Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing C kite med högsta ar ?

• C kite med högsta ar ?

Publicerad av boardtalk på 18 oktober, 2008 vid 19:51

Vilken c kite har högst ar på marknaden idag ?
    Behöver uppdatera min kitepark som börjar bli gammal.
    Kör för närvarande på wipika wip med ar 7 och skulle vilja
    ha något liknande.

nic svarade 16 år, 6 månader sedan 20 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • ziik

Medlem
    18 oktober, 2008 vid 19:56

Trenden är ju att AR sjunker för tillfället. Så i ärlighetens namn så kan jag inte säga en enda kite i nuvarande utbud som verkligen har högt AR.

Däremot marknadsför ju så gott som varje märke en kite med egenskaper som liknar de man hittar hos de gamla hög AR maskinerna.

Tyvärr kommer nog den slitna klyschan att dras fram…
    Tror att testa sig fram är så gott som ett måste. Sen är det ju lite tråkigt att inte ”allt” finns representerat hos våra kära ÅF…

lycka till i jakten.
    //Joel

• nic

Medlem
    18 oktober, 2008 vid 20:58

Naish X10?

nic

• milkman

Medlem
    18 oktober, 2008 vid 21:02

Testa en Edge. Inte en C-kite men väldigt hög AR och direktkopplad utan block. Kanske är din grejj, vem vet?.

• skejtar_henke

Medlem
    18 oktober, 2008 vid 21:37

Varför vill du ha en kite med högt ar? Vad är du ute efter?

• cortex

Medlem
    18 oktober, 2008 vid 21:39

Tja, när det gäller C-kites så var det väl Naish X10 som haft högst AR genom tiderna. Fast nuförtiden är det väl inte så många som tillverkar hög-AR C-kites överhuvudtaget.

Hoppar du över på BOW/SLE-kites så finns det lite mer att ta av. Wind-X Monzoon är nog en av de som har riktigt högt AR.

Den vattenkite som har högst projicerat AR på marknaden just nu är Flysurfer Speed2. Men det är rätt långt från en C-kite. 😀

/Kaj(Tech)

• sourra

Medlem
    18 oktober, 2008 vid 21:41

Eh Ripper kanske kan vara nåt?

• marh

Medlem
    18 oktober, 2008 vid 22:48

Fuel 08 o 09 har ganska högt AR för att vara nyare kites men inte som tex X10.

• skotten

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 00:13

the cabrinha nitro was a high AR.. Although I think the torch behaves like one.

• chrilleg66

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 07:18

ss octane?

• ziik

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 07:51

octane är väl en 06a?
    Raven fanns ju som 07…
    Wipika Indy 06 kan ju vara ett sätt…

När kom wip? Har för mig 03, kan det stämma?
    Visst, X10an har högre AR, men gjordes väl bara i vissa storlekar om minnet stämmer. Sen är det ju en ganska nichad drake. Kanske inte en fullvärdig ersättare.

Svårt att hitta något som har liknande egenskaper idag…

Hade jag som du velat ersätta wip’en med något nyare hade jag kollat på Indyn i första hand. Visserligen inte årets kite. Men den går att inhandla till sjukt fina priser. AR på den är ju en smula lägre dock… Men AR är ju inte allt 😉

Sen som föregående talare sagt finns det ju mycket fint material att testa i dagsläget.

Sen har man ju inte koll på alla C… Finns säkert nått man inte tänkt på.

• ziik

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 07:56

rättar mig själv, wip måste kommit 04….

mummel mummel

• tobbekite

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 08:57

jag fliker in med en nybörjarfråga, vad är AR?

• skotten

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 10:58

it means Aspect Ratio…

lets say you have two kites, they are both 10m/2… one is a high AR and the other a Low AR.

ok so take a line down the middle of the kite from the leading edge to the trailing edge

First off, the distance between the LE and TE on a high AR kite is less than that of a low AR.. so from underneath when you are flying the kite, it will look much thinner from the front to the back.

Secondly, if you were to cut the kite from the front to back while it was flying, you would notice that the profile of the wing is mugh higher on the high aspect than the low.. I did a drawing in paint for you….

So.. what does this all mean?

well a high aspect kite will typically be faster turning, and fly from one side of the window to the other than a low aspect would. A high aspect kite also offers much better hang than a low aspect kite when jumping. Although they are typically considered as high performance kites, they are generally not very stable, and can be a total bitch to relaunch. They are the perfect kite for a technical wave rider with heaps of ability.

A medium/low aspect kite, has a much better bottom end.. so typically, it will have much better power when its almost enough wind for that kite than the same size high AR would have. They also turn slower, making them perfect for wakestyle, they dont have as great hang, but typically heaps of initial boost, and are much easier to launch than a high aspect kite.

There is no point going into why the kites behave the way they do.. its all to do with drag, lifting surface and how quickly you can stall a wing profile… but at least you know the basics now : )

• debkausf

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 10:59

För femtioelfte gången!!!! skit i ar:et!!!!! Det är faktiskt bara en siffra. Har varit gott on nerdar som snackat om att högst ar e bäst men så är icke fallet! Man kör väl den drake som e skönast flow i eller???? Som switchblade ids tex.!!!!!!!!!!!!!

• neven

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 11:04

De flesta C-kites har idag mellan AR skulle jag tro. LF HiFi Comp säger dom kommer att vara något högre AR, men jag tror att vi fortfarande sncakr mellanhög.

TobbeKite;509371 wrote:
    jag fliker in med en nybörjarfråga, vad är AR?

Aspect Ratio. Ett tal som anger förhållande mellan längd och bredd på kiten (eller var det yta och bredd?). En lägre Ar betyder att kiten är bredare, ofta gör detta att kiten sitter längre bak i fönstret, är lite sämre på att ta höjd och hoppa, men är stabilare och bra för t.ex urkrokat och wakestyle. Hög AR innebär att kiten hoppar bättre och tar bättre höjd, men är sämre för urkrokat (den flyger fram i fönstret och tappar kraft för snabbt).

Så har jag fattat det hela iaf.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing C kite med högsta ar ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.