Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cabarete i Juli?

• Cabarete i Juli?

Publicerad av banjo69 på 6 april, 2008 vid 20:16

Hej
    Sitter o planerar lite sommartrip med tjejen (som inte surfar än) och hon kom upp med ideen att åka till Cabarete nu i juli. (nästan så man inte törs säga att det är världens kitemekka 😉 ) Värför pratas det så lite om Cabarete under sommarsesongen?

Hur är vädret på den tiden av året.. kollade lite runt och det ser ut till att det är mindre soltimmar under juni/juli än andra delar av året.. Betyder det att det regnar mycket då eller hur ligger det till?

Kollade oxå windfinder och statistiken säger ju att det det är större chans för vindar över 4 bft under sommarsesongen än annars.. Stämmer detta?

Vad kan man hitta på runt cabarete när man inte surfar?

Hoppas någon tar sig tid att svara..

mvh
    Christian

vicky svarade 17 år sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • luuddee

Medlem
    7 april, 2008 vid 09:04

på sommaren är det sjukt nice väder där och det blåser hela tiden. tveka inte på att åka dit då. anlednignen att itne så många svenskar drar dit då är svårt att hitta billiga flyg och de e ju ändå sommar här hemma .

• banjo69

Medlem
    7 april, 2008 vid 13:46

ah men tackarrrrrrr. precis vad jag ville höra!!!!!

Booked and pröjst!

• johnk

Medlem
    7 april, 2008 vid 14:01

@banjo69 456759 wrote:

ah men tackarrrrrrr. precis vad jag ville höra!!!!!

Booked and pröjst!

vad gick det på och vad ingick? chefen vill ha in sommarens semesterlista så det är dags att boka nåt snart 🙂

• banjo69

Medlem
    7 april, 2008 vid 14:22

@johnk 456762 wrote:

vad gick det på och vad ingick? chefen vill ha in sommarens semesterlista så det är dags att boka nåt snart 🙂

13 pr pers för två veckor..bookad genom Apollo. Flyg via Amsterdam och med Martinair till D.R. Bed & Breakfast på 4 stjärnigt junior suite eller nåt sånt…

Säkert inte det billigaste och säkert inte det dyraste o finaste .. men stälelt vi skall bo på ser nice ut . Rankad 1 på tripadvisor.com av hotellen i cabarete.. så helt fel kan det inte vara.

BTw.. finns det någon kiteskola på cabarete som är bra och har tålamod nog att lära min bättre halva surfa?

• gogga

Medlem
    7 april, 2008 vid 14:32

För kiteskola kolla in denna: http://www.kiteclubcabarete.com/
    Vet iofs inte om de alla dragit till Peru, eller om det bara var över vintern.

För övrigt är det jävligt svårt att lära sig kajta i Cabs…

• banjo69

Medlem
    7 april, 2008 vid 14:53

@gogga 456771 wrote:

För kiteskola kolla in denna: http://www.kiteclubcabarete.com/
    Vet iofs inte om de alla dragit till Peru, eller om det bara var över vintern.

För övrigt är det jävligt svårt att lära sig kajta i Cabs…

ju jag vet att det är hat men tjejen har våtdräktsvegring.. hahaha.. elelr det är det med det kalla vattnet.. 🙂

• johanna-b

Medlem
    7 april, 2008 vid 19:31

Var bara under vintern, John är tillbaka i cabs

• jonasm

Medlem
    8 april, 2008 vid 10:52

billigast till DR är att boka via http://www.charterflights.co.uk, flygstol till Puerto plata: pris mellan 3500-6000 kr i juni-juli.

BA eller annat bolag sverige till gatwick dagen innan. boka billigt hotellrum vid gatwick > charterflighterna går 10.30 och man måste checka in tidigt

Går att få ett totalpris för 2 vuxna för under 10.000 kr om man kan vara flexibel med när man reser.

Jag åker med familjen prel den 16 juni och stannar 3 veckor. Kommer att bo på Caracol hotel.

Har varit 10 veckor i Cabarete på sommaren de senaste åren, vind 95% av dagarna. Alltid i samma rikning, side-onshore och det blåser konstant från 12 till solnedgång. Varmt och gött i vattnet…

Jonas

• jonasm

Medlem
    8 april, 2008 vid 11:03

Avseende kiteskola så kan jag rekommendera Laurel Eastmans kiteskola vid Caracol hotel (i Cabarate bay). De kör lektioner i vattnet mellan Cabarete bay och Kitebeach, ingen åker där så det är gott om plats och ingen stress.

Att ta kite-lektioner som nybörjare på kitebeach i juli är inte att rekommendera…kan vara +50 kites i luften samtidigt och alla vill åka på samma ställe…locals kör hopp och handlepass 5 meter från stranden. 50 meter upwind skickar skolorna som håller till på kitebeach ut nybörjarna som sen dras downwind ner i zonen som alla vill åka i = trångt och inte helt säkert

Min fru Maria lärde sig att kite i cabarete för 4 år sen och kan hjälpa din dam med lite tips om hon vill: dra ett mail om ni kommer att vara där i början av juli: jomalmgr@cisco.com

• vicky

Medlem
    10 april, 2008 vid 19:38

Hur mycket blåser det i Cabs i Maj/juni?

• jonasm

Medlem
    18 april, 2008 vid 14:14

June, July and August: Greatest winds, averaging 15-25 MPH (24-40 km/h, 13-22 knots) side shore.

De flesta kör på 12 C-kites eller 9-12 bow. Damer 7a eller 9a.

Jag har aldrig behövt något större än en 12a och den fungerar bra 9 dagar av 10. Dag 10 behöver man en mindre kite.

• aka_kalle

Medlem
    18 april, 2008 vid 15:20

@Vicky 457593 wrote:

Hur mycket blåser det i Cabs i Maj/juni?

Tänker du sticka iväg nu igen eller?

• vicky

Medlem
    18 april, 2008 vid 19:12

MM kanske åker ner 2 veckor men först ska jag ner till skåne och se vad som bjuds.
    Var Safaga bra som kitespot?
    Kan bli Egypten om jag hittar en 500kr´s resa men då blir det ingen Habo kickoff =/

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA