Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Byte av mastplugg
-
Byte av mastplugg
Publicerad av sunkan_ på 23 juni, 2004 vid 18:38Har köpt en ny mast (Powerex) som har en mastplugg som skulle funka till ett sheartip segel, alltså stor så att man får in tummen. Mitt Simmer som jag ska använda masten till just nu har en smalare typ, jag har en sådan mastplugg som jag fick med en annan mast, men problemet är att jag inte får ut mastpluggen ur Powerex masten.
Tips för att lyckas med detta utan att förstöra masten är välkomna
anonym-anvandare svarade 20 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
skär av kanten på den gamla pluggen och tryck in den i masten med en träpinne
Har haft samma problem ett antal gånger men lyckats med ovanstående alltid
LB
-
Ok, det låter som ett bra sätt om inget annat lyckas. Jag avvaktar utifall det är någon som har bra tips på att inte förstöra pluggen om det nu går.
Men annars så blir det till att skära. Tack för det tipset.
-
Så, nu är pluggen lös. Men det är tydligen ett lock 2-3 dm ifrån botten på masten så om jag vill ha ut pluggen måste jag ta bort den också, finns det någon som har tips på detta?
Jag antar att det gäller att komma på något som man kan använda och trycka med uppifrån toppen på masten men jag kan inte komma på något jag har som skulle funka. -
Men varför ta bort masttoppspluggen överhuvudtaget?
Jag har använt Sheartippluggen i flera år till Simmers segel utan att ha haft något som helst problem, tycker bara att det funkar bättre eftersom det går att testa diverse segel med samma mast utan strul med för tjocka toppar…mvh
Johan -
Lite försent nu iaf. men jag trodde inte det var så bra om det glappade där.
-
Det blir inget glapp där när du drar ner nedhalet
lite sent påkommet kanske…mvh
Johan -
åxå ett sent inlägg men bra för andra kanske, ta en polygrip och skruva loss pluggen, hur lätt som helst!!
-
Tyvärr så gick det inte på denna, den satt som berget tog säkert 200 slag med hammare innan den lossnade, polygripen kunde inte rubba den en millimeter.
-
Kan inte bara köra utan plugg?? de gör jag.. pajar master lättare??
Logga in för att svara.