Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing CA pris för ett formulakit?

Taggad: 

• oaxen

Medlem
    18 juli, 2008 vid 14:34

@NIKKE 477779 wrote:

Det blir ett bra hopp mellan 10:a och 6:9 kan man lätt säga.

Jag har ett NP RS3 11.0 m2 och när det börjar bli stort går jag direkt till min 6.3:a utan problem.

Jag har ett komplett kit som jag ska lägga ut på k & s kommande vecka.

1 st NP RS3 11.0 m2 – slitet men fungerar bra. (Hål i mastfickan samt en öljett borta finns dock en kvar som funkar utmärkt)
    1 st NP X9 530 100% mast
    1 st NP carbonbom med justerbart uthal. Samt upphalningstamp som fäster i hängselekroken
    1 st protoförlängare från Kela Pro med kullagrad Streamlined quick six. Fast längd.
    1 st 70 cm fena
    1 st Starboard SX 186 – lagad lite här och var.

Ett bra kit för den som vill testa om formula är något att ha…

4900 kr

Ha’ re’ bra

• nikke

Medlem
    31 juli, 2008 vid 20:46

Jag kom på några fler funderingar ang. formula:

Finns det något märke som är bättre än andra när det gäller formulaprylar dvs. segel, mast,bom och bräda? Tänkte då mest på hållbarheten.

Jag funderar på north warp 11:a eller 12:a, north kolfibermast och bom samt starboard apollobräda.

Till sist undrar jag hur stor skillnaden är mellan en 11:a och 12:a när det gäller 2008 års segel? Kan nämna att jag är ute att bara köra formula vid låga vindar, sedan blir det 6.9. Men enligt starboards hemsida ska man kunna plana med apollon från 4 m/s och undrar hurmycket man vinner på att ta en 12:a jämfört med en 11:a när det gäller planingen vid lägsta möjliga vind? Kan nämna att jag väger ca 90 – 95 kg och att jag inte ska tävla med formulaprylarna.

• swe-496

Medlem
    31 juli, 2008 vid 21:12

Definitivt 12kvm om du bara ska köra i lätta vindar

• nikke

Medlem
    1 augusti, 2008 vid 20:06
    SWE 496;486171 wrote:
    Definitivt 12kvm om du bara ska köra i lätta vindar

Hur mycket klumpigare är en 12:a jämfört med en 11:a? Tänker på hur längre masten och bommen blir samt hur myket jobbigare seglet är att hantera upp ur vattnet och när man surfar?

• billie

Medlem
    2 augusti, 2008 vid 07:26

@Seeberg 483577 wrote:

Om du tycker det är jobbigt att dra rigg – Ta en spännrem ca 1,30 m och gör en ögla i varsin ände på den. Dra den igenom masthålet uppe vid bommen, nedanför bommen. Låt den sen dingla fri. När du skall dra upp riggen använder du bara hängsele kroken, luta dig bakåt nån minut då kommer riggen upp av sig själv. Beror mkt på hur mkt vatten du har i fickan hur lätt den kommer upp.
    Kostnad 20 kr.

Har du någon bild eller teckning hur du gjort ?

• swe-496

Medlem
    2 augusti, 2008 vid 08:23

Ögla i var ända??Behövs det en teckning, bild på det? elller är det det andra du menar? Dra remmen med öglorna i var ända runt masten, dra sedan remmen genom ena öglan och låt resten av remmen med öglan i ändan hänga fritt. Vid upphalning av seglet gör du som så att du krokar i i den lösa öglan och lutar dig bakåt.
    Vips så är seglet uppe ur vattnet.

Blev det något klarare?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing CA pris för ett formulakit?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.