka på lattan i slör i 10m/s.
Jag har provat samma sak på 11:an, men inte provseglat.
/JE
-
Dude, du ska inte sparka på seglet, det är ju din vän. Brukar räcka med att sätta dit knät å trycka till för att få buken att rotera runt när det blåser lite tunt. Men det låter som ett bra trick att öka trycket på de andra cambersarna för att minska trycket på den understa, ska komma ihåg det.
Logga in för att svara.