Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Byte av agenturer??
-
Knatte;518580 wrote:Jag har ju funderat lite på att vissa märken byter agenturen här i Sverige med jämna mellanrum.:smile:
Har man en agentur på livstid eller skriver man kontrakt på ett visst antal år eller?? Mest nyfiken på varför man byter eller kan tappa sin agentur för sitt märke.
Självklart kan ju fabriken/märket vilja ha en förändring om det är dålig försäljning i ett visst land. Men har känslan att även bra säljande märken kan ha en ny importör/agentur nästa år. Sista exemplet är väl AHD och Exocet som nyligen skiftar importör väl?
Tänkte bara någon insatt kan berätta spelet bakom kulisserna, utan att gå in alla djupa detlajerna som antagligen inte blir sagda öppet ändå :tongue:Jag har funderat på en sak ang. agentur. Tittar man på surfbutikerna i sverige så har vare butik säg 2-3 märken de kör med. Men jamför man med vissa skid/snowbard/klättring/vandringsbutiker som jag handlar mycket av kan de typ ta hem vilka märken som helst. Och då undrar man varför inte surfingbutikerna kunde göra samma sak. Det skulle vara den ultimata butiken egentligen, som kan ta hem utrustningen till en kund oavsett vilket märke det är. Eller är alla märken som gör surfprylar till oss så trångsynta att bara en butik per land ska ha godkännande att sälja deras märken?
-
Optimala vore om man kunde ha alla märken i butikerna.
Dock har varumärkena valt att inte använda sig utav vanliga distributörer då marknaden är så pass liten utan säljer istället direkt till en butik eller exempelvis 3 butiker som samarbetar i en inköpsorganisation. Denna butik eller inköpsorg har i 9 fall av 10 ensamrätten på varumärket i Sverige.
Nackdelen är att man får man ju väldigt subjektiv personal i butikerna på detta sätt. Självklart försöker butiken övertyga kunderna att de varumärken just de har är överlägsna alla andra. Fördelen är kanske att man har mer kunskap om just de grejerna man säljer och förhoppningsvis hinner köra på det mesta själv. Surfbranshen fungerar alltså lite som att EXPERT skulle försvinna och ersättas av sonybutiker, panasonic butiker mm. -
@NIKKE 518816 wrote:
Jag har funderat på en sak ang. agentur. Tittar man på surfbutikerna i sverige så har vare butik säg 2-3 märken de kör med. Men jamför man med vissa skid/snowbard/klättring/vandringsbutiker som jag handlar mycket av kan de typ ta hem vilka märken som helst. Och då undrar man varför inte surfingbutikerna kunde göra samma sak. Det skulle vara den ultimata butiken egentligen, som kan ta hem utrustningen till en kund oavsett vilket märke det är. Eller är alla märken som gör surfprylar till oss så trångsynta att bara en butik per land ska ha godkännande att sälja deras märken?
Vindsurfing är en så otroligt liten marknad i sverige och butiken är i de allra flesta fallen även generalagent för de märken man säljer. Iaf just segel o brädor. Så är inte fallet på skid/snowboard som är betydligt mkt större. Där beställer/köper alla butiker från generalagenter som inte själva har nån detaljist verksamhet. Så fungerar de me så gott som alla produkter.
-
Bicless;518818 wrote:Optimala vore om man kunde ha alla märken i butikerna.
Dock har varumärkena valt att inte använda sig utav vanliga distributörer då marknaden är så pass liten utan säljer istället direkt till en butik eller exempelvis 3 butiker som samarbetar i en inköpsorganisation. Denna butik eller inköpsorg har i 9 fall av 10 ensamrätten på varumärket i Sverige.
Nackdelen är att man får man ju väldigt subjektiv personal i butikerna på detta sätt. Självklart försöker butiken övertyga kunderna att de varumärken just de har är överlägsna alla andra. Fördelen är kanske att man har mer kunskap om just de grejerna man säljer och förhoppningsvis hinner köra på det mesta själv. Surfbranshen fungerar alltså lite som att EXPERT skulle försvinna och ersättas av sonybutiker, panasonic butiker mm.ok, och så tycker väl alla butiker att de säljer de klart bästa surfingprylarna också. Och att alla andras prylar bara är skit. Jag handlar somsagt förmycket prylar för mitt eget bästa när det gäller windsurfing och snowboard. Och jag märker tyvärr att alltför många försäljare har en övertro till sina prylar och en dålig attityd till andra märken. Då kan man ju tycka att så är det överallt i samhällJet och att det gäller pengar och försäljning. Jo, så kan det vara och jag har nog haft en inställning att surfare som säljer surfingprylar är de “snälla” som vill att andra surfarna ska hitta de bästa prylarna för sin surfingnivå. Men många vill bara sälja prylarna och tjäna pengar vilket straffar sig i längden. Men som tur är finns det vissa guldkorn till försäljare och butiker i vårat avlånga land, tur är väl det! Men jag känner att om man inte har koll själv och t.ex är nybörjare så är risken rätt så stor att man blir missnöjd med sitt surfköp för relativt stora pengar pga. okunskap. Tycker ni att jag är helt ute och cyklar? 🙂 Och ja, jag tappade den röda tråden, jag skulle ju prata om agentur ju…hehe
-
ja jag tycker nog att du är ute och cyklar.
visst, det finns skräckexempel på riktigt dåliga försäljare som har noll koll på vad dom säljer eller vad kunden behöver.
Men de flesta handlare jag har kontakt med försöker hjälpa och göra det bästa för kunden och vad den behöver. Men såklar inom ramarna för vad dom själva säljer för produkter.
Dock har jag varit med om försäljare som helt enkelt har sagt, -Nä, nån sån har jag inte inne. Du får höra med tex … .
Men allt det där är ju subjektivt.Sen är det nog svårt att vara säljare inom surfing överhuvudtaget då en hel del folk överdriver sin nivå och säjer att dom vill ha saker som antagligen är lite för svårseglade för dom.
Då tigger man lite efter att göra ett dåligt köp. -
Jag tycker nog surfbranshen är lite mindre krass än andra bransher. Dvs surfare hjälper lite ofta varandra utan egen vinning. Gäller även butiker. Vad blir exempelvis timlönen för en butik som hjälper en kunder provrigga 4 olika master, testa 8 olika hängsele mm. Minimal men de flesta gör det endå.
Vi som surfar själva möter ju kunderna på stranden titt som tätt så viktigt som attan att grejjerna motsvarar förväntningarna.
Jag tror inte heller surferiet drar till sig folk som är tokfokuserad på att tjäna pengar. En bra börsmäklare tjänar mer i veckan än en normal surfbutik gör om året.Bicless
-
@Bicless 518818 wrote:
Optimala vore om man kunde ha alla märken i butikerna.
Jag tror nog snarare det är butikerna som inte vill sälja annat än det de själva har något slags importintresse i.
Och om man skall vara krass är det inte mycket bättre i t ex skidbranchen. Visst finns det bra “riktiga” butiker som tar in det mesta men säkert 90% av alla skidor som säljs i Sverige går via de stora kedjorna och det köper inte in en enda pinal som de inte får rätt deal på från importörerna. Dessa måste alltså prisa in sig för att få tillgång till den marknad som kedjorna står för. Och sortimentet hos de stora kedjorna är ju också högsta begränsat. Visst finns ofta de flesta stora märken representerade, men bara med några enstaka modeller per märke.
Men som sagt, windsurfingmarknaden är nog för liten för att en butik skall kunna tillhandahålla alla märken. Och i praktiken kanske det är roligare med butiker som håller de flesta modeller från en litet antal märken i lager istället för ett fåtal storsäljare från ett stort antal märken.
O’hana i Halmstad är väl annars ett exempel på en butik som köper från flera olika importörer, eller?
-
Jag tyckte själv som surfkund det var bättre att i samma butik kunna köpa flera modeller ifrån olika varumärken istället för många modeller från ett varumärke. Blir ett jäkla springande om man vill jämföre flera varumärken annars 🙂
Men hur man än gör finns det ju både för och nackdelar så håller till viss mån med även i ditt resonemang.Bicless
-
@Bicless 518855 wrote:
Jag tyckte själv som surfkund det var bättre att i samma butik kunna köpa flera modeller ifrån olika varumärken istället för många modeller från ett varumärke.
BiclessJa, förutsatt att man är “mainstrem” och är på jakt efter just den bäst säljande modellen (typ en fsw eller freeride).
-
Bicless;518818 wrote:Optimala vore om man kunde ha alla märken i butikerna.
Nackdelen är att man får man ju väldigt subjektiv personal i butikerna på detta sätt. Självklart försöker butiken övertyga kunderna att de varumärken just de har är överlägsna alla andra. Fördelen är kanske att man har mer kunskap om just de grejerna man säljer och förhoppningsvis hinner köra på det mesta själv. Surfbranshen fungerar alltså lite som att EXPERT skulle försvinna och ersättas av sonybutiker, panasonic butiker mm.Tack för förklaringen men visst skulle det ur kundsynpunkt vara bäst med att hitta väldigt många märken i en butik? Det tycker jag i alla fall. Man måste ju få drömma! 🙂
-
styret;518839 wrote:ja jag tycker nog att du är ute och cyklar.
visst, det finns skräckexempel på riktigt dåliga försäljare som har noll koll på vad dom säljer eller vad kunden behöver.
Men de flesta handlare jag har kontakt med försöker hjälpa och göra det bästa för kunden och vad den behöver. Men såklar inom ramarna för vad dom själva säljer för produkter.
Dock har jag varit med om försäljare som helt enkelt har sagt, -Nä, nån sån har jag inte inne. Du får höra med tex … .
Men allt det där är ju subjektivt.Sen är det nog svårt att vara säljare inom surfing överhuvudtaget då en hel del folk överdriver sin nivå och säjer att dom vill ha saker som antagligen är lite för svårseglade för dom.
Då tigger man lite efter att göra ett dåligt köp.Finns det verkligen folk som beskriver sig duktigare än man är när man köper surfingprylar av en försäljare på en butik, då får man verkligen skylla sig själv. Man tycker att alla borde veta att det straffar sig på vattnet. Bättre att erkänna om man är kass eller mer duktig för försäljaren så man får roligt på vattnet.
Logga in för att svara.