Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Byte av bräda

• Byte av bräda

Publicerad av smellslikeroses på 23 mars, 2012 vid 22:20

Funderar på att byta bräda då jag misstänker att min är lite för lång för mig (136 x 40 cm) med mina 170 cm och 60 kg, och funderar mellan en Brunotti Youri Zoon (130 x 39) eller Crazyfly Hannah Whiteley Girl Pro (132 x 39). Vilken tror ni är värd att satsa på?

skanepaul svarade 13 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • jakobb

Medlem
    24 mars, 2012 vid 06:06

för några år sen hade du nog fått höra att den var för stor, men idag kör typ alla på den storleken.

• johanw

Medlem
    24 mars, 2012 vid 07:14

jag tror du ska köra 132an om du tycker 136 e för stort.. skiljer lite på tjej o killbrädorna

• viktor77

Gäst
    24 mars, 2012 vid 13:42

Längden är mindre viktig. Framför allt bredd och rocker som avgör brädans egenskaper. Vad är det du inte tycker om med den bräda du har? Har du provat med olika inställningar på hur du står på brädan? Generellt tycker jag folk står allt för tätt och med för lite duck.

• skanepaul

Medlem
    24 mars, 2012 vid 20:57

Längden är väl snarare väldigt viktig, för kort bräda och popet blir därefter, desto mer bräda du kan gräva ner i vattnet desto mer kan du hålla emot och popet blir bättre.

Kortare bräda ger också smalare stance, en bred stance ser jag som ett måste för att få ner brädan ordentligt i vattnet.

Jag funderar själv på att gå upp till 141 på min nya wakebräda.

Men det kan ju vara så att din vikt (ni är ju generellt sett lättare än oss 🙂 ) begränsar hur mycket du kan trycka ner brädan så därför kanske en kortare bräda är att föredra eller så börjar du träna ben som FAN…..

• deaz

Medlem
    25 mars, 2012 vid 00:37

Jag skulle säga Brunotti Youri Zoon. Släng iväg ett mail till andreas.bjorkroth@live.se så fixar jag en åt dig!

• pjoter

Medlem
    25 mars, 2012 vid 08:15

Paul, de flesta brädtillverkade kör väl samma stance på sina brädor, oavsett längd.? Iaf de jag har koll på.
    Om inte annat så tror jag nog smells…. ska ha lite mindre bräda och smalare stance än dig.. det skiljer väl typ 20cm och 30kg. 🙂

Både längd, bredd, rocker, outline och flex spelar stor roll på brädan. Å eftersom en normalbräda är typ 135 lång, 40 bred och har 4cm rocker så spelar såklart 1cm på rockern mest roll, sedan bredden och sist längden. Outline och flex spelar också stor roll men mäts inte på samma sätt riktigt.

Nu har jag ingen koll på de brädor du är intresserad av men fundera på vad som du inte gillar med din bräda och vad du vill få ut av nästa bräda så blir det lättare att hjälpa tror jag.

Å bara för att också göra lite reklam så har jag en 132cm SU-2 Neuron kvar till ett nypris som är svårslaget.. 🙂

• pjoter

Medlem
    25 mars, 2012 vid 08:19

Viktor, delar inte helt din uppfattning om stance och duck… 🙂
    Tycker många kör med väldigt bred stance och ducken är det ju inte mkt att göra åt med fotkrokar.

Testa gärna att hoppa från ett biltak och se hur du har dina ben när du landar. Där har du bästa stance och duck för att ta emot dig i en landning.

• t_h_s

Medlem
    25 mars, 2012 vid 13:09

Min flickvän som är i samma dimension som du, har en Shinn Monokini till salu. Den är i superskick. 129 x 38,5. Hon har varit väldigt nöjd med den. Kolla länken.
    http://www.handmade.de/shinn-monokini-ladies-p-5857.html

• skanepaul

Medlem
    25 mars, 2012 vid 14:43

Jag syftade på kortare tjej brädor, vilka jag tror har smalare stance.

Det framgick inte men mitt inlägg handlade mer om tjejbrädor vs ”vanliga” brädor, vill man få mest pop ur en bräda så ska man nog skippa tjejbrädor och jobba på mer med en vanlig.

Sen skiljer det bara 19cm och 23kg!!!

• dadil

Medlem
    25 mars, 2012 vid 17:39
    pjoter;684360 wrote:
    Både längd, bredd, rocker, outline och flex spelar stor roll på brädan. Å eftersom en normalbräda är typ 135 lång, 40 bred och har 4cm rocker så spelar såklart 1cm på rockern mest roll, sedan bredden och sist längden. Outline och flex spelar också stor roll men mäts inte på samma sätt riktigt.

ja just det, om man kortar längden med 10 cm så är den alltså 125cm och fortfarande funka bra, men om man minskar rockern med 10 cm så är den -6cm och det skulle ju inte alls vara bra… alltså är längden på brädan inte så viktig… smart. Det är ju skönt att du inte mäter flex på samma sätt iaf…

• pjoter

Medlem
    26 mars, 2012 vid 08:38

haha, förlåt! 🙂

Då är jag med på ditt resonemang. Tror många tjejbrädor är gjorda för freeride och då tappar pop-prestanda för att istället ge komfort och chophantering.

På killbrädor är det ofta tvärtom. Folk ska ofta ha de fetaste wakestylebrädorna för att sen åka runt och freerida med dom. Är ju bara att se till sig själv, jag kör på en ren wakestylebräda trots att det säkert går 10 tyskehopp och loopar i habochop på varje pophopp. 🙂

• skanepaul

Medlem
    27 mars, 2012 vid 19:08

Samma här! 🙂

Men det ska jag fan ändra på i år!

Körde boots på min LF Picklefork 2003 så nu blir det back to ”basics”!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA