Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cabarete Varning

• Cabarete Varning

Publicerad av teabag på 15 februari, 2005 vid 22:11

Kommer just från en två veckors vistelse i Cabarete och kan nämna att det bara var två vindsurfningsbara dagar på hela denna vistelse.
    Tyvär ser jag att vädret fortsätter att vara instabilt och inte speciellt varmt. De termiska vindarna sätter inte in som de skall. När dessutom vågorna kommer in från norr och är ganska höga blir den svaga vinden dvs runt 10 knop på tok för liten att vindsurfa i.

Nu kan man ju för all del ha trevligt där ändå men men innan ni gör samma fel som jag och bokar upp er på en bräda så se till att ni får tillbaka era pengar för de dagar som ni inte kan utnyttja.

Jag bokade hos Carib Windcenter och de vägrade betala tillbaka pengarna för outnyttjade dagar.
    Happy vindsurf är trevligare men då får man ett sjujävla shorebreak istället.

Om inte värmen kommer så lär inte Cabarete ha bra vind under många dagar för vindsurfing än på några månader.

Stanna hemma för här blåser det ju pung mest hela tiden…

teabag svarade 19 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    16 februari, 2005 vid 07:18

tack för det insiktfulla och vetenskapliga analysen. Skall genast avboka min resa och hacka ett hål i isen för lite segling med pungtryck…

• jacob-holmqvist

Medlem
    16 februari, 2005 vid 16:42

Vadret ar inte som vanligt i Karibien, jag tror att det Azoriska hogtrycket som genererar passadvindarna har flyttat norrut och minskat.
    Jag ar sjalv pa Bonaire, har har det inte varit alltfor blasigt sen i december, har seglat kanske 25 dagar med bra drag i 6.0 eller mindre pa sextio dagar. Da har jag missat sag 7 dagar av olika skal.
    Vet nagon hur det varit pa Margarita? Enligt Windguru ungefar som har.

• surf_matz

Medlem
    18 februari, 2005 vid 08:10

Hej hej!

Hoppas att Jakob å Carina med Fam. har det bra där borta! Synd att höra att det inte blåser.

Själv e jag i Perth, och här har det oxå vart lite dåligt senaste 1,5 veckan. Vindsesongen går mot sitt slut här, sedan blir det väll lågtrycks surf som gäller. Localsen säger dock att brisen skall vara shyst 1-2 månader till. Idag blir det surf i alla fall!

Hoppas att vinden kommer tillbaks för er där borta i Karibien.

Mats Hellstrom

• stebe

Medlem
    20 februari, 2005 vid 16:21

Jag måste få inflika “WA”…. jag var där från juli till andra februari… december o januari var helt otroliga, jag hade 23 surfdar i januari men kunde haft mer om jag inte stoppat in några vilodar, visserligen kitesurfar jag men många av dagarna var det på gränsen till för mycket för mig då sjöbrisen ofta är runt 25knots och vill man ha ännu mer o ännu pålitligare vind åk 40mil norrut till Geraldton och 90% av dagarna är surfbara dec, jan o feb.

hepp

• lina

Medlem
    20 februari, 2005 vid 22:11

Svar till:

Jag måste få inflika “WA”…. jag var där från juli till andra februari… december o januari var helt otroliga, jag hade 23 surfdar i januari men kunde haft mer om jag inte stoppat in några vilodar, visserligen kitesurfar jag men många av dagarna var det på gränsen till för mycket för mig då sjöbrisen ofta är runt 25knots och vill man ha ännu mer o ännu pålitligare vind åk 40mil norrut till Geraldton och 90% av dagarna är surfbara dec, jan o feb.

hepp

[/ QUOTE ]
    kan bara hålla med dig stebe
    var i perth oktober tom januari 2003/04, bästa säsongen, helt underbar surf o dagar med för mkt vind tillbringas på floden inne i stan, där vinden är lite mildare o plattvatten åxå….. surfade hur mkt som hellst, ozzykillarna tyckte jag skulle lugna ner mig, man kan inte vara ute varje dag… (va?) helt otroligt skönt o ett minne för livet. har planer på att plugga där ett år… grin.gif

• teabag

Medlem
    21 februari, 2005 vid 20:20

Jag hade liknande teorier. Dvs att högtrycket inte infunnit sig borta vid höglandet i norra Sydamerika. Det känns som om det är värmen där som ger passadvindarna över hela Karibiska havet.
    Det normala när det blåser i Cabarete är nämligen en passadvind från sydöst som byggs på av termiska vindar från bergen i närheten av Cabarete. Utan sol ingen värme i bergen och utan den ingenting som håller borta molnen från norr och utan det ingen sol och ingen värme…..
    Det verkar som om RIO faktisk hade samma typ av väder under Carnevalen.
    Hursomhelst skall man till Cabarete och funderar på att vindsurfa under dessa förhållanden kanske man skulle fundera över en KITE kurs istället. För vinden och vågorna var ofta ok för 12 M2 kitesegel. Dessutom är det suveränt att öva i plattvattnet vid KITEBEACH.

Vågorna kan man bodyboarda i och köper man sig en egen bräda för en sisådär 100 kr har man jättekul.

Men hyr ni en vindsurfingutrustning så gör det inte av en uthyrare som inte betalar tillbaka outnyttjade dagar. Det gjorde som sagt var inte Carib Wind Center och jag kan lova att det känns surt att först pröjsa 33000 kr för semestern och sedan ytterligare för brädhyran … utan att få surfa mer än ett par timmar.

Ha det

• surf_matz

Medlem
    22 februari, 2005 vid 03:31

Gött att ni trivdes här i WA! Jag trivs som fisken i vattnet, hehe.

Hoppas att jag kommer ner till Margaret River snart. Jag e löjligt sugen. Man skall tydligen kunna segla på brisen längre in på sesongen ju längre söderut man åker. Esperence lockar ju oxå. Och som ni nämnde blåser det i regel mer i Geraldtown än i Perth, så det skall nog bli bra det här! Sådana JÄVLA avstånd bara. Man tar ju inte bara en avstickare på em eller så… Jag måste tyvärr sköta mitt exjobb oxå.

Mats Hellstrom

• s

Medlem
    22 februari, 2005 vid 09:56

Det har varit ett litet El Niño år i år, det skall enligt uppgift vara över nu (slutet av januari skulle det vara normala strömmar igen) men kan naturligtvis ställa till det lite med låg-/högtryckens placering en tid efter det att strömmarna ordnat till sig.

Så håll ut så kommer vinden åter.

Anmärkningsvärt är dock att det normalt brukar gå 5-6 år mellan El Nino, men denna gång endast tre. För 2002 var det senast. Och 1998 var det innan dess. Men klimatet är numera inte normalt på vår jord.

Året efter El Nino skall ni passa på att åka till alla spots som har termiska vindar. Då kan det nämligen infalla La Niña, kan säger jag för det är inte alltid som det inträffar. La Nina är en förstärkning av de normala förhållandena, dvs mer vind 😉 Men det är antagligen inte att lita på längre heller då klimatförändringarna pga utsläpp av CO2, freoner, metan etc ställer till det ordentligt i vår atmosfär.

/Staffan

• stebe

Medlem
    22 februari, 2005 vid 11:22

Ta med en vågsurf bräda för det är grym vågsurf men tyvärr är brisen inte alls lika pålitlig där nere.

• borje

Medlem
    22 februari, 2005 vid 12:23

Är inte sommaren betydligt pålitligare i Cabarete?

• teabag

Medlem
    22 februari, 2005 vid 20:19

Sommaren pålitligare ? Jo exakt. Det är inte för inte som deras tävling i touren ligger under sommaren när det är som varmast. Både termiska vindar från bergen och passadvindar.

Jag läste lite om det här på Simon Bornhofts sidor och han nämnde just att Karibien i snitt är inte pålitligt under vintermånaderna dvs typ Dec-April utan om man vill vara helt säker på att få vindsurfa så skulle man åka nån annanstans typ Egypten under denna tid.

Men jag kunde ju aldrig tänka mig att det skulle vara så här dåligt.

Vågorna var ju stora så de med surfambitioner hade ok träningsmöjligheter att träna på vindsurfingstranden.

• borje

Medlem
    23 februari, 2005 vid 11:14

Så farligt var väl inte breaket vid Happy? Jag hyrde där och tyckte det var värre med de badande tyskarna som absolut inte kunde gå 50m längre ner på stranden!

• teabag

Medlem
    23 februari, 2005 vid 16:10

Tjena Börje,

Du skulle sett nu när vinden inte var tillräcklig för andra än de mest avancerade. Vilket strul de hade att komma ut överhuvudtaget. Förra året var det en kille som fick en våg rakt in i seglet vid utläggning. Snapp – så var den masten av.

Vi pratar stooooora vågor precis invid stranden och liten vind. Jag bodde på hotellet bredvid Happy.
    Men ägaren på Happy var jävligt schysst förra året när vi skulle göra upp notan. Där var det inget snack om att inte få tillbaka pengar för outnyttjade dagar.

Nä det käns surt nu. Jag fick ett invitation card att utnyttja om jag kommer tillbaka till Cabarete från Carib WC men vafan vem vet om jag någonsin kommer tillbaka.
    Aldrig att jag hyr en bräda igen om rglerna är sådana. Aldrig.

• borje

Medlem
    24 februari, 2005 vid 12:01

Jag bodde där(Estrella del Mar) också när jag var där och hyrde av Happy, men jag var där i juli/augusti så vinden var inte nåt problem.
    Jävligt skönt att glida ner från hotellet och bara plocka grejorna man ville ha och ut och åka. vi pratar 50m från hotellrummet.

• vinta_kestrel

Medlem
    24 februari, 2005 vid 20:17

Som sagt, bra vågor vintertid på revet och lite vind, bra vind på sommaren och små vågor.
    http://www.cabaretewindsurfing.com/windsurfing.html

Var där i ett par veckor i början på november 1997 och fick då bara 4 dagar med så pass bra vind att man ville köra på revet.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cabarete Varning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.