• cjp

Medlem
    2 maj, 2009 vid 22:30

Tack, Robert, men, jag har redan köpt en north 5th element bom eftersom Gaastra bomen jag har var direkt farlig då den var svår att lösa ut QR på. Kiten (Gaastra – jaa, jag har faktiskt en Gaastra..:)) har iofs bara 4 linor så jag har kopplat North back-linorna till en 7 meters centerline där jag ansluter den femte ner till bommen. Bommen far iväg ca 5 m utmed centerline när man drar i QR. Vad tror ni är bäst – att låta 5e linan dra i båda frontlinorna, typ IDS, när man utlöser QR eller ska den bara dra på ena sidan, så att kiten släpps ut på längden? Det sistnämnda känns ju säkrare, kanske…

• sourra

Medlem
    3 maj, 2009 vid 16:17

Helt klart det sistnämnda.

• splifboy

Medlem
    3 maj, 2009 vid 18:48

Funkar det att köra en IDS bom/linor till första generationens switchblade eller finns det skillnader som gör att det inte funkar att byta bom mellan olika årsmodeller av tex swithblade?

• blackadder

Medlem
    4 maj, 2009 vid 03:50
    Splifboy;544065 wrote:
    Funkar det att köra en IDS bom/linor till första generationens switchblade eller finns det skillnader som gör att det inte funkar att byta bom mellan olika årsmodeller av tex swithblade?

Det går helt säkert INTE till Switchblade Gen. 1. På den var det ett fullständigt annorlunda bomsystem. Möjligen skulle det kunna funka på en Switchblade Gen. 3 men jag är tveksam.

• cjp

Medlem
    4 maj, 2009 vid 21:24

Var ute och torrkörde lite med den nya bommen – visade sig att det faktiskt fanns infästning för en 5e lina på kiten – den funkade perfekt i 10 m/s. Tidigare, med den gamla bommen med ett säkerhetssytem från helvetet var det riktigt läskigt men, nu droppar den från himlen snabbare än JAS under uppvisning, när jag så önskar. Tränade på detta ett antal gånger och lyckades t om hoppa lite. Kommer bli en bra vår… En fråga dock: kan man mha mycket depower i bommen, under ett hopp, styra när man ska landa genom att släppa ut bommen, när man är i luften, eller är kraften i kiten svår att påverka under själva hoppet? Korkad fråga kanske men, jag kom att tänka på det idag…

• neven

Medlem
    5 maj, 2009 vid 08:51

Man kan absolut depowra under hoppet. Risken är bara att om du släpper ut bommen för mycket så faller du som en sten. Så oftast så håller man ner bommen under hela hoppet för att få en mjukare landning. Eventuellt, om du tycker att du kommer för högt (det gör man väl aldrig…,) så kan du släppa ut på bommen när du är högt upp och dra ner på den innan landning.

• yann

Medlem
    5 maj, 2009 vid 13:48

Om du tycker att du är för högt så är den bästa metoden att loopa kiten i en så stor vid cirkel så att kiten slår i vattnet när den är som lägst. Då slungas du effektivt snett neråt/framåt och landar i dina egna linor.

Edit: inte helt seriöst inlägg kanske 🙂

• cjp

Medlem
    6 maj, 2009 vid 07:48

Personligen tror jag att jag väntar med den manövern – men, jag kommer givetvis hetsa min intet ont anande kompis om att testa med förevändningen om att det är en given brudmagnet…:)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.