Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › byta kamrem på volkswagen T5
-
byta kamrem på volkswagen T5
Posted by blabussen on 12 september, 2010 at 14:38Jag behöver byta kamrem på min transporter t5 från 2005, det är en bensin 2.0transporter shuttle.. Någon som vet hur man gör? Behöver man lyfta ur motorn?
Kollade om haynes hade en manual för denna men det verkar de inte ha.
kinetic replied 14 years, 3 months ago 4 Members · 5 Replies -
5 Replies
-
Det görs på plats, men tar lång tid. Jag har aldrig gjort det på en T5, tror dock att det inte skiljer så mycket mot en T4:a och där har jag gjort det. Med rätt verktyg gör du hela servicen på 6-7 timmar, så räkna med några timmar till om det är första gången.
Du kan köpa dig till VW:s egna dokumentation här: https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do -
Annars om du lämnar in den på Mekonomen så kan du få dela upp beloppet på 4 månader räntefritt.
Det gjorde jag på min T4 2.5 liters diesel kostade mig 7000 kr dela de på fyra så är inte de så farligt. VW skulle ha 15 000 spänn för att göra samma sak.
-
tack, för svaren. Nu snackade jag med en kille på vw som var säker på att jag inte behövde byta rem förräns vid 18000. Det är kontroll var 3000 mil men byte först vid 18 enligt vw. Verkar skumt, jag tolkar manualen som om man ska byta vid 9000.
När har ni bytt på era?
-
Jag vågar inte svara på när du skall byta på din, men det måste ju stå i serviceboken
På min är det vid 12000 nästa 24000
-
Jobbet bytte remmen på vår Transporter 2.5 TDI -01, inkl dieselpumpsrem samt vattenpumpsbyte, gjordes på Mekonomen o kostade ca 12″…. Är inte helt 100 på remintervallet på nyare bensinare men jag har för mig att det är 18″ mil, iaf som minst 12″ mil. Dock är det god ide att byta innan, spännrullen kan ju skära (vilket jag råkade ut för på min 2.0 från -95, körde med skuren rulle i ca 400 mil). Det enda som avslöja den skurna rullen var ett gnisselljud som upptstod ibland, trodde först att de var servopump, generator eller vattenpump som gnisslade men kunde inte lokalisera oljudet. Till slut så lyfte jag kamremskåpan o fick då se den skurna rullen, remmen gled mot den så fint, hade max-flax att jag klarade mig…Rem/rulle hade rullat ca 11″ mil, bytesinterval 12″ mil…
Log in to reply.