Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Byta till variotopp
-
Byta till variotopp
Publicerad av charl8 på 10 november, 2005 vid 01:35Vet någon vart i Göteborg jag vänder mig för att byta ut en fast topp mot variotopp, till en segelmakare eller finns det någon annan yrkesgrupp som kan vara bättre?
Tack på fhhstrom svarade 19 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Toppen kan nog en person som syr dynor till båtar å annat hårt klara av att fixa.
Funkar det med masten då??
-
Varför byta TILL variotop…? Jag hade hellre sluppit variotoppen helt… köp fler master…
-
Knatte
Gäst10 november, 2005 vid 10:26Misstänker att du vill använda din nuvarande mast, till ett segel som inte är gjort för just denna längden. Eller har jag fel??
Risken med variotopp i det fallet, är att seglet kanske inte funkar ihop med din mast.
Masten kan bli för styv för seglet och seglets prestanda bli därefter. Men passar mastens styvhet till seglet, så är det inga problem att byta till en variotoppAnnars kan väl vilken segelmakare som helst kunna fixa till detta.
Tex. North i Fiskebäck, du har väl H’poko i Varberg om hon fortfarande håller på.
Koster väl 2-300 kr kanske. (En gissning bara)
Tror du söka på segelmakare /segellagningar på konfen. Brukar diskuteras med jämna mellanrum. -
Jo, det hade ju varit smidigt att kunna använda mast. inköpen har redan sprungit iväg långt över det planerade i år….
…fast det kommer ju snart ett nytt år förstås….
Hur vet man om styvheten på masten passar då…?
-
Brukar stå på masten resp seglet…
460 mast har tex imcs 25… 430 imcs 21… osv…
/Jonas -
Knatte
Gäst10 november, 2005 vid 16:29Men ju äldre seglet är, ju mindre betydelse har mastens styvhet..
Nyare segel är mer känsliga för rätt mast och det är därför, det nästan aldrig finns nya segel med variotopp att köpa längre.
Men är seglet modernt, kanske det kan vara värt att köpa en lämplig beg mast, även om budgeten rasar totalt -
hmmmmm…ännu fler detaljer att fundera på
Tack skall ni ha…
-
430 mast, vet ej vad för sort för texten har nästan helt försvunnit men det står wave i alla fall….
Seglet är ett arrows impact 4,7 från 02 med luff 416….
-
Knatte
Gäst10 november, 2005 vid 19:46Skall Impact seglet riggas på en 400 cm mast, som brukar ha styvhet (19) , så blir din nuvarande 430 masts styvhet (21) lite för mycket. Sedan hur stor praktisk betydelse detta har är en annan sak
(Normalt har en 400 mast styvhet 19 och en 430 mast 21 i styvhet. högre värde ger styvare mast)
Hittade en riggintruktion till Arrows segel 2002, men ingen till ditt Impact
http://www.arrows-sails.com/2002/riggingmanuals/Rigging_instr_english.pdfMen en 400 mast kommer du alltid ha nytta av, medans du snart kanske köper ett nytt segel och står inför samma problematik igen
Sensmoral:: Jag tror det är bättre att lägga till några hundralappar på en bra beg. 400 cm mast, jämnfört att sy om ett segel.
Men om du inte redan har märkt detta, så är vindsurfing en ständig källa till nya utgifter.Själv hade jag bestämt att jag inte skulle köpa några nya prylar i år.
Det har gått sådär med tanke på mina nya brädor, segel och master -
Konstigt, jag är rätt säker på att Arrows hade vario-top på sina små vågsegel -02, men jag kan ju ha fel…
Jag håller med Knatte, det är inget att spara på du kommer att ha mycket användning för en bra 400 mast. Att köra med vario top och för lång mast gör bara att det är jobbigt att dra rätt nedhal och man blir överriggad tidigare…
-
Knatte
Gäst10 november, 2005 vid 20:18Svar till:
Konstigt, jag är rätt säker på att Arrows hade vario-top på sina små vågsegel -02, men jag kan ju ha fel…
[/ QUOTE ]
Du har inte helt felFrån 4.2 kvm och neråt på Impact sitter det variotopp
-
Tack för rigginstruktionen…kanske får bli en mast till då….
Har ju redan skaffat på mig en 430 mast, en bräda, fyra segel, mastfot, 4/3 våtdräkt, shorty, torris, två handskar, huva, skor samt en surfresa gjord och en på gång…..så var är väl en till mast……
Logga in för att svara.