Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Byta gummijointen i mastfoten?
-
Byta gummijointen i mastfoten?
Publicerad av tomasn på 14 juni, 2006 vid 19:34Upptäckte i dag att gummijointen i mastfoten var trasig. Den ska väl gå att byta så att man inte behöver köpa ny mastfot. Hur byter man den? Och var får man tag i en sån?
tomasn svarade 18 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Du köper en ny joint på närmsta surfshop, brukar kosta ca 150:-
Sen ska det finnas en genomgående skruv på sidan av varje del som sitter i ändan på jointen, skruva upp denna så har du nu en joint i din hand.(SM i förklaringsteknik)
-
Relaterad fråga: Hur länge håller gummijointen? Har haft min Arrows 7-8 år nu. Den ser fin ut, men det börjar kännas oroligt.
-
Oregistrerad
Gäst14 juni, 2006 vid 20:12Och imorgon kan det bli vind och jag saknar mastfot. Damn it!
-
TomasN wrote:Är det samma joint till alla märken? Min mastfot är en arrowsUnfortunately not. I have a pro-limit (copy) and a Neil pryde, they look the same but differ by about 1-2mm, and the hole where the screw goes though are also of different diameter. You’ll probably have to drop into a shop, or make a phone call to one, to compare. Have a ‘linjal’ near by.
-
Oregistrerad
Gäst14 juni, 2006 vid 20:44Thanks mate!
-
Arrows är nitad från fabriken så dem får man borra och knacka ur och sedan får man fixa fram lämpliga bultar. Ta inte för klena då går dem av som dem gör på local spirit fötterna. Jag har för mig att jag kör med M5 på min arrows och det har hållt bra. Joint har dem på surfcompaniet men det funkar även med dem från SP tex.
Original jointen höll väl i ett år för mig och sedan har jag inte bytt på ca två år efter det.
-
Man ska byta MINST vartannat år! Helst varje!!! Jag menar 150 spänn!?!?! E det värtatt offre tre öl för att slippa simma med grejerna en halv dag!!
-
Är det bara jag som får känslan av att du ALLTID SKRIKER I DINA INLÄGG…???
Givetvis skall man kontrollera jointen ofta (böj den kraftig och kolla efter småsprickor särskilt vid dem genomgående hålen) men hur länge den håller beror ju på hur och hur ofta man seglar…
-
Är det bara jag som får känslan av att du ALLTID SKRIKER I DINA INLÄGG…???
Nejdå. Han som är så lugn o sansad?
-
Nu är det fixat iaf. Hade ett ärende i Rby o där passade jag på att besöka min kontakt, Mats på Vind & våg..
Logga in för att svara.