Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Byta Formulabräda
Tagged: racing
-
Byta Formulabräda
Posted by sailorstiffrigg on 26 september, 2008 at 08:08Tänkte byta ut SB 161:an till antingen en Exocet eller Gastra. Har ni som kört dessa brädor några intressanta och hyfsat ojäviga kommentarer om brädorna.
Ska även skaffa nya riggar. Funderar mellan Hansen, Gaastra och kanske Challanger. Har en Gaastra 12:a i dag som jag är grymt nöjd med, bortsett från att jag TROR jag saknar lite grunddrag. Så fort det blåser + ca 6-7 och uppåt känns den kalasbra. Kommer inte igång så tidigt. Kan ju bero på fläsket och bristande teknik men det känns som om en 12:a skulle kunna ha lite bättre grunddrag.
Väger 95-100 kg om det har någon betydelse för brädvalet.
Sjukt tacksam för pryltips.
bicless replied 15 years, 10 months ago 14 Members · 38 Replies -
38 Replies
-
@SWE876 502737 wrote:
Varför vill du byta bort en sån kanonbräda?!?
/JonaGillar shapen på 161:an men brädan käns mjuk, svampig i vattnet och grymt ömtålig. Det gjorde den redan från början trots att den knappt var använd när jag köpte den. Jag kan trycka in laminatet på däck ordentligt med bara tummen .
Käns lite som om SB missbrukat sin dominerande ställning på marknaden och börjat snåla på exklusiviteten på materialet, men det är bara min egen teori. Jämför jag med min förra formula som var en exocet från 06 så var den både lättare, styvare och betydligt mer hållbar.
En annan inte helt ovesäntlig anledning till brädbyt är ju att det är sjukt kul med nya prylar:grin:
-
Jag har Exoceten och är grymt nöjd med brädan. Kommer upp tidigt i planing och går riktigt fint på kryssen. Kräver lite mer jobb på undanvind i lättare vindar. Bra kvalité måste jag säga också. Har fått en ding på nosen efter en krock då masten landade på fören, annars är den helt hel och styv efter en säsongs tävlande. Har inte märkt av någon delaminering eller attden skulle blivit mjuk någonstans.
-
ETT omdöme av EN bräda gör det lätt att fatta beslut. Det får bli en Svart Maskin!
Skämt å sido, det vore rätt intressant å få höra om Gaastran och 162:an också.
-
Seglar Gaastran och är kanon nöjd med den. Förstår att många valt den och seglar bra på den.
Väldigt lätt trimmad och lätt seglad, går lugnt i vattnet så man kan fokusera mer på seglingen, planar upp väldigt lätt, lika lätt som SB162, och Exocet som jag också testade innan jag bestämde mig för Gaastran.I lite grövre sjö går den absolut bäst, lätt att hålla farten hela tiden på kryss, jämfört med andra brädor som varit väldigt vilda och svåra så att man fått kämpa hela tiden för att hålla brädan på vattnet och inte tappa fart..
Plus är att den inte är så känslig för fen valet, många olika fen modeller som funkar.
Minus är att den är tyngre än Exocet som är lättast på marknaden. SB 162 vägger lika som Gaastran.
Jag valde mellan Exocet, SB162 och Gaastra, tittade bara på prestanda o känsla inte pris när jag till slut valde. Alla brädorna är kanon bra.
-
@SWE 496 503417 wrote:
Jag har Exoceten och är grymt nöjd med brädan. Kommer upp tidigt i planing och går riktigt fint på kryssen. Kräver lite mer jobb på undanvind i lättare vindar. Bra kvalité måste jag säga också. Har fått en ding på nosen efter en krock då masten landade på fören, annars är den helt hel och styv efter en säsongs tävlande. Har inte märkt av någon delaminering eller attden skulle blivit mjuk någonstans.
Hur många trimtips får jag för en bira SWE 496?
Det blir en “Svart Maskin” för mig också nästa sässong, är sjukt sugen på att testa den redan nu men den kommer inte förrens i vår. Har bara sett en “snabb” skymt av den på vattnet än så länge men jag kommer kunna dreggla på den under båtmässan i mars.
Eftersom möjligheterna att prova olika fabrikat under samma dag för att bilda sig en uppfattning om brädorna inte existerar får man förlita sig på information från olika forum, de som har seglat brädan och de resultat brädan presterat. Dessutom var jag grymt nöjd med min tidigare Exocet, framför allt byggkvaliten.
Nu återstår valet av riggar och det som käns knepigast av allt, att införskaffa rätt fenor utan att behöva bli ruinerad.
Exocet har fått en ny representat i Sverige. Numera är det Kona Nordic som marknadsför dem.
Tror att det kan vara till glädje för Formulaklassen på sikt. Kona Nordic har visat en stor förståelse för vindsurfingsporten, jobbat effektivt och strategiskt med att bygga upp en breddklass på kort tid. För första gången på årtionden har de fått igång ett stort antal ungdomar som säkert tar klivet från Kona till Formula inom ett par år.Förhoppningsvis ligger vi “Gubbar” snart pyrt till på vattnet!
-
@sailorstiffrigg 517908 wrote:
Exocet har fått en ny representat i Sverige. Numera är det Kona Nordic som marknadsför dem.
Hej hopp vad det går undan. Silly season för surfbutikens åkare eller?
-
@Jester 517980 wrote:
Blir snarare så att iaf jag säljer mina Exocet-plankor
AB+ är väl inte helt fel det heller;-?
-
Nej, inte alls! Blir ju bara lite jobbigt o kränga dom befintliga…
-
@sailorstiffrigg 517908 wrote:
Hur många trimtips får jag för en bira SWE 496?
Det blir en “Svart Maskin” för mig också nästa sässong, är sjukt sugen på att testa den redan nu men den kommer inte förrens i vår. Har bara sett en “snabb” skymt av den på vattnet än så länge men jag kommer kunna dreggla på den under båtmässan i mars.
Eftersom möjligheterna att prova olika fabrikat under samma dag för att bilda sig en uppfattning om brädorna inte existerar får man förlita sig på information från olika forum, de som har seglat brädan och de resultat brädan presterat. Dessutom var jag grymt nöjd med min tidigare Exocet, framför allt byggkvaliten.
Nu återstår valet av riggar och det som käns knepigast av allt, att införskaffa rätt fenor utan att behöva bli ruinerad.
Exocet har fått en ny representat i Sverige. Numera är det Kona Nordic som marknadsför dem.
Tror att det kan vara till glädje för Formulaklassen på sikt. Kona Nordic har visat en stor förståelse för vindsurfingsporten, jobbat effektivt och strategiskt med att bygga upp en breddklass på kort tid. För första gången på årtionden har de fått igång ett stort antal ungdomar som säkert tar klivet från Kona till Formula inom ett par år.Förhoppningsvis ligger vi “Gubbar” snart pyrt till på vattnet!
Jag lämnar trimtips som så här…En ÖL ett tips;)*ASG*
Skämt åsido så ska vi klart trimma brädorna tillsammans. Kul med nån mer i Sthlm som kommer att köra the Black Machine nästa år..
Har läst en del på Exocetforumet angående fenor. FRB6 Hurricane ska funka riktigt bra på den brädan.
Jag har kört Drake R19 i år i en de lättvindskör. Funkar ok, men känns seg. Har gillat Deb R17 Soft +8 bättre i lättvind, man torskar lite på höjdtagning, men den känns snabbare.
Hårdare vind har jag kört Deb R14 77/70 Medium +6. Den funkar kanon har även testat Black Diamond Fins K2 och K4.
K4 funkar bra när det blir choppigt. Brädan blir lungare tycker jag..
Blev du något klokare av det här?Mastfoten har jag kört längre och längre bak för att få upp nosen lite mer i lättvind. Har flyttat den successivt under året.
-
@SWE 496 517990 wrote:
Jag lämnar trimtips som så här…En ÖL ett tips;)*ASG*
Skämt åsido så ska vi klart trimma brädorna tillsammans. Kul med nån mer i Sthlm som kommer att köra the Black Machine nästa år..
Har läst en del på Exocetforumet angående fenor. FRB6 Hurricane ska funka riktigt bra på den brädan.
Jag har kört Drake R19 i år i en de lättvindskör. Funkar ok, men känns seg. Har gillat Deb R17 Soft +8 bättre i lättvind, man torskar lite på höjdtagning, men den känns snabbare.
Hårdare vind har jag kört Deb R14 77/70 Medium +6. Den funkar kanon har även testat Black Diamond Fins K2 och K4.
K4 funkar bra när det blir choppigt. Brädan blir lungare tycker jag..
Blev du något klokare av det här?Mastfoten har jag kört längre och längre bak för att få upp nosen lite mer i lättvind. Har flyttat den successivt under året.
Jodå, jag vart klok på att jag får tjacka hem ett gäng backar bärs och att du verkar ha en drös med fenor, men det är perfekt då kan vi verkligen testa oss fram till vad som funkar.
Sitter och meckar ihop en tränings/tävlingsloggbok som ska vara undrlag till en eventuell nätbaserad trimdatabas så att man får lite struktur på materialtestandet. Borde kunna ge ett bättre resultat på sikt.
Om söndagsprognosen håller sig (Ost 7-11) tänkte jag köra på söndag.
Häng på!
-
@Jester 517987 wrote:
Nej, inte alls! Blir ju bara lite jobbigt o kränga dom befintliga…
Man kan ju se det positiva i det också. Det kan ju ge pastorn det perspektiv jag och andra tycker att han saknar. Ska han kränga vanliga brädor så kommer han ju tvingas inse att Kona inte är den perfekta brädan för alla, i alla väder. Eller i alla fall låtsas, annars blir det inte många Exocet sålda.
-
@Rasmus_W 518131 wrote:
Man kan ju se det positiva i det också. Det kan ju ge pastorn det perspektiv jag och andra tycker att han saknar. Ska han kränga vanliga brädor så kommer han ju tvingas inse att Kona inte är den perfekta brädan för alla, i alla väder. Eller i alla fall låtsas, annars blir det inte många Exocet sålda.
I Jesters fall beror nog anledningen till att han säljer sina Exocet på att han är team-åkare för Surfbutiken och därmed lämpligtvis kör på det sortiment som säljs där…
Log in to reply.